Met uitzondering van de turbulenties in de financiële sector worden alle economische problemen van vandaag veroorzaakt door meeheul- en meemekkergedrag.
Wanneer ondernemers en managers elkaar dan nog eens gaan naäpen bij het nemen van maatregelen, zijn de rapen echt gaar.
Bezinnen en dan beginnen, dus!
Mensen schakelen in ongewone omstandigheden vaak over op de automatische piloot: hun hersenen redeneren dat door het plegen van standaardreacties de situatie ook wel weer snel naar standaard zal terugkeren.
Dat is niet zo vanzelfsprekend. Veel hangt af van het onderzoek en de ervaring die achter die standaardreacties zitten. Wanneer de kapitein van een fregat een torpedo op zich ziet afkomen, gaat hij inderdaad niet improviseren maar schakelt hij over op de standaardprocedures. Omdat die tot minstens zeventien cijfers na de komma getest zijn en de beste overlevingskansen bieden.
Daarentegen is het nemen van standaard managementbeslissingen omdat iedereen ze nu eenmaal neemt, totale onzin.
Ten eerste is er geen enkele reden om aan te nemen dat de actie in kwestie universeel toepasbaar is. En ten tweede gaat bij het spiegelen en imiteren alle onderscheid en competitief voordeel verloren.
Managers en ondernemers die zich onder het motto "waar rook is, moet vuur zijn" ongerust maken door het mediabombardement van slechte berichten en dus snel een paar maatregelen treffen die ze in een of ander artikel gelezen hebben, mogen wat mij betreft linea recta bij het groot vuil gezet worden.
Een eerste punt is om niet bij de minste piep nodeloos ongerust te worden, zie de vorge bijdrage.
Een tweede punt is van goed te onderzoeken wat er nu precies aan de hand is en welk gevaar er voor ons waar precies de kop op steekt. Van groot belang is daarom het informatie-management in onze organisatie. Een beroemde nep-Confucius-uitspraak is "Als u niet weet waar u heen gaat, komt u waarschijnlijk ergens anders terecht." Wanneer we niet tot op het bot weten wat er speelt, kunnen we dus ook geen effectief beleid voeren.
Na kalmte en onderzoek is het ten derde zaak om geen domme maatregelen te treffen zoals ondoordachte budgetrondes allerhande. De meesten van ons willen namelijk meteen aan het besparen slaan. Prima, maar bezuinig op basis van goede informatie en niet generiek op productontwikkeling, innovatie en klantcommunicatie.
Ten vierde is het goed om te kijken naar wat concurrenten dan wel collega’s uitrichten. En vervolgens te beslissen wat te doen: exact hetzelfde of exact het tegenovergestelde. Net zoals je in een vraagmarkt vooral marktconforme producten moet leveren en in een aanbodmarkt juist niet.
Soms loont het om tegen de stroom in te roeien, soms niet. Ook hier weer geen universele wetten. Maar wel enkele ervaringsfeiten, zoals het feit dat we te midden van paniekvoetbal van anderen er zelf het beste aan doen om rustig te blijven. En te doen wat een organisatie altijd behoort te doen: waarde creëren voor de klant. Hoe gewoner we doen hoe beter we tegen een recessie gewapend zijn.
Richt vervolgens de focus niet op de dip maar op de periode daarna, zoals het ook beter is om ons voor te stellen hoe prachtig de tuin er gaat uitzien en niet op de vele weekends werk die dit zal vergen.
Waar het dus op neerkomt, is dat we onze eigen koers varen, niet een koers die door iemand opgelegd wordt of een die we na-apen.
Onze eigen koers is er op gericht om zoveel mogelijk waarde voor de klant te creëren op een manier die dat zo duidelijk mogelijk maakt. En zo makkelijk mogelijk voor de klant om tot bij ons te komen en geldstromen onze kant op te sturen.
Dit is altijd de essentie van koopmanschap en ondernemerschap, in slappe tijden is het bovendien van levensbelang.
Hou de vaart er ook in. Tijdens een dip worden de meeste relaties tussen klanten en leveranciers kritisch bekeken en schuiven er heel veel losse klanten rond op de markt.
Wie investeert in het bieden van onweerstaanbare waardeproposities die zich duidelijk onderscheiden, kan heel veel van die "dwalende klanten" naar zich toe trekken.
Hoewel het behoud van klanten in crisistijden de absolute prioriteit is, richten echte ondernemers ook een groot deel van hun pijlen op ander wild.
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn