zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: zeven toptips voor netwerken

Door: Michel Hoetmer,   26-02-2009,   16:39 uur
 

Actief netwerken is een prima manier om nieuwe klanten te werven. Tenminste wanneer u een aantal belangrijke netwerktips opvolgt. In dit artikel vindt u zeven praktische tips waarmee u netwerken tot een succes maakt.

1. Netwerken is iets anders dan verkopen


Begin niet gelijk met uzelf of uw product of dienst te verkopen. Netwerken is een kwestie van de langere adem. Zorg er voor dat de ander weet wat u doet. Als u over uw activiteiten vertelt formuleer het als volgt:
"Ik help mijn klanten met [vertel waarmee u ze helpt]

2. Netwerken op basis van wederkerigheid
Netwerken is een activiteit op basis van wederkerigheid. Het betekent dat u vaak eerst iets van waarde (bijvoorbeeld een nuttige tip of een referentie) geeft. Geef zonder er onmiddellijk iets voor terug te verwachten. Wacht dan rustig af tot de ander u iets teruggeeft.

3. Netwerken op basis van vertrouwen 
U kent vast wel het gezegde: 'zeg wat u doet en doe wat u zegt.' Kom beloftes stipt na. Ze zeggen wel eens 'veel beloven en weinig geven doet menig gek in vreugde leven'. Het is misschien waar voor gekken. Gelukkig zijn de meeste mensen die u ontmoet op een netwerkbijeenkomst niet gek. Niet nagekomen beloftes - het hoeft nauwelijks betoog - zijn slecht voor uw reputatie.

4. Netwerken is persoonlijk
Maak u er niet vanaf met een e-mail. Bellen is persoonlijker. Een leuk gesprek blijft beter hangen. Daar draait het om bij netwerken: op basis van persoonlijke activiteiten uw netwerk uitbouwen.

5. Waar liggen uw netwerkpartners wakker van?
Probeer, aan de hand van goede vragen, te achterhalen waar anderen problemen mee hebben. Zoek naar problemen waar u ze bij kunt helpen.

6. Netwerken is hard werken
Netwerken is een werkwoord. Het betekent dat u er actief mee aan de slag moet. Concentreer uw inspanningen. Beter één regelmatige bijeenkomst consequent bezoeken, dan vijf zo nu en dan.

7. Op de juiste plaats netwerken
Zoek naar de juiste bijeenkomsten om te netwerken. Op de verkeerde plaatsen ontmoet u… precies de verkeerde mensen. Zie ook het artikel: Waarom netwerken vaak een verspilling van tijd is.

Ik wens u veel succes met uw netwerkactiviteiten.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
27-02-2009
 | 
09:59 uur
Prima artikel Michel. Als uitgangspunt voor het netwerken kan ik het er helemaal mee eens zijn.
Marco Hendrikse  |   | 
2-03-2009
 | 
15:36 uur
Wat vaak vergeten wordt is dat deze netwerkregels (stuk voor stuk) ook online gelden. Ook in online netwerken zoals LinkedIn moet geinvesteerd worden. Moet hard gewerkt worden voor het opbouwen van waardevolle contacten en is dus een langere adem nodig.

Internet mag dan een 'snel' medium zijn, maar als het gaat om netwerken gelden dezelfde (fatsoen-)regels als bij netwerkbijeenkomsten en dergelijke.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10