zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sales blog: 'verkoopautomaten' laten kansen liggen

Door: Michel Hoetmer,   21-02-2008,   15:24 uur
 

Is het u ook wel eens opgevallen dat sommige mensen ‘reactief’ zijn ingesteld? Ze reageren op wat u zegt. Ze staan onvoldoende stil bij de impact van hun reacties. In plaats van te reageren, doen verkopers er verstandig aan te antwoorden.

Wat is het verschil?


Een reactie is een automatische respons. Het is een reflex. De verkoper heeft er niet over nagedacht. En dan gaat het snel mis. Ik geef u een alledaags voorbeeld.

Klant: "U bent veel te duur!"
Verkoper (op de automatische piloot): "Gut, het is een hele reële prijs hoor!"

Feitelijk weerspreekt de verkoper wat de klant hem zojuist heeft verteld. De verkoper kruipt in de verdediging. Zo’n reactie levert geen extra informatie op. Wat moet de verkoper dan wel doen? Antwoorden! Met andere woorden een weloverwogen reactie geven.

Klant: "U bent veel te duur!"
Verkoper (bewuste reactie): "Ik kan me voorstellen dat u het een beetje aan de prijs vindt. Mag ik u vragen waarmee u onze prijs vergelijkt?"

Voordelen:
- de verkoper zwakt de uitspraak van de klant wat af; 
- hij toont inlevingsvermogen;
- de vraag triggert de klant tot een uitleg.

Vaak blijkt dat klanten appels met peren vergelijken. Doordat de verkoper de klant rustig zijn verhaal laat vertellen, krijgt de verkoper meestal voldoende handvatten om aan te geven waarom het zo’n goede deal is voor de klant. 

Kortom
Gewoon eventjes nadenken en direct meer verkopen!

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Patrick Jordens  |   | 
25-02-2008
 | 
08:32 uur
An sich ben ik het met de inhoud van uw blog eens. Ik vind echter dat u met uw voorgestelde respons niet overal de meest optimale techniek gebruikt. De zin: ''Mag ik u vragen waarmee u onze prijs vergelijkt?” vind ik zwak. Hij is gesloten en daarnaast spreekt u in onzekerheden. Ik ben voorstander van meer directe vraagstelling.
Michel Hoetmer  |   | 
25-02-2008
 | 
15:13 uur
Beste Patrick,

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met gesloten? Dat het een gesloten vraag is? Is helemaal niks mis mee. Ik heb deze vraag zelf in de praktijk regelmatig gebruikt en krijg dan prima antwoorden (mensen gaan gewoon vertellen waarmee ze de prijs vergelijken).

Ik ruil mijn mening graag in voor een betere. Jij zegt voorstander te zijn van een meer directe vraagstelling. Kun je dan een voorbeeld geven?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10