zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Slaven, coke en innovatie, toch?

Door: Anthony van der Zwan,   05-12-2008,   15:41 uur
 

Slaven, coke en innovatie. En u bespaart nog geld ook!

Toch


Inmiddels is het al weer twee jaar geleden dat Balkenende zijn praatje hield over het ondernemend vermogen van Nederland. Je weet wel die over de VOC-mentaliteit, eindigend met het woordje ‘toch’. Een gouden combinatie overigens waardoor je dit praatje niet snel meer zal vergeten. Daarnaast gaf het gelijk een mooi handvat voor de azijnpissers om zich weer eens lekker het mannetje of vrouwtje te voelen.  Immers de beste stuurlui staan aan wal. En wij maar denken dat de toevoeging ‘toch’ verwees naar een stukje onzekerheid of een domme verspreking.

Slaven, coke en grootste handelsbedrijf
De vergelijking met onze huidige handelsgeest en onze VOC-tijdperk is niet helemaal prettig. Hoewel wij netjes in onze geschiedenisboekjes vermelden dat de VOC zich bezig hield met handel in zaken als koffie, thee en peper.  Was de situatie benedendeks toch niet zo heel vriendelijk voor de meereizende slaven.  Of denk je nu werkelijk dat dit zwartrijders op een cruiseschip waren? Bekijk de film Amistad eens, hoewel deze in een andere tijd afspeelt geeft deze wel een indrukwekend beeld hoe het er aan toe moest zijn gegaan op zo’n VOC schip. Een trailer kan je hier bekijken. Iedere videotheek heeft de film nog wel staan. Dan begrijp je gelijk waarom Obama zoveel emoties lost maakt, daar aan de andere kant van de grote plas.

De VOC was daarnaast werelds grootste coke dealer. Een positie die wij tot nu toe overigens aardig hebben kunnen handhaven.  

Wat Balkenende natuurlijk bedoelde was het innovatieve  karaker, het lef en inzicht achter de VOC. De VOC was namelijk ’s werelds grootste handelsbedrijf, de eerste echte multinational en het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf. Met overigens als grootse aandeelhouders Amsterdam (57 procent) en Zeeland (20 procent). Denk gerust eens aan het bloed en tranen van die slaven als je door het pittoreske Middelburg of Amsterdam heen loopt.  Nee, dat bloed dreef niet letterlijk door de straten want dit soort dingen werd natuurlijk buitenbeeld afgehandeld.  Wij waren, en zijn,  immers wel een beschaafde natie, toch? En iets wat we niet zien, gebeurt niet…

Ondernemerskracht en Printer.com, toch?
Waar zijn die Nederlanders van weleer gebleven? Nee, zit innovatie en ondernemerskracht dan toch niet in de genen? Als ik zo eens rond kijk in ons economisch landschap dan moet haast de conclusie zijn dat dit inderdaad niet het geval is. Tot op zekere hoogte kan ‘ondernemerschap’ dus gelukkig getraind en verder ontwikkeld worden. Vooral heel veel doen en oefenen is hier het credo.

Twee jaar na dato moet Balkenende blij zijn met het persbericht ‘Printer.com brengt Nederlands concept naar VS’ . Hier vindt u het gehele persbericht.

De printer en inkt- boeren Marcel Borgman en Bart Mossink, eveneens betrokken bij sneltoner.nl, hebben dit truckje in meerdere landen uitgehaald. Ze gaan de VS en de rest van de wereld veroveren met een uitermate simpel, en daardoor zeer krachtig, concept. Het online vergelijken van printers en inkt. Natuurlijk om geld te besparen. Oerhollands, immers "geen cent teveel"’. Zouden ook hierin Zeeuwen aandeelhouder zijn?

Stupide eenvoud, meer wie bedenkt het...
Waarom is hier niemand eerder opgekomen?  Omdat goede ideeën zo stupide eenvoudig zijn dat je er liever niet over nadenkt. Overigens is de moeilijkheidsgraad van een simpel idee, om deze ook daadwerkelijk eenvoudig te houden, op een krachtige wijze uit te werken, en te implementeren. En dat is de mensen van Printer.com tot nu toe goed gelukt. Een leuk citaat uit het FD van 5/12: ‘De beste ideeën komen van ongehoorzame mensen. Koester deze medewerkers’.  Oeps, je hebt net een ‘ongehoorzame’ tijdens het jaarlijkse feedback feestje de volle laag gegeven... Dat gaat indirect geld kosten...  Want wat denk je nu werkelijk zelf, waren het de brave witte schaapjes of de schaarsere bruine die de VOC uiteindelijk neer hebben gezet? Laat de witte schaapjes in je organisatie dus niet hun persoonlijke frustratie en beperkingen uitstorten over die paar bruine die wel authentiek talent hebben.

