Langzaam maar zeker dringt de automaat een beetje door in Nederland. Inmiddels is een op de vijf nieuw verkochte auto's uitgevoerd met een automatische versnellingsbak. Maar dat is nog steeds weinig. Zelf heb ik nooit goed begrepen waarom er nog mensen in een schakelbak rondrijden. Waarom rijdt u niet in een automaat?
Mijn eerste kennismaking met een automaat was tien jaar geleden. Mijn auto van dat moment, een schakelbak, was om onverklare reden uitgebrand op de snelweg van Groningen naar Utrecht. Omdat de auto niet all risk verzekerd was moest ik op zoek naar een goedkoop alternatief. Het werd een twaalf jaar oude Volvo 740. Het was een automaat.
Gemak En hoewel ik er in rijcomfort op achteruit was gegaan, vond ik mijn nieuwe 'karretje' zalig. Wat een gemak! Direct wegrijden bij het verkeerslicht, zonder risico dat de motor afslaat. Lekker relaxt filerijden zonder dat gestresste schakelen van één naar twee en weer terug. Voor rokers (en ik ben er één) heeft de automaat het voordeel dat je altijd een hand vrijhebt. Dus geen as meer op de bekleding.
VS In de VS rijdt vrijwel iedereen in een automaat. Alleen hele exclusieve sportwagens worden nog wel eens uitgevoerd met een schakelbak. In Nederland is het precies andersom: vrijwel alle auto's zijn uitgevoerd met een schakel versnellingsbak. Alleen sommige, duurdere modellen hebben standaard een automaat.
Variomatic
Ik blijf dat vreemd vinden. Nederland is één van de bakermatten van de automaat. De enige personenauto van puur Hollandse bodem, de DAF, was uitgevoerd met de fameuze Variomatic, een automaat waarmee je zonder schakelen en schokken even hard vooruit als achteruit kon rijden. De auto is nooit echt doorgebroken; hij werd teveel gezien als een bejaardenauto. Toch jammer, want de techniek was revolutionair. Pas recentelijk wordt een vergelijkbare techniek toegepast in de Mercedes B-klasse en dat wordt gepresenteerd als een novum, terwijl Van Doorne's Automobiel Fabrikant het 50 jaar geleden al voor elkaar had (!).
Trauma of te duur? Misschien heeft Nederland door de DAF (ten onrechte) een automaat-trauma opgelopen, waardoor het rijden-zonder-schakelen nooit echt is doorgebroken. Of zou het toch -heel Nederlands- zijn omdat een automaat vaak een fractie duurder is dan de schakelvariant?
Ik vind het vreemd dat er veel auto's niet te verkrijgen zijn als diesel-automaat. Vaak is een automaat gekoppeld aan een snelle benzine-auto. En daarmee missen die merken een markt waar Hyundai en Kia mee weglopen.
Ik rijd al jaren automaat en wil voor geen geld een schakelbak.
E.F. Jonker
|
|
21
-
07
-
2008
|
10
:
19
uur
Een 740 een karretje?
Voordelen voor het roken?
Een raar artikel.
U.R.A Fraenk
|
|
21
-
07
-
2008
|
11
:
38
uur
Ik heb dat ook nooit begrepen. Zelf rijd ik al langer dan 28 jaar automatic en ik zou niets anders willen. Noem het maar gemakzuchtig zoals sommigen het betitelden. Alhoewel ik heb leren rijden in een schakelbak, automatic was nog niet doorgebroken, zal ik nooit meer in een schakelbak rijden, of het zou uit pure noodzaak moeten zijn. Een automaat is het ultime genot van auto rijden. Zelfs vind ik dat je meer aandacht hebt voor het overige verkeer, maar ook voor je omgeving.
