zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven controversiële presentatietips

Door: Fred Akkerma,   08-11-2007,   02:03 uur
 

Pieter Frijters is één van de - zo niet dé - beste presentatietrainer van Nederland. Vrijwel dagelijks traint hij groepen directeuren, managers en anderen die regelmatig een voordracht, presentatie of speech moeten houden. Ook een aantal Managersonline.nl-lezers, want hij adverteert al sinds 2001 vrij uitgebreid op deze site. Wat maakt hem zo succesvol?

Zelf zeg ik altijd tegen hem dat dat vooral dankzij die advertenties op deze site is, maar dat is natuurlijk niet zo. Vermoedelijk is het zijn tegendraadsheid, want hij houdt er een paar opvattingen op na, die u niet op een traditionele presentatietraining te horen krijgt.



Reacties
Die tegendraadsheid blijkt ook uit de reacties op een artikel dat recentelijk op Managersonline.nl verscheen. Dat waren er 34 in getal, waarvan de meeste afwijzend op de stelling van Frijters dat u uw gesprekspartner (of: toehoorders) nooit recht in de ogen moet aankijken. Toch houdt Frijters daar onverkort aan vast en kennelijk heeft hij ook wel een beetje gelijk, gezien de positieve reacties die hij van ex-cursisten krijgt. Toegegeven, dat is een commerciële site, waarop negatieve reacties uiteraard niet worden vertoond. Maar toch.

Geheim
Wat is dan het geheim van Frijters? Sinds kort licht hij op zijn site een tipje van de sluier op met zeven presentatietips. De meeste daarvan gaan in tegen mijn eigen ideeën (eenmalige, gratis registratie verplicht) over een goede presentatie, andere komen overeen. Dit zijn zijn tips:

1. Bereid uw presentatie hooguit vijftien minuten voor
2. Gebruik geen PowerPoint-sheets
3. Formuleer uw zinnen niet eerst in gedachten
4. Zoek geen oogcontact
5. Begin niet met vragen stellen
6. Laat de controle los
7. Gebruik uw lichaam

Voor een toelichting, klik hier.

Moeite
Met tip 2, 5 en 7 ben ik het direct ondubbelzinning eens. Met de andere vier heb ik wat meer moeite. Aan de andere kant vind ik zijn argumentatie best sterk, ondanks de kritiek.

Misschien moet ik maar gewoon op cursus.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
martijn aslander  |   | 
12-11-2007
 | 
09:45 uur
Ben het erg eens met 1,2,3, 6 en 7.

In de meeste gevallen verschuilen sprekers zich achter de schijnzekerheid die powerpoint biedt.

Als je je voorbereid, dan is er vaak ook de wens om dat wat je hebt voorbereid te volgen, terwijl de situatie ter plekke wellicht om een andere richting vraagt.



Ik ben het totaal oneens met punt 4 en een beetje eens met punt 5

Door oogcontact te maken met de mensen in de zaal communiceer je met ze. En betrek je de zaal bij je presentatie. Wat het stellen van vragen betreft, een prima middel om het publiek bij je lezing te betrekken, maar ermee beginnen is inderdaad niet handig.



Sander Reijn  |   | 
22-03-2008
 | 
16:14 uur
Fred en Martijn, wat is de reden dat jullie het met tip 2 eens zijn? Verwarren jullie misschien het gereedschap PowerPoint met de wijze waarop het doorgaans wordt gebruikt?

Het is mijns inziens niet PowerPoint die de boosdoener is van saaie of minder effectieve presentaties. Wel het gebruik van PowerPoint door de spreker. We moeten het gereedschap niet veranderen, wel hoe je ermee omgaat.

Met een bijl kun je hout hakken voor een warm vuur, je kunt er ook iemand de hersenen mee inslaan. Twee keer hetzelfde stuk gereedschap...

De wijze waarop de meesten denken over PowerPoint moet veranderd worden. Uit verschillende onderzoeken (o.a. Richard E. Mayer. multimedia learning) blijkt dat boodschappen beter begrepen en onthouden worden door een combinatie van gesproken woord en beeld.

Wekelijks begeleid en inspireer ik organisaties en management teams beter te presteren door anders te presenteren. Wat is je boodschap? Welke structuur? Op welke wijze kan je verhaal versterkt (of duidelijker) worden door beelden?

Mijn missie is Nederland te verlossen van de saaie PowerPoint presentaties. Niet in de vorm van presentatie trainingen, daar zijn anderen beter in. Wel door op een ander manier te laten denken over presentaties en over een andere manier te laten denken over het gebruik van PowerPoint. Beter presteren door anders presenteren.

Ik hoor regelmatig over het gebruik van een flipchart of whiteboard. Daar ligt de oorsprong van PowerPoint en soortgelijke programma’s. De combinatie van een verhaal (horen) en beeld (zien) maakt de boodschap sterker. Een boodschap die begrepen wordt en onthouden.

Overdaad schaadt. Er heeft zelden iemand geklaagd dat een presentatie te kort is…


 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10