800.000 dollar voor het opritje
Ongetwijfeld was het wel even slikken voor de heren dat de aankoop van het domein printer.com 800.000 dollar moest kosten. Maar daarvoor hebben ze natuurlijk wel een hele mooie passende oprit gekregen naar hun winkeltje. De businesscase bepaalt hier uiteindelijk de echte waarde van een internetdomein.

Ga zelf kijken op printer.com

En dus...
Het kan niet anders dat Balkenende dit soort mentaliteit bedoelde in zijn praatje destijds. Over de, letterlijke of figuurlijke, grenzen heen kijken. Met onze digitale schepen terug het wereldtoneel op. En onze slaven? Ja, dat zijn tegenwoordig keurige programmeurs die voor weinig in het Oostblok of Azië aan het werk zijn. Nu maar hopen dat deze ook niet, net als op de La Amistad, in opstand gaan komen.  Want deze moderne ‘slaven’ zijn inmiddels cruciaal  geworden voor onze economie.

Proost op het team achter Printer.com! Ondernemerschap pur sang. Dat ze de hele wereld mogen veroveren. En Nederland natuurlijk.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Anthony van der Zwan, IT ondernemer in Zeeland (Walcheren) met TeamLogic IT helpt ondernemers naast IT problemen op te lossen en te voorkomen, om IT doelgericht en strategisch in te zetten.

Mijn linkedin profiel
 

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Pieter  |   | 
5-12-2008
 | 
16:21 uur
Beste Anthony,

Waar haal je toch al die associaties vandaan! Meesterlijke combinaties.

Groet,

Pieter
Gerwin  |   | 
7-12-2008
 | 
18:26 uur
Beste Anthony,

Een kleine correctie : De printer en inkt- boeren Marcel Borgman en Bart Mossink, eveneens betrokken bij tonershop.nl moet natuurlijk zijn ''eveneens betrokken bij Sneltoner.nl''
Anthony  |   | 
7-12-2008
 | 
20:42 uur
@Gerwin,

Ik heb het nagekeken, en je hebt gelijk. Ik heb het inmiddels aangepast. Slordig van mij! Bedankt voor je reactie/tip.

Groet,

Anthony
ruud van dijk  |   | 
12-12-2008
 | 
14:32 uur
Beste Anthony,
Leuk stukje. Nederlanders kunnen inderdaad behoorlijk creatief zijn als het om geld verdienen gaat.
De VOC heeft 200 jaar bestaan, echter de Nederlandse staat heeft ruim 300 jaar als drugsdealer geopereerd. Overigens in navolging van de Engelsen, als met zoveel dingen als spoorwegen, industrie, staatsbestel, tuinaanleg en gezondheidszorg om maar wat te noemen. Het is dus meer een kwestie van creatief afkijken. Oftewel het concept van een ander verbeteren en uitnutten (gebeurt nu nog wel eens, toch?)

Zie bijgaand citaat.
Van 1613 tot 1942 is er handel in opium gedreven door de Nederlandse Staat in de Indonesische archipel. In 1613 begon als eerste Gouverneur-Generaal Both. Hij verkocht 200 pond opium (ook wel amfioen genoemd) in de Molukken, acht jaar na de verovering van Ambon. Daarna veroverde de VOC het monopolie op de opiumhandel.
Rond 1800 werd de helft van de uitgaven van de Britse staat en het koningshuis betaald uit opiuminkomsten. Ook de Nederlandse staat verrijkte zich door in Nederlands-Indië zoveel mogelijk inlanders verslaafd te maken aan opium en zelf het monopolie op opium in handen te houden
Het waren de Japanners die in 1942 aan de drugsdealerij van de Nederlandsche Staat een einde maakten.
Anthony  |   | 
12-12-2008
 | 
18:05 uur
@Ruud,

Bedankt voor de toevoeging! Top! Ja, wij zijn een 'dubbel' volkje.

Groet,

Anthony

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10