zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Overheid moet General Motors niet redden

Door: Fred Akkerma,   17-11-2008,   02:35 uur
 

De Amerikaanse overheid staat op het punt om General Motors (bekend van Opel, Chevrolet en Saab) van het faillissement te redden. Vooral de Democraten zijn daarvoor, maar aangezien de nieuw gekozen president Obama en de nieuw gekozen Congres-leden pas in januari 2009 aantreden, hebben Republikeinen nog de nodige macht. En die willen geen reddingsplan voor de automobielsector in de VS. Terecht.

Op dit moment lijdt het autoconcern ruim 100 miljoen dollar verlies. Per dag! Oftewel: ruim 3 miljard per maand. Leveranciers eisen dat orders vooruit betaald worden. En ondertussen kopen Amerikanen (en Europeanen) geen auto's.



Pech?
Puur pech dus voor de automobielfabrikant, zou je kunnen denken. Maar dat is niet zo.

Pensioenen
General Motors (GM) heeft veel structurele problemen, waarvan de belangrijkste is: het garanderen van een ziektekostenverzekering aan ex-werknemers. Dat is op dezelfde manier ontworpen als ons AOW-stelsel. De 'jeugd'  van vandaag moet de kosten van de werknemers van 'toen' ophoesten. Dat systeem is in Nederland al bijna niet meer op te brengen, maar een overheid kan tenminste nog belasting heffen. Een bedrijf kan dat niet. GM dreigt daarom kapot te gaan aan zijn eigen 'goeiigheid', die stamt uit eind jaren veertig toen CEO Charles E. Wilson dit systeem bedacht. Waar hij geen rekening mee hield is dat destijds 460.000 werknemers de ziektekosten van 40.000 ex-arbeiders moesten betalen, terwijl nu 144.000 werknemers de ziektekosten van 453.000 ex-werknemers moeten betalen. Een recept voor faillissement dus. Met of zonder kredietcrisis.

Leningen
Alhoewel, met of zonder kredietcrisis...: ook in de kredietcrisis gaat GM niet helemaal vrijuit. Met auto's verkopen werd de afgelopen jaren allang geen geld meer verdiend. Wel met het verstrekken van leningen om auto's mee te kopen. In de jaren na 11 september 2001 was dat in feite het enige waarmee GM haar omzet op peil hield. Net als al die banken die zijn omgevallen of dreigden om te vallen. Het verschil tussen al die banken en GM is echter: GM is geen bank.

Verdiend
GM heeft domme beslissingen genomen en op de pof geleefd. En dus verdient het bedrijf het om failliet te gaan, hoe naar en vervelend dat -tijdelijk- ook is voor het personeel en medewerkers van toeleveranciers.

Opruimen
Een faillissement betekent echt niet dat GM van de aardbol wordt gevaagd, zoals onheilspellers suggereren. Er zal een koper komen en die tuigt de boel weer op. Onder soberder voorwaarden, dat wel, maar dat is onvermijdelijk. Het alternatief is veel erger: goede bedrijven straffen en slechte belonen.

Update: Opel, een volle dochter van GM, heeft Duitsland inmiddels ook om hulp gevraagd. Angela Merkel, doe het niet! Het succesvolle Opel betaalt nu mee aan het onbetaalbare pensioenstelsel van GM. Laat maar failliet gaan! Misschien neemt Porsche de boel wel over, anders een ander bedrijf wel.

Update 2: Ook in de Wall Street Journal een pleidooi om GM faiiliet te laten gaan. De argumenten, naast de hierboven genoemde: GM heeft veel te veel merken (acht in de VS terwijl het even grote Toyota drie merken voert) en een belachelijk groot, duur dealernetwerk (7.000 tegenover 1.500 voor Toyota)

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Matthijn  |   | 
18-11-2008
 | 
08:52 uur
Ik vraag me af of het zinvol is om dit bedrijf failliet te laten gaan. Honderdduizenden mensen zijn ervan afhankelijk qua pensioenen en miljoenen mensen zijn ervan afhankelijk qua inkomen. Een faillissement van GM zou ook een desastreus effect kunnen hebben op toeleveranciers en partners. Wellicht zou dit meer nadelige financiële gevolgen hebben dan een hulpprogramma.
Lucas van der Valk  |   | 
18-11-2008
 | 
09:37 uur
Fred, ik ben het hartgrondig met je eens - de dinosaurussen zijn ook een keertje uitgestorven, en niet voor niets.
Maar wel met één kanttekening: de duizenden mensen die daarvoor ooit hard hebben gewerkt dreigen nu hun GM-pensioen te gaan verliezen. Het zou de Amerikaanse overheid sieren als ze die pensioenen wel zou blijven garanderen.
Waarschijnlijk zitten daar nog mensen bij die voor GM werkten in een tijd dat 'wat goed is voor GM, is goed voor de US' als hoogste wijsheid gold. Die kan de US m.i. dus niet zo maar laten zakken!
Hartelijke groet, Lucas
Fred Akkerma  |   | 
18-11-2008
 | 
12:05 uur
@ Lucas van der Valk: In de VS bestaat een garantieprogramma voor pensioenen via de Pension Benefit Guaranty Corp, zo begrijp ik uit het WSJ-artikel. Deze betaalt pensioenen door in geval van faillissement. Overigens met een maximum van 40.000 dollar per jaar. Dit programma zorgt er dus in elk geval voor dat de 'blue collar' gepensioneerden niet de dupe worden van een faillissement.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10