Hebt u begin deze week uw aandeeltjes Fortis voor een habbekrats de deur uit gedaan? Bent u bang dat uw bedrijf de moeilijke tijden niet overleeft? Dat verkopen nog moeilijker wordt dan het al was? Dan heb ik een positieve boodschap voor u.
Mensen zijn échte kuddedieren.
Zo bleek de afgelopen weken maar weer eens. Op basis van enkele geruchten stond een grote bank op instorten. De bange kudde dumpte massaal haar aandelen.
Ik moest hartelijk lachen om de mafkezen die flappen stonden te tappen om ze naar een andere bank te brengen. Of nog erger: om hun centjes in een oude kous te stoppen.
Staat er iemand bij de geldautomaat van Fortis en zegt: "Ik haal nu elke dag € 250 van mijn rekening af en breng het naar een andere bank". Tja... dat zet zoden aan de dijk. En zo waren er meer mensen die verklaarden hun geld bij deze bank weg te halen.
Zo te zien behoorden ze niet tot het meest welvarende deel van onze natie. Zeker niet tot het snuggerste deel van de natie. Kennelijk nooit gehoord van de garantie die geldt voor spaartegoeden tot € 20.000 (en 90% voor de volgende € 20.000).
Emotionele sfeer
Deze dommigheid tekent de sfeer op dit moment. Natuurlijk is er wat aan de hand. De kredietcrisis gaat ons polderlandschap niet ongemerkt voorbij. De crisis heeft zeker invloed op onze economie. Maar om dan meteen zo in paniek te raken?
Stel nu eens dat de economie straks in twee opeenvolgende kwartalen krimpt. Dan spreekt men van een recessie. Stel ook nog eens dat ons nationale product met een procentje of wat achteruit hobbelt. Dan zijn er altijd sectoren van de economie die daarvan extra te lijden hebben. Die gaan met tientallen procenten achteruit. En dan hoef je geen wiskundige te zijn om snel in te zien dat er in andere sectoren van de economie gewoon een gezonde groei is.
Waar het toe leidt?
Mensen zijn voorzichtiger met het uitgeven van geld. Dat is ontegenzeggelijk waar. Maar ze blijven gewoon geld uitgeven. En sommigen varen wel bij een recessie. Zelf merk ik al sinds het begin van het jaar een toegenomen belangstelling voor mijn acquisitietrainingen. Dat was ook al zo tijdens de vorige recessie. En er zijn nog wel meer branches die vanaf nu de wind in de zeilen hebben.
Mensen en bedrijven bezuinigen aan de ene kant en investeren aan de andere kant. De prioriteiten worden verlegd. En dat is precies wat u ook moet doen. En vooral niet meelopen met de kudde.
Tip voor b2b verkopers
Praat niet langer over voordelen, maar laat harde resultaten zien. Maak eens een ROI-berekening. Of laat zien dat de 'total cost of ownership' van uw product lager is dan bij de concurrent.
Recessie of niet, bedrijven willen winst maken. Dat is een eenvoudige rekensom: opbrengsten minus kosten. Toon aan dat u de winst van uw klanten positief beïnvloed. Dan bent u spekkoper. En huil vooral niet mee met de wolven in het bos.
Was het niet Henry Ford die ooit eens opmerkte: Een recessie? Daar doe ik niet aan mee!
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Waar u met uw artikel op doel is ''Vertrouwen''. Maar als u dit rariteitenkabinet hier en in de VS neemt kan je alleen maar zeer wantrouwend zijn met alles wat ze zeggen en vooral doen. Nog los van de financiele graaiwereld die - alleen - winst, winst, winst wil maken.
Dus die mafkezen die niet tot het snuggerste deel van onze natie behoren en aan de flappentap hun geld opnemen zijn die wel zo dom?
Hoe staat het overigens met uw spaarcentjes? Ook bij Fortis uitstaand? Of toch maar even gekeken of het beter is het elders onder te brengen?
Hoe zit het met al die anderen die hun aandeeltjes snel gingen verhandelen op de beurs? Zijn dit dan de lichtende voorbeelden van onze natie? Overigens doen die het eerder stiekem zonder het aan de grote klok te hangen vaak zeggende dat er niets aan de hand is.
Groot gelijk als u zegt dat de echte economie wèl blijft doorgaan: dat moèt ook want dat is de essentie! De oorzaak van deze en andere crisissen van de laatste jaren is de ontembare drang om ongehoorde risico's te nemen. Het lijkt wel alsof het één groot gokhol is geworden met ontelbare gokverslaafden. Een fervent casinobezoeker zei me ooit dat het niet om winst of verlies gaat aan de roulette maar gewoon om de kick van het spel. Drank- en drugsverslavingen zijn onacceptabel in de professionele sfeer maar dit soort gokverslaving is blijkbaar ''bon ton'', zelfs op het hoogste niveau van zogenaamd respectabele bedrijven en banken. Alleen ruïneren deze heren en dames niet alleen zichzelf. Ondernemers moeten weer gaan ondernemen en omzet moet weer uit werk, inzet en goede ideëen komen! Clichés? inderdaad! Maar misschien is het nu de hoogste tijd om eens wat oubollige waarden naar voor te schuiven.
Jeff Fransz
|
|
7
-
10
-
2008
|
16
:
38
uur
U noemt de mensen die 'in paniek' hun geld van hun rekening haalden mafkezen, minder welvarend en niet snugger. U zult dus zelf wel intelligent, welvarend en slim zijn. Maar is een verkoper (!) die zulke kwalificaties voor andere mensen gebruikt wel zo slim? Misschien zijn die minder welvarenden zelfs wel slimmer dan u (denkt). Wat u namelijk niet vermeldt (of misschien niet weet?) is dat er weliswaar een garantie van de overheid is voor max. 38000 euro maar dat je er wel op moet rekenen dat, in geval van het faillissement van je bank, je minstens twee tot drie maanden niet over je geld kan beschikken. Mensen die minder welvarend zijn - en die mensen zijn er nu eenmaal - kunnen misschien al die maanden niet doorkomen zonder dat geld. Dus is het in hun geval misschien wél slim (en op z'n minst begrijpelijk)dat ze hun geld opnemen in die hectische en onzekere situatie van dat weekend. Misschien kopen ze met dat weinige geld dat ze hebben wel úw product. Zijn ze dan nog dom?