zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Zo ontstaat kortsluiting

Door: Michel Hoetmer,   13-03-2008,   16:16 uur
 

Vroeger in de goeie ouwe tijd wist je één ding zeker: voor elektriciteit was je afhankelijk van het locale energiebedrijf. Je had geen keuze. Tegenwoordig met die vrije marktwerking is dat allemaal anders. De consument baadt in weelde dankzij die geweldige marktwerking.

De vonken spatten er niet van af


Van de TV-reclame weten wij dat stroom gewoon stroom is. Bedorven stroom? Bestaat niet! Designer stroom? Bestaat ook niet! Portable stroom? Schijnt ook een utopie te zijn. Tja.. wat blijft er dan nog over?

Een heftige brainstorm
Ze hebben er bij de reclamebureaus vast heel hard op gestudeerd. En er natuurlijk een gepeperde rekening voor verstuurd. Op een goede of kwade dag - het is maar hoe je het bekijkt - en na nachtenlang stevig brainstormen en doorzakken, onder genot van heel veel cigaretten en alcohol (of superkrachtige Nederwiet?) is de een of andere creatieveling op een briljant idee gekomen. Met een vonk in zijn ogen moet hij tegen zijn collega’s hebben gezegd: wat denken jullie van ‘goedkope stroom’?

Als gewone sterveling kom je natuurlijk noooooit op zo'n geweldig idee! Briljant! En nu zitten wij met z’n allen met de gebakken peren. Want al die andere stroomboeren hebben dit juweeltje razendsnel gekopieerd.

Daar gaan wij weer...
Vandaag probeerde een alleraardigste dame een kleine variatie uit. Ze stond duidelijk onder spanning toen ze de onvergetelijke zin "Meneer u zult vast wel eens vaker gebeld worden door een energieleverancier" hakkelend uitsprak. Het vonkje spatte niet over. Ik reageerde met een diepe zucht: "inderdaad, dat kunt u wel zeggen!" Hier hield haar creativiteit op: "Nou meneer dan heb ik een mooi aanbod voor u….!" De rest was voorspelbaar.

Wat zielig…
De arme meid vond het een beetje gek dat ik zo hooghartig was om haar fantastische aanbod ter zijde te schuiven. 

Nou ik niet. Want je wordt doodziek van dat gezeur. Vroeger mocht je maar met één leverancier zaken doen. Dankzij de alom bewierookte vrije marktwerking mag u uw stroom bij Jan en Alleman afnemen. (Zucht) Wat verlang ik terug naar die goeie ouwe tijd, Fijn zaken doen met een monoplist. Zonder keuze, zonder al dat gedoe. Zonder al die vermoeiende telefoontjes.

Een idee waar de vonken vanaf spatten
Ik heb zelf de grijze massa in mijn bovenkamer aan het werk gezet en iets moois uitgedokterd. Dames en heren elektriciteitsboeren – zo aardig ben ik ook nog wel – u hoeft er helemaal niets, nada, noppes voor te betalen. Wat denkt u van: 

- relatiestroom! 

Wat? Ja, relatiestroom. Gewoon ophouden met al dat gezeur en de besparing die jullie hiermee bereiken aan de klanten geven. Zijn wij allemaal blij. Hoeven jullie niet zoveel van die afgezaagde telefoontjes te doen. Want zeg nou eens eerlijk: daar worden jullie zelf toch ook niet vrolijk van? En kan de argeloze burger gewoon weer rustig zijn telefoon gebruiken voor nuttigere zaken.

PS. Een tip voor andere verkopers: vertel nooit, maar ook nooit in je introductiepraatje dat je kosten voor de klant kunt besparen. Het is zo’n vreselijk cliché. Er ontstaat direct kortsluiting bij de klant. Met dank aan de energieboer.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Verlangt u ook terug naar een monopolistische energieleverancier?
 
Ja
Nee
Geen mening
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
14-03-2008
 | 
09:06 uur
Doodziek van het gezeur van de telemarketeers en de vele spam die je krijgt ja.
Maar toch niet half zo ziek als van de klantschofferende manier die Essent tot zijn handelsmerk had gemaakt.
Uiteindelijk is stroom, gas (wat verlang ik daarna als slachtoffer van stadverwarming), water allemaal even goedkoop (of duur, aangezien de geweldige winsten die de energie bedrijven weten te maken) en blijft het een melkkoe van de inhalige overheid.
Laat de energiebedrijven eens gaan concureren op klantvriendelijkheid, daarmee kunnen ze wel het verschil maken. Als ze niet weten hoe, mijn boekje ''Klantgericht Veranderen'' ligt nog steeds in de schappen en voor een klein deel van overwinst kan ik ook komen helpen om echt het verschil te gaan maken.
En laat ze me ook eens een keer uitleggen hoe het kan dat 13% van onze stroom groen is en 74% van de huishoudens groene stroom gebruikt, dat snap ik nog steeds niet.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10