zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sla munt uit de crisis!

Door: Ad de Beer,   03-11-2008,   10:57 uur
 

Nu iedereen, nou ja bijna iedereen, meent dat we in een ernstige crisis zitten, is wel handig om een paar tips te geven om sterker uit deze crisis te komen.

Lang geleden ben ik mijn loopbaan begonnen in de zorg. Ik werkt op een laboratorium waar, ondermeer, bepaald werd of bloed geschikt was voor een transfusie naar een patiënt. Als er sprake was van een ongeval of een uit de hand gelopen operatie ontstonden zo nu en dan crisisachtige situaties.  In dat soort situaties bestonden drie heilige regels:



1. Praten niet schreeuwen
2. Lopen, niet rennen
3. Draag altijd je witte kleding.

Kortom, versterk de paniek niet, verminder de paniek, straal professionaliteit uit.
Als ik naar de reacties op de huidige kredietcrisis kijk dan zie ik toch weinig terug van deze regels. Iedereen, met name de "deskundigen" schreeuwen om het hardst, de politici rennen als kippen zonder kop en nemen totaal ondoordachte besluiten en niemand laat door zijn gedrag zien dat hij de expert, de professional is.
Uiteraard is dat schreeuwen en snel besluiten echt macho en mogelijk is het daar de dames en met name heren om te doen. Wouter Bos voelt zich, door te rennen, de redder van het vaderland, maar de eerste conflicten veroorzaakt door zijn paniekerige handelingen dienen zich al aan. De zogenaamde experts schreeuwen dat een opleving van de beurs alleen maar een "dead cats bounce" is, waarmee ze de paniek alleen maar vergroten en daarmee hun voorspelling doen uitkomen. Links georiënteerde politici schreeuwen dat er een einde moet komen aan de graaicultuur en de hoge beloningen in de bank- en verzekeringswereld.

Ondertussen zijn de echte experts, zoals Buffet, druk doende om in alle stilte en rust vele aandelen voor bodemprijzen in te kopen. Zitten slimme bankdirecteuren rustig te loeren op goedkope en zeer lucratieve overnames, die hen waarschijnlijk bonussen zullen opleveren waar iedereen schande over zal spreken. In rust en stilte werken de echte professionals aan een nieuwe economische wereldorde, het superkapitalisme, waarbij wereldomvattende multinationals de macht in handen hebben en de natiestaten alleen nog maar in oude atlassen terug zijn te vinden.
Want ze kennen de andere regels ook uitstekend, regels die door de massa in paniek niet worden gerespecteerd.

4. Denk in oplossingen, niet in problemen.
5. Maak kansen van bedreigingen.
6. Maak sterke punten van uw zwaktes.

Maak u zelf deze regels eigen, raak niet in paniek, laat u niet meevoeren met de massa, het is nu de tijd van de grote kansen. Steeds weer blijkt dat de mensen en bedrijven die investeren in tijde van crisis uiteindelijk de enige winnaars zijn.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Rob Schuil businesscoach  |   | 
4-11-2008
 | 
11:54 uur
Waar het hier over gaat is de perceptie van Ad de Beer op de huidige markt. Het vergelijk met Warren Buffet kan niet gemaakt worden. Zeker niet voor deze doelgroep. En Wouter Bos moest binnen die omstandigheden reageren. Het is te gemakkelijk om dan deze mening achteraf te geven.
De markt zit nu in een zware dal periode, waarvan we weten dat die er aan zat te komen en waar we doorheen moeten. De complexiteit is groter en de gevolgen hebben met veel meer te maken dan andere crisissen. De markt is omvangrijker, complexer en productieprocessen zijn hoogwaardiger. Daarnaast zijn we veel meer van elkaar afhankelijk geworden door de globalisering. Economieën reageren razendsnel op elkaar.

Als bedrijf of individu kan je maar op één manier anticiperen en dat is zorgen voor voldoende reserve en souplesse. Daar had je dus al in moeten voorzien. En dat is dan makkelijk gezegd. Als je een klein bedrijf hebt, of verantwoordelijk bent voor een afdeling dan is het verdomd moeilijk om goed te anticiperen. Voorraad kopen of verkopen? Dalende markt en vast personeel? Je had gepland om te innoveren en investeren maar de financiering werkt nu niet? Nieuwbouw? Er zijn ook vele ''lokale'' consequenties die meedoen in dit spel. Of er was al een teruglopende markt maar hoe moet je nu anticiperen. Op tijd liquideren? Verkopen? Het vraagt heldere inzichten en weten waar je in zit. Ken je markt en positie daarin. Doe wat je gepland had te doen. Kom je afspraken na op een manier zodat dat opvalt. Nu is betrouwbaarheid, een goed actueel plan of die leverancier belangrijk. Zorg er voor dat je strategie helder en bekend is en dat je je daar aan houd. Heb goede contacten met leveranciers en afnemers. Vallen de resultaten tegen neem dan verantwoordelijkheid en wacht niet te lang.
Communiceer over wat de situatie is en gebruik geen oneigenlijke argumenten. Dan ontstaan er de best mogelijke opties want iedereen wil door op betrouwbaarheid. En, waarin ik Ad de Beer volg, raak niet in paniek.

Anticipeer op tijd en biedt excellente service.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10