zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sales blog: Ze trappen er telkens weer in

Door: Michel Hoetmer,   11-06-2008,   16:41 uur
 

Het slijk der aarde maakt de meest primitieve instincten in de mens los. Het idee van bergen geld doet menig hoofd op hol slaan. Dat bleek deze week opnieuw bij de run op staatsloten en een speciale actie van Kruidvat. Overigens is er niets nieuws onder de zon. Hebzucht is van alle tijden en windstreken. Het zit in onze genen ingebakken.

De staatsloterijmiljoenen


De jackpot is er al een tijdje niet uitgegaan. Deze week stond de teller op een slordige twintig miljoen euro. De hoogste ooit. Dat was aanleiding voor een run op de laatste loten. 

Gek eigenlijk want je kansen op succes zijn minimaal. Naast de loten die verkocht worden blijven er normaal ook miljoenen loten onverkocht. Deze loten dingen wel vrolijk mee naar de prijzen. Dus je maakt ook nauwelijks meer kans met enkele extra loten. Maar dat ziet de verblinde consument niet, die denkt maar aan één ding: geld, geld, geld! Emotie is sterker dan de ratio.

Het is overigens geen typisch Nederlands verschijnsel. Ook in andere landen zagen wij de vreemdste taferelen wanneer de jackpot torenhoogte bereikte.

Cheap & Chique
Toegegeven, de bedragen zijn wat kleiner, maar ook op kleine schaal doet hebzucht de meest waanzinnige dingen met mensen. 

Weet u nog van die H&M actie? Ze lieten Karl Lagerfeld een minicollectie ontwerpen. De dames vochten elkaar de tent uit en gristen mee wat ze in hun grijpgrage klauwtjes konden dragen. Ook hier is hebzucht een belangrijk motief. Kort daarna werden de eerste kleren al weer op Marktplaats te koop aangeboden. Uiteraard moest je flink in de buidel tasten om het kleinood in je bezit te krijgen.

Karl was overigens minder in z’n nopjes. De collectie was  mini en de oplage was nog veel meer mini. Binnen een mum van tijd was de goedkope chique uit de schappen geroofd. Vele teleurgestelde fans bleven ontroostbaar achter. Karl gaf er de brui aan.

Meeliften op de Oranjegekte
Kruidvat* besloot ook een duit in het zakje te doen en mee te eten uit de Oranjeruif. Afgelopen maandag liep er een actie voor LCD-TV’s. Voor elk gescoord doelpunt van onze nationale trots kreeg de klant maar liefst € 100 korting! 

De TV was verkrijgbaar via internet. De rest is voorspelbaar: de site lag binnen mum van tijd plat. En de teleurgestelde koopjesjagers haalden hun gram door luidkeels te klagen.  Kruidvat verzekerd ons dat de voorraad helemaal is uitverkocht. Hoe mag Joost weten.

Een waarschuwing
Als de klant het idee heeft dat er écht iets te graaien valt, huur dan ook maar gelijk een stel bewakers in. Want koopjesjagers vertonen grote gelijkenis met een op hol geslagen kudde. Naar verluid zijn de werkeloze klerenkasten die kortgeleden Rita Verdonk vergezelden nog op zoek naar een baantje. Dus die kunt u vast voor een prikkie overnemen. 

Nog een (gratis) tip: zorg voor extra personeel bij de afdeling klachtenbehandeling. Want daar lopen de emoties gegarandeerd nog veel hoger op. Het gevoel van teleurstelling en verlies overtreft onze hang naar geld vele malen. De reacties zijn In ieder geval veel giftiger. Naïeve hebzuchtige en zich bedrogen voelende consumenten storten bakken met gal uit over de hoofden van uw arme medewerkers.  

Je zou kunnen stellen: actie geslaagd, klant verloren. Totdat je ze opnieuw een wortel voor hun neus hangt. Dan trappen ze er weer in.

* In de oorspronkelijke versie van deze blog spelde ik Kruidvat alsvolgt:  Kruitvat. Mike (zie reacties) wees me er terecht op dat dit Kruidvat moet zijn. Om met de woorden van Maxima te spreken: "Een beetje dom!" Mike bedankt!

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
poll
Hebt u wel eens last van een bui van hebzucht?
 
Nee, nooit , waar zie je me voor aan?
Om eerlijk te zijn af en toe.
Regelmatig (niet verder vertellen hoor!)
Als er geld te verdienen is, berg je maar!
Wat dacht dan? Ik ben altijd haantje de voorste!
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
12-06-2008
 | 
07:28 uur
Niet erg complimenteus voor klanten.
Inderdaad is hebzucht een van de belangrijkste drijfveren voor de mens en maken verkopers daar even gewetenloos gebruik van. Want de hebzucht zit niet alleen bij de klant, maar ook bij de leveranciers die geen middel schuwen om argeloze klanten naar hun winkels of websites te lokken.
Als klanten klagen hebben ze altijd gelijk. Moet je extra mensen aannemen op de afdeling klachten, dan komt dat alleen maar omdat je de klant ontevreden hebt gemaakt. Leg je de schuld bij de klant dan bewijs ja alleen maar hoe klantonvriendelijk dat je bent.
Mike  |   | 
12-06-2008
 | 
13:47 uur
U bedoelt waarschijnlijk Kruidvat ? wel leuk overigens dat Kruidvat zelf ook www.kruitvat.nl voert....
Uiteraard weten winkel(ketens) ook het gedrag van ''hun'' consument. Zolang dit gedrag blijft voortduren, zullen ze acties houden, en terecht!... idem met TV programma's: geef het volk brood en spelen!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10