zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Stop de consultancyretoriek

Door: Fred Akkerma,   15-03-2006,   06:16 uur
 

Stop de consultancyretoriek!
Het wereldwijde zakenleven is geïnfecteerd door een virus dat leidt tot een permanente behoefte aan organisatieverandering, die wordt gevoed door de managementconsulting-industrie. De aard van de organisatieveranderingshype verandert geregeld van kleur doordat er steeds weer nieuwe universele managementmodes ontstaan.


 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
13-05-2006
 | 
08:47 uur
Makkelijk gezegd! Als je niks verandert kun je ook niet verwachten dat je betere resultaten krijgt.

De meeste organisatie zijn gericht op het operationeel uitvoeren van de business, op de manier zoals dat NU gaat. Je kunt van die mensen niet verwachten dat ze "bewezen" verbeteringen kunnen vinden (dat is hun werk en focus niet).

Iemand van buiten halen kan helemaal niks "bewijzen". Wat je ook doet, je kunt altijd voorbeelden vinden van successen en falen. Dat betekent dat je een kans-inschatting kunt maken van het succes voor die specifieke organisatie.

Er gaat inderdaad een hoop effort/geld 'verloren' door verandermanagement. Maar helaas gaat er ook een hoop effort/geldverloren doordat er geen veranderingen worden doorgevoerd waar dat wel nodig is.

"Door de hond of de kat gebeten..."
Hans Egtberts  |   | 
13-05-2006
 | 
19:26 uur
Tja, als van oorsprong psycholoog is het mij altijd opgevallen dat de "softe" wetenschap zich op de één of andere manier wil meten aan de exacte wetenschappen. Met een mooi woord "evidence based" en gebaseerd op wetenschappelijke theorie die niet alleen verklaart maar ook voorspelt. Droomt u rustig verder, of het nu gaat om kwalitatief of kwantitatief wetenschappelijk onderzoek, de wereld waarin mensen moeten/kunnen veranderen is nooit een harde wetenschap en zal dat ook nooit worden. In ieder geval niet in mijn leven vrees ik ... en misschien is dat maar goed ook.
Mensen zijn geen machines en laten zich niet in mooie theorieën en modellen vangen, reageren vaker emotioneel dan rationeel en zeggen soms hele andere dingen als ze denken. De hooggeleerde heren Arjen van Witteloostuijn en Arndt Sorge kunnen hier echter wel tot hun pensioen onderzoek naar doen en wellicht ook mooie budgetten voor binnenhalen: wie wil nu niet dat onze onvoorspelbare menselijke maatschappij zich eindelijk eens laat vangen in strakke kaders en voorspelbare processen.
U voelt het waarschijnlijk al: mijn geloof in dergelijke mooie theoretische bespiegelingen is minimaal. Dat wil niet zeggen dat ik geen voorstander zou zijn van kwaliteitsverbetering in de wereld van de consultancy en verandermanagers. Maar die zie ik ergens anders vandaan komen: door kritische zelfreflectie, peer-reviewing (of in gewoon Nederlands: intervisie/supervisie) en vooral goed naar de klant luisteren. En daarbij moeten we maar eens af van de fictie dat de opdrachtgever ook de klant is: luisteren naar wat in de gehele organisatie leeft, van hoog tot laag en daarbij ook nog de "omgeving" (opdrachtgevers, klanten van de klant, financiers etc.) bevragen. De klant en het systeem daaromheen staat centraal in elk veranderingsproces. Een goede veranderkundige (het is een kunde, geen wetenschap!) is in staat om élke dag weer zijn/haar eigen functioneren te leggen naast wat er écht bij de klant nodig is en is bereid verantwoording af te leggen - naar de klant, de opdrachtgever en naar zijn/haar collega's - over welke interventies gedaan zijn. Zo kan de professional blijven leren.
Met één ding ben ik het echter wél 100% eens: stop nu eens eindelijk met die mallotige retoriek, de hypes en goeroes in de consultancy, het "heilig" verklaren van modellen! Gooi al die prachtige boeken over "verandermanagement in 10 stappen" of "uw organisatie binnen 10 dagen topfit" maar aan de kant. En ga met beide benen gewoon op de grond staan. Waar gaat het nu écht om bij organisaties? Om werkgelegenheid, winst en waarde voor de maatschappij. En met een beetje geluk wordt er ook nog fatsoenlijk omgegaan met onze planeet.
Marcel  |   | 
15-05-2006
 | 
09:18 uur
Alles om ons heen is continu in verandering. Mensen, de natuur, de maatschappij. Waarom zouden organisaties niet kunnen/mogen veranderen? Ondernemersschap is immers (voor een groot gedeelte) succesvol zoalang je aan de (veranderende) vraag van je klant kunt (blijven) voldoen. Ik kan me haast ook niet voorstellen dat dit ververanderen hetgeen is dat deze hoogleraren bestrijden. Ik kan me wel goed voorstellen dat binnen organisaties te pas en te onpas zaken worden veranderd door de laatste 'trends' in managementland of door het 'buikegevoel' van managers / medewerkers. 'We moeten dit, want we denken dat..'


Evidence based veranderen is gestoeld op basis van feiten, bijvoorbeeld door eerst een onderzoek naar de wensen, behoeften en beleving te doen. Wil je als organisatie klantgerichter gaan werken? Dat concept kun je vanuit de meningen van groep managers vormgeven, maar je kan het de klant ook eerst gewoon vragen zodat je vervolgens kunt handelen vanuit feiten ipv buikgevoelens en/of meningen.

Ton  |   | 
16-05-2006
 | 
16:23 uur
Veranderen moet je pas doen als je denk dat er een noodzaak voor is of nog beter als je denkt dat die noodzaak zich over enige tijd gaat voordoen.

Veranderingen zullen altijd noodzakelijk blijven en het binnenhalen van specifieke kennis hiervoor waarschijnlijk ook.

Wat mij opvalt is de prestatiedruk op adviseurs en interimmers en managers/directeuren zo groot dat deze zich hoofdzakelijk op snelle succesen kunnen focussen.

Helaas is dat evident aan het systeem waarin de beurs en de aandeelhouders veel macht hebben en de steeds `sneller` worden maatschappij.

Niets is zo moeilijk als iets goed en structureel te veranderen in een organisatie. Een kultuurverandering kan soms jaren duren tenzij men met `zwaar geschut gaat schieten`. Wie elk jaar met `zwaar geschut` laat schieten op zijn organisatie zal daar meer schade mee aanrichten en maakt zij organisatie horendol. Uiteindelijk zal de klant daar de nadelen van ondervinden en afhaken waardoor de organisatie weer wil veranderen. De onderneming kan daardoor in een neerwaartse spiraal komen.

Toch zal een organisatie steeds moeten blijven veranderen om weg te zakken in het moeras van de concurrentie en de markt.

Het juiste evenwicht hierin te vinden is moeilijk maar het bedrijf dat dit evenwicht weet te bereiken heeft daar veel baat bij.

Managers, directeuren en eigenaars zullen altijd moeten bedenken dat adviesbureau en interimmers en alles wat bij dat wereldje hoort, big business is en graag diensten willen verkopen. Maar ook voor de dienstverleners geldt dat zij tevreden klanten moeten houden om zaken te kunnen blijven doen. Helaas zie je ook binnen die branche adviseurs en proffesionals jobhoppen. Dat kan een teken zijn dat de adviseur of proffesional eieren voor zijn geldt kiest en zijn slechte diensten elders gaat verlenen i.p.v. oneervol ontslag.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10