Hoe hebt u het er dit jaar van af gebracht? Was u een uitblinker? Ging het ‘zo zo’ of bent u ontevreden over uw prestaties? Welke factoren zijn hierbij in het spel? Doet u het allemaal zelf of bent u een speelbal van de omstandigheden? Bestseller auteur Malcolm Gladwell komt in zijn nieuwste boek met interessante informatie...
In de populaire literatuur is er veel geschreven over de factoren die in het spel zijn bij persoonlijk succes. Elke auteur doet zijn best om verklaringen te geven. Dergelijke boeken bevatten rijtjes met succesfactoren. Veel van die schrijfsels zijn nogal kort door de bocht en vaak niet gebaseerd op objectief onderzoek.
Nieuwe inzichten
In zijn nieuwste boek 'Uitblinkers' gooit Malcolm Gladwell flink wat brandbare vloeistof op de vlammende debatten tussen experts. De kernboodschap van zijn boek is dat de oorzaken van succes veelal liggen buiten de directe invloedsfeer van het individu. Natuurlijk moet u hard werken, een beetje intelligentie en vaardigheid is ook welkom, maar bent u er dan? Een overvloed aan intelligentie blijkt niet te helpen. Zo rond de 120 is genoeg. Daarboven schijn je te veel ballast mee te zeulen.
Je moet de omstandigheden mee hebben
Het antwoord van Malcolom Gladwell is een duidelijk ‘nee’! De situatie waarin mensen verkeren speelt een buitengewoon belangrijke rol. In zijn boek geeft hij talloze boeiende voorbeelden. Van Canadese ijshockeyers die vooral succesvol zijn als hun geboortedag ergens ligt tussen januari en maart, tot imperium bouwende Joodse advocaten die vlak voor de tweede wereldoorlog werden geboren.
En dan is er het geluksjaar 1955! Tenminste als je een carrière in de IT ambieerde en de kans kreeg op jonge leeftijd achter een computer te kruipen. Die kans kreeg Bill Gates en enkele andere IT-tyconen. U weet welk imperium Bill heeft opgebouwd. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, voert te ver om in de beperkte ruimte van een weblog uit de doeken te doen. Ik raad u aan het boek te kopen. Het boek geeft prima excuses als het u niet voor de wind gaat.
Aangeboren of aangeleerd
Maar één ding wil ik u niet onthouden. Wij hadden eerder dit jaar ook een heftige discussie of talent een aangeboren of aangeleerde eigenschap was. Zelf was ik van mening dat het vooral een kwestie is van heel hard werken en eindeloos oefenen.
Malcolom Gladwell vertelt over een interessant onderzoek in het begin van de jaren 90 door K. Anders Ericsson en 2 collega’s op de prestigieuze Hochschüle for Musik in Berlijn. De onderzoekers deden research naar de belangrijkste succesfactoren voor violisten en andere musici zijn. Is het talent? Of oefening? Uit het onderzoek bleek klip en klaar dat talent aangeleerd is.
De regel van 10.000 uren
De onderzoekers volgden de carrière van violisten (en later ook andere muzikanten). Aanvankelijk op 5-jarige leeftijd was er geen verschil. De muzikanten in de dop besteedden evenveel tijd aan hun hobby, ongeveer 2 tot 3 uren per week. Maar rond het achtste levensjaar ontstonden er verschillen.
De personen die het later schopten tot de het niveau van uitblinker begonnen meer te oefenen. Op hun 9e levensjaar gemiddeld 6 uren per week, op hun 14e was het al opgelopen tot 16 uren per week en rond hun 20e was het een full time job: meer dan 30 uren oefenen per week.
De onderzoekers benoemden drie niveaus, mensen die het schopten tot:
- muziekleraren
- concertmuzikanten
- uitblinkers
De verschillen tussen het totaal aantal geoefende uren in de loop der jaren zijn groot:
- Muziekleraren: circa 4.000 uren
- Concertmuzikanten: circa 8.000 uren
- Uitblinkers: meer dan 10.000 uren
De besten werkten gewoon veel harder. De onderzoekers vonden geen natuurtalenten. En zo blijkt er is nog hoop! De onderzoekers vonden geen mislukte doorzetters. Dat wil zeggen: ze konden geen muzikanten vinden die meer dan 10.000 uren hadden geoefend en die desondanks niet de top bereikten.
Denkt u in dit verband ook nog eens aan de Beatles, Bill Gates en vele anderen. Het geluk lachte ze toe. Ze kregen de kans om te oefenen. En oefenen deden ze als bezetenen. Ze staken er allemaal meer dan 10.000 uren in. Resteren nog enkele prangende vragen:
- Kreeg u de kans?
- Pakte u die kans?
- Hoe hard heeft u dit jaar gewerkt voor uw succes?
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.