zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wegener-journalisten moeten niet zeuren

Door: Fred Akkerma,   04-07-2008,   03:47 uur
 

Bij uitgeefconcern Wegener (bekend van onder meer het Brabants Dagblad en de Gelderlander) moeten banen weg. De nieuwe eigenaar, Mecom, eist een hoger rendement. Redacteuren van de regionale krantentitels  komen in opstand en dreigen zelfs 'de'  krant een dag niet te laten verschijnen, een unicum. Toch moeten de Wegener-journalisten niet zeuren. Veel te lang beschouwden zij internet als een bedreiging in plaats van een kans. Met alle gevolgen van dien.
Update: de journalisten krijgen toch hun zin.


Ondertussen is internet, en met name de 'consumptie'  van internet sterk gegroeid. De mediaconsumptie van websites is inmiddels groter dan de die van kranten. Dat is niet dankzij krantenjournalisten, maar ondanks.



Niet chique
Uitgevers van traditionele media -inclusief hun (hoofd)redacties- hebben internet lange tijd beschouwd als een bedreiging voor hun bestaan. Nog steeds vinden journalisten internet niet 'chique'. De internetredacties van de meeste kranten- en tijdschriftentitels worden bemand door beginners van de School voor de Journalistiek, niet door doorgewinterde redacteuren.

Rendement
Nu internet een steeds belangrijker informatiemedium wordt, dalen de oplages van kranten spectaculair. Met als gevolg dat de aandeelhouders gaan morren. Die willen meer rendement, dus minder mensen en meer aandacht voor het (veel rendabelere) internet.

Niet zeuren
Uitgerekend journalisten hadden dat moeten zien aankomen - ze berichten er dagelijks over. Dus nu moeten ze niet gaan zeuren.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
7-07-2008
 | 
08:33 uur
Waarom zouden journalisten niet mogen zeuren?
Maanden op rij volgden ze allerlei actievoerders die het land verlamden met acties. En toen ging het nog om hoger loon, niet eens om hun baan.
De schrik sloeg me wel weer om het hart toen men als actiemiddel besloot de krant één dag niet uit te laten komen. Opnieuw dreigden de klanten weer de dupe te worden en niet degene tegen wie de actie gericht zou moeten zijn.
Ik denk overigens dat de gratis kranten een grotere bedreiging zijn dan internet, maar dat kan ik mis hebben.
En waren het de journalisten die Internet als een bedreiging zagen of was het het management?
Ook dat is een vraag die mee mag spelen.
Maar ja, als het BD Wilbert Hack op straat zet, dan ken ik vele duizende lezers die de krant daar dankbaar voor zullen zijn.
Miriam van der Have  |   | 
7-07-2008
 | 
08:58 uur
Beste Fred,

Ik denk dat je de plank misslaat.

Ik heb hier al eens laten weten dat het klakkeloos overschrijven van berichtjes van andere websites en persberichten weinig journalistiek is.

(Klik hier)

(Klik hier)

Waarom schrijft je eigen uitgave persberichten klakkeloos over en waarom bevat deze website een overmaat aan lijstjes en artikelen in schoolkrantstijl? Ik vermoed dat het met geld heeft te maken. Daar hebben kranten ook mee te maken. Geld verdienen aan aan een website met echt nieuws en hoogaardige achtergrondartikelen is niet makkelijk.

Maar om het de journalisten te verwijten dat de managers en eigenaren van de mediaconcerns niet weten hoe met een website zoveel geld kan worden verdient dat een uitgebreide staf aan redacteuren en journalisten kan worden terugverdiend, is een beetje dom.

De journalisten dan ook nog zeuren verwijten is meer dan dom; het is arrogant.
Liesbeth  |   | 
7-07-2008
 | 
09:39 uur
Beste Fred,
Dat is een bijzondere conclusie: je verwijt journalisten dat zij de strategie van hun bedrjf niet (op tijd) verlegd hebben. En dat ze daarom geen recht hebben op zeuren nu het mis gaat - laat staan op staken.
Journalisten zijn in een mediabedrijf de uitvoerders. Strategie wordt bepaald op RvB-niveau. De RvB van Wegener heeft niet alleen te laat de slag gemaakt naar multimediabedrijf, maar liet vervolgens ook nog na te investeren in multimediatoepassingen. Waarom denk je dat er (goedkope) jonkies op de internetredactie zitten? Dat is de Wegenerjournalisten in elk geval niet te verwijten!
Liesbeth
Peter de Vries  |   | 
15-07-2008
 | 
09:40 uur
Een paar kanttekeningen:
1. Dat journalisten bij regionale en landelijke media internet te lang als bedreiging hebben gezien, is maar beperkt waar. Wegener, maar ook PCM, heeft een zekere traditie in onrendabele internet-projecten.
2. Dat de oplages van kranten dalen door internet is historisch gezien eveneens maar beperkt waar. De oplages van betaalde kranten (regionaal en lokaal) staan al sinds de jaren tachtig onder druk - mede door gezinsverdunning, allochtonisering, de komst van commerciele omroepen en van andere concurrerende media.
3. Dat internet als bedreiging werd gezien kwam niet (alleen) door bekrompenheid van redacties, maar ook doordat er door directies en commerciele afdelingen van de uitgeverijen nauwelijks tot geen businessmodellen zijn ontwikkeld om sites die het vooral van journalistieke content moeten hebben rendabel te maken. Het ''veel rendabelere internet'' van Fred Akkerma is in dagbladland nog nauwelijks gerealiseerd.
4. De Wegener-aandeelhouders krijgen een alleszins fatsoenlijk rendement op hun investering. Ik kan iets gemist hebben, maar zie weinig aanwijzingen dat ze bereid zijn een deel van dat rendement te laten lopen voor investeringen in internet. Ze willen gewoon meer.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10