U hebt er alles aan gedaan om bezoekers naar uw website te lokken. En dan komt u erachter dat 87 procent van de bezoekers uw website verlaat zonder dat ze andere pagina’s hebben bekeken. Wat doet u er aan? Hoe verhoogt u de plakkerigheid van uw website?
Uit onderzoek van de experts van Google blijkt dat de gemiddelde bezoeker 8 seconden of minder de tijd neemt om webpagina’s te bekijken. Laat dit getal eventjes op u inwerken. Minder dan 8 seconden? Ja, echt!
Wat zien ze in die tijd?
Natuurlijk niet zo heel veel. Ze scannen snel met hun ogen naar enkele opvallende zaken op uw website, zoals plaatjes en koppen. Daarmee vormen ze zichzelf een indruk van uw website.
Pasgeleden deed ik tijdens mijn seminar Nieuwe klanten werven via internet de proef op de som en liet de deelnemers 10 seconden (niemand kan me beschuldigen dat ik ze te weinig tijd gaf) naar de websites van anderen kijken.
Van de zes websites doorstond eentje min of meer de test. Van de anderen kon niemand goed aangeven wat het onderwerp van de site was.
Bij één site was het me – tijdens de voorbereiding op het seminar - zelfs niet gelukt na een minutieuze studie van meer dan 10 minuten!
Het percentage bezoekers dat afhaakt na slechts één pagina te hebben bekeken, noemt men de bounce rate van een pagina. Percentages van 80% of meer, zijn helaas niet ongebruikelijk.
Speurhonden
Beschouw de bezoeker van uw site als een soort speurhond. Hij typt een zoekwoord in de het veld van de zoekmachine en verwacht dan een antwoord op zijn vraag. Binnen een oogwenk verschijnen er meestal een groot aantal websites op zijn scherm.
De meeste mensen beginnen te klikken op de eerste zoekresultaten. En ja, als ze op uw website terechtkomen en ze zien niet onmiddellijk wat het onderwerp van de site is? Dan is het vogeltje gevlogen.
Vijf praktische tips
1) Zorg dat u gevonden wordt op relevante zoekwoorden. Verwerk deze zoekwoorden in de url’s, kopjes en teksten van uw website.
2) Plaats relevante plaatjes. Wat beelden die plaatjes uit? Leggen mensen automatisch de juiste verbanden? Beeld bij voorkeur mensen af. Mensen trekken de aandacht.
3) Schrijf prikkelende koppen. De meeste bezoekers doen aan ‘koppensnellen’. Dan klinkt ‘Onze unieke adviezen’ natuurlijk veel te algemeen en te verkoopachtig. Welke adviezen? Waarin? Waarvoor? Wat schiet de bezoeker er mee op?
Stel u helpt mensen met het besparen van kosten in hun bedrijfsprocessen, dan klinkt: ‘7 Manieren om kosten te besparen’ al heel wat aantrekkelijker. Daar was de bezoeker waarschijnlijk naar op zoek.
4) Schrijf de teksten naar de bezoeker toe. Schrijf niet over uzelf, maar over wat de bezoeker van u verwacht.
5) Bied waardevolle content (= inhoudelijke artikelen) aan. Daarmee geeft u bezoekers een reden om verder te kijken op uw website. Misschien keren ze dan later ook weer terug.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.