Wist u het? Ik niet. Ik wist wel dat de wegenbelasting op een oldtimer (ouder dan 25 jaar) achterwege blijft, maar niet dat ook de bijtelling veel lager is dan op nieuwe auto's. Dat las ik onlangs op deze site. De bijtelling voor auto's ouder dan 15 jaar is gebaseerd op de economische waarde (dagwaarde) en niet op de nieuwwaarde. Dat maakt het wel heel aantrekkelijk een 'oudje' te gaan rijden. Een Rolls Royce bijvoorbeeld.
Neem deze Rolls cabriolet uit 1978. In perfecte staat, 60.000 euro in de aanschaf, vrij van wegenbelasting, relatief lage bijtelling (circa 15.000 euro) en alle (onderhouds)kosten volledig aftrekbaar.
Nou is 60.000 euro nog steeds veel en 15.000 euro bijtelling ook, maar wat te denken van deze Jaguar E-type (47.500 euro). Of deze kekke Fiat 124 Sport Spider (12.450 euro). Heel wat anders dan een Croma en veel goedkoper, in alle opzichten.
Een compleet overzicht op Autotrader van auto's, ouder dan 15 jaar, vindt u hier.
PS: als u dit artikel later in de tijd leest, kan het zijn dat de deeplinks niet meer werken. Misschien staat een van de genoemde auto's dan wel bij mij voor de deur.
PS 2: Er zijn maar weinig leasebedrijven die oldtimers aanbieden. Wie pakt die handschoen op?
Als ervaren oldtimer rijder toch even een kritische noot, veel mensen beginnen hieraan met alleen de kosten in het oog. U dient zich wel te realiseren dat het onderhoud van een oldtimer nog wel eens een post kan zijn die de bijtelling overschrijdt.
Dit is weliswaar 100% aftrekbaar maar toch..
Men dient zich dit terdege te realiseren.
met een vriendelijke groet,
Richard van Doesburg
Ton
|
|
22
-
08
-
2008
|
17
:
05
uur
Oldtimer zou je eigenlijk alleen uit liefhebberij moeten rijden. Ik bedoel wie geld heeft zal echt geen oldtimer Jaguar o.i.d. gaan rijden maar een nieuwe kopen. Tenzij hij natuurlijk zich wil onderscheidden of puur uit liefhebberij een nostaligische auto wil rijden.
Natuurlijk zijn erg goede betrouwbare auto's te vinden, zeker onder de klassiekers. Mercedes bijvoorbeeld is legendair.
De meeste oldtimers zijn echter erg onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaarder en duur in brandstofgebruik. Missen vaak ook de veiligheid die een moderne auto bieden kan.
Het lijkt me trouwens een beetje absurd om een vertegenwoordiger in een witte RR op de parkeerplaats te zien arriveren.
Natuurlijk kan ik het wel begrijpen als iemand zo'n auto als hobby bezit.
Zelf bezit ik 3 auto's twee hiervan zijn bijna klassiek. Het zijn mooie auto's, voorzien van dikke moteren en luxe. Het waren destijds dure luxe auto's. Maar als er iets aan kapot gaat, zoals onlangs de radiator dan kun je zo maar een maand wachten tot het onderdeel arriveert uit Amerika voor een waanzinnig hoog bedrag.
Goedkoop, ja misschien op het eerste oog maar die illusie is snel voorbij.
Wil je goedkoop en betrouwbaar rijden dan kun je het beste een doorsnee auto kopen van pakweg 15 jaar oud van Duitse of Japanse makelij. Betrouwbaar, onderdelen goed te krijgen en weinig onderhoud. Iedere garage kent zich wel uit met dergelijke auto's.
Opvallen doe je dan wellicht wel in negatieve zin.
Maar goed, iedereen weet zelf wel het beste wat hij moet doen anders blijven we grijze eenheidsworsten.
Mag ik u allen attenderen op een initiatief om de historie van allerhande oldtimers vast te leggen en via het internet zichtbaar te maken? Zie (Klik hier) Groet, Erik