Ik kan nu niet meer begrijpen waarom iemand zowel een hand aan het stuur wil, twee voeten op de pedalen en een hand aan de pook. Ik heb liever een voet en een hand in actie en de rest hoef ik niet te gebruiken. Als je 20 bent en stoer wilt doen, alla, maar een beetje volwassene is toch wel slimmer. We leven in 2008, automatiseren alles wat los en vast zit en houden vast aan het schakelen. Ik heb er al vaker discussies over gehad maar niemand heeft het me uit kunnen leggen..
willem van N
|
|
21
-
07
-
2008
|
12
:
13
uur
Een automatic schijnt 10 procent meer brandstof te gebruiken. Maar het is inderdaad comfortabel.
Willem
Ed
|
|
23
-
07
-
2008
|
09
:
18
uur
En dan zijn er ook nog van die mensen die een (schakel)auto niet kopen omdat een autojounalist heeft geschreven dat deze niet soepel schakelt!
J.K.
|
|
23
-
07
-
2008
|
10
:
33
uur
Het gemak van een automaat weegt in mijn ogen niet op tegen het hogere brandstofgebruik. Zolang dat niet is opgelost schakel ik zelf wel een poosje door.
Groet, Jaap
Geart
|
|
24
-
07
-
2008
|
22
:
12
uur
Mijn eerste auto was een Daf 44. De tweede een Daf 55. En met die 55 versloeg ik met gemak een Mitsubishi Sapporo bij het optrekken na stoplichten. Twee stoere mannen durfden me niet aan te kijken toen ze me kilometers later passeerden. Nu rijd ik al weer jaren Ford. En ook die heeft de ''Dafbak''. Tot mijn grote genoegen. Hij rijdt alleen niet net zo snel achter- als vooruit.
F. Donleben
|
|
6
-
11
-
2009
|
00
:
49
uur
Het grootste gemak van een automaat vind ik het achteruit inparkeren, omdat je geen gas hoeft te geven en je voet dus altijd op de rem kunt houden.
Tegenwoordig zijn er bijna geen echte automaten meer, het zijn auto's met een automatische debrayeur (rijden wel zuiniger dan een echte automaat). Je hebt in de stad dan regelmatig dat je langzaam naar een stoplicht rijdt dat opeens weer groen wordt op het moment dat je in je 2 rijdt. Je roept dan hoera en geeft gas, maar met een klap slaat de versnelling eerst in z'n één, en dat is niet leuk.
Ik rijd altijd in een automaat, omdat ik bij een bombardement een stijve knie heb opgelopen.
Je kunt dan niet een auto uitzoeken die je leuk vindt, want meestal kan je daar niet in rijden, omdat iemand met een stijf been zijn voet zo hoog mogelijk onder het dashboard moet kunnen krijgen. En omdat de stoelen tegenwoordig zo zijn gemaakt dat er weinig aan te doen is zonder meteen op metaal te stuiten.
Het beste is dan een volledig nieuwe stoel te laten maken zodat je recht op die stoel kan zitten zonder je dijbeen af te klemmen.
Zo'n stoel is te duur voor een gewone burger en dus wordt er gemodderd met een verhoogd achterkant (verboden). Een verlaagde voorkant is zelden mogelijk en dus zit ik altijd een beetje scheef op mijn stoel. Op den duur geeft dat waarschijnliojk rug-moeilijkhden.
Dennis
|
|
13
-
03
-
2012
|
15
:
44
uur
Versnellingsbakken zijn helaas nodig bij de ineffici''ente verbrandingsmotoren.
Doordat slecht een klein toerentalgebied kracht kan leveren.
Als elektrische aandrijving wordt toegepast, kunnen alle bakken automaat of hand verdwijnen.
Tot die tijd moeten we ons behelpen, en dan is de keus voor mij een automaat of CVT .
Uric Fraenk
|
|
13
-
03
-
2012
|
18
:
19
uur
Ik doe niets anders. Als ik een schakelbak rijd is het omdat ik op dat moment niet anders kan en een geleende auto ter beschikking heb. Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom anderen gek zijn op een schakel. Misschien houd ik van gemak.