zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sales blog: Omgaan met weifelende klanten

Door: Michel Hoetmer,   21-01-2008,   15:01 uur
 

Vrijwel elke verkoper of adviseur hoort zijn klanten met enige regelmaat zeggen "ik wil erover nadenken". De verkoop gaat voorlopig niet door. Tot overmaat van ramp komt van uitstel vaak afstel. Hoe voorkomt u op een zijspoor te belanden?

Gewoon doordrukken?


Het is mij - toen ik nog zo groen was als gras in de verkoop - met de paplepel ingegoten. Mijn toenmalige trainers en managers riepen in koor:

"Geef de klant nooit de kans om er nog even een nachtje over te slapen, want dan zien ze er vanaf!"

Deze mensen hebben gelijk wanneer u het moet hebben van hogedrukverkoop. Voor hogedrukverkopers is het inderdaad nu of nooit. 

Ga zelf maar na. Zodra de verkoper zijn hielen heeft gelicht, komt de klant bij zijn positieven. Of is de klant blij van die drammer af te zijn. Het laatste wat hij dan nog wil is deze zeurpiet opnieuw ontmoeten. De klant geeft dergelijke types geen kans voor een tweede poging.

Gewoon overleggen
Maar ik verkocht nooit onder hoge druk. Ik overlegde gewoon met mijn klanten. Bij grotere beslissingen stelde ik heel vaak zelf voor:

"Wat vindt u van het idee om er eventjes over na te denken?"

De meeste klanten vonden het een prima idee. Ik maakte natuurlijk wel concrete afspraken. En als ik dan een weekje later terugkwam stonden ze vaak te glunderen. "Wij gaan het doen!" riepen ze enthousiast.

Dit is geen pleidooi voor ‘slappe’ verkoop. Het is belangrijk dat de verkoper achterhaalt waarover de klant twijfelt. Hieronder vindt u enkele tips.

Tip 1. Stel vast wat de klant doet aarzelen. Vraag gewoon: "Wat doet u nog twijfelen?" of "Waarover twijfelt u?" Houd dan uw mond en wacht rustig op een reactie. 

Tip 2. Wanneer de klant bedenktijd wenst, maak dan een concrete vervolgafspraak (plaats, datum en tijd).

Tip 3. Blijft de klant zich in allerlei vaagheden hullen? Vraag dan op de man / vrouw af of de klant wel verder wil gaan. Het bespaart u veel tijd en gedoe. Steek uw energie in klanten die wel bij u willen kopen.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
23-01-2008
 | 
23:45 uur
Hulpzaam advies. Het bespaart een hoop tijd en administratieve rompslomp als de ''bedenktijd'' weg zou vallen. Je kunt dan weer overgaan tot het verder vullen van de pijplijn met neiuwe prospects.
Jos

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10