zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Ben ik nu zo slim of…………

Door: Ad de Beer,   04-09-2008,   12:37 uur
 

Je ziet ze regelmatig verschijnen bij Business Clubs, klantenavonden en congressen, de voetbalcoaches die komen vertellen hoe teamgeest kan worden gecreëerd. Jaren terug Barry Hughes en meer recent Co Adriaanse, Louis van Gaal en Foppe de Haan.

  Maar is het wel zo dat deze mannen ons iets kunnen leren? Misschien is het wel andersom en kunnen wij deze mannen wat leren.


Foppe de Haan faalde in de strijd om Olympisch goud en legt de schuld nu nadrukkelijk bij Drenthe en Sno die hij gebrek aan teamgeest verwijt. Van Gaal kreeg AZ niet aan het spelen en riep hard dat die jongens maar eens moesten gaan bewijzen dat ze "Van Gaal waard zijn". Adriaanse kreeg AZ aan het voetballen (en ook Willem II eerder), maar kon de geest niet vasthouden.

Excuses?
Nu kan als excuus worden aangevoerd dat voetbalcoaches moeten proberen een stelletje ego’s die overlopen van testosteron en adrenaline, iets waar we in bedrijven maar sporadisch last van hebben. Het succes van de vrouwensporters op de Olympische spelen kan wellicht worden verklaard dat deze meiden zeker geen last zullen hebben gehad van een overdosis testosteron, al zal de adrenaline spiegel wel hoog zijn geweest.

Teams
Als we voetbal even semiwetenschappelijk bekijken dan valt meteen op dat het spel met 11 gespeeld wordt. Een probleem, want als we de literatuur erop na slaan dan zien we dat de optimale omvang van een team ergens tussen de 5 en 8 deelnemers ligt. Dat er maar moeilijk teamgeest is te kweken in een elftal is dus goed verklaarbaar, zeker als meegenomen wordt dat de totale selectie vaak 18 of meer spelers betreft. Zou het dus niet beter zijn om meer dan een team het veld in te sturen? Een team van 5 verdedigers en een team van 6 aanvallers? Of 6 verdedigers en 5 aanvallers? Teams die elkaars leverancier en klant zijn en als doelstelling hebben foutloos te leveren aan elkaar. Bij Toyota heel gewoon, waarom zou het in de sport dan niet kunnen?

Lean and mean
En nu we het toch over Toyota hebben. Lean manufacturing is, naast self managing teams, een van de hoofddoelstellingen van het Toyota systeem. Probeer steeds met minder resources meer te bereiken. Wordt bij voetbal een speler het veld uitgestuurd, dan breekt de paniek los. Te weinig man, terwijl er juist meer ruimte komt op het veld. Als op de trainingen gewerkt wordt aan het spelen met 10 of misschien zelfs 9 spelers, dan heeft een ploeg steeds het voordeel van één of twee spelers meer op het veld. De dodelijk elleboog kan dan zelfs een voordeel opleveren. Lean and mean, ook daar zit een les in voor het voetbal.

Smeets cs
Nog een randverschijnsel bij het voetbal zijn de heren Smeets en Van Gelder. Beide schnabbelen, als ze geen snoepreisje maken op kosten van de NOS (onze centen dus), ook bij in Public Speaking. Ook over sport en de link naar bedrijven. Smeets is een meester in het stellen van vragen die zijn eigen visie moeten bewijzen. Zo wist hij tijdens zijn verblijf in Peking onze gouden roeidames te verrassen met de vraag of ze ook vriendinnen waren. Want, zo denkt Smeets, zo hoort dat toch. Teams en vriendschap gaat samen. Niks is minder waar. Collegialiteit en vriendschap zijn heel verschillende zaken.  Met een vriend deel je lief en leed, met een collega probeer je een doel te bereiken, een doel waar je samen achter staat. Een doel waarvoor je eigenbelang even in de wacht zet.

De les
En juist daar is te les voor al die voetbalcoaches te halen. Geef de mannen een doel, leer ze zichzelf weg te cijferen voor dat ene doel. Als Van Basten dat had weten te realiseren, dan hadden "we" van de russen gewonnen. Dan had Suarez zaterdag die bal aan Huntelaar gegeven.  Had Foppe dat gedaan, dan had hij nu geen ruzie met Sno en Drenthe. Had Van Gaal dat gedaan, dan was AZ wellicht kampioen geworden.
Mensen kunstjes leren, loopbewegingen en patronen in een team trainen. Allemaal leuk, maar als je vergeet een doel neer te zetten en iedereen weet achter dat doel te krijgen, dan komt er zelden of nooit een goed resultaat! Dat kunnen voetbaltrainers nog leren van het bedrijfsleven. Andersom is er weinig aan kennis over te dragen.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Sjef Smeets  |   | 
9-09-2008
 | 
10:05 uur
Daar waar dit soort sprekers verschijnen, ga ik er niet meer naartoe. Ze zijn eenzijdig georienteerd en boeien allerminst.Ik wil wel luisteren naar boeiende sprekers met een boodschap en waar je iets van kunt opsteken. Dat ben ik zelden tegengekomen

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10