Klanten en professionals nemen het vrijwel onmiddellijk waar. Heerst er in een organisatie een positieve of een negatieve sfeer? Is een klant werk of een kans om goede service aan te bieden? Ons land wordt niet gekenmerkt door het benadrukken van het positieve in mensen en situaties. Op zich is dat natuurlijk geen probleem. Maar al te negatief heeft een verkeerde impact op de prestaties van de organisatie en de professionals. En in die zin heeft het wel degelijk zin om optimisme te versnellen.
Optimisme
Optimisme is positief kijken naar en denken over het leven. Onderzoek wijst uit dat optimisten niet alleen gelukkiger zijn, maar ook dat optimisme een positief effect heeft op gezondheid, samenwerken, klantgerichtheid en arbeidstevredenheid. Genoeg redenen dus om optimismeverknallers te vervangen door optimismeversnellers.
Optimisten beschikken onder andere over de volgende kenmerken:
· een positieve kijk op de toekomst;
· extravert karakter;
. positieve relaties met anderen;
· schrijven succes meer toe aan zichzelf en falen aan externe oorzaken;
· meer positieve herinneringen over zaken in het verleden die tot hun geluk hebben bijgedragen;
· meer overpeinzingen met een positieve inhoud;
· een goed gevoel voor humor.
In teams is het van vitaal belang dat optimisme het cement tussen de stenen is. Dat de grondhouding positief is. Dat kan het verschil maken tussen klanten en medewerkers voor je organisaties winnen of niet…
Twintig optimismeversnellers
Hierna twintig optimismeversnellers met daar tegenover twintig optimismeverknallers. Het is interessant om voor jezelf na te gaan welke taal in jouw organisatie meer wordt gebruikt: optimismeversnellers- of verknallers? Het lijkt een klein verschil. Maar mogelijk wel het verschil tussen winst en verlies, tussen behoud van klanten of niet, tussen een positief imago als werkgever of niet…
1. Wat kan wel? niets kan 2. Kans probleem 3. Niet lukken creëert mogelijkheden mislukking leidt tot cynisme 4. Wat kan ik wel ik kan vrijwel niets 5. Ik ben teleurgesteld het is waardeloos 6. Goed is goed genoeg het moet perfect 7. Ik doe er langer over dan gepland ik krijg dit niet af 8. Wat kunnen we hiervan leren wie heeft die fout gemaakt 9. Een nieuwe week het is weer maandagmorgen 10. We gaan iets nieuws beginnen hier werkt het zo altijd 11. Stap voor stap werk ik door dit gaat nooit lukken 12. Ik geniet onderweg ik zet mezelf onder druk 13. Ik vier successen (met anderen) succes is onbelangrijk 14. Leren is ontwikkelen leren om fouten te vermijden 15. Nadruk op talenten nadruk op disfunctioneren 16. Positieve energie frustratie 17. Proactief reactief 18. Samenwerken tegenwerken 19. Energie krijgen van wat goed gaat angst dat het fout gaat 20. Ik ben verantwoordelijk en aansprakelijk ik maak teveel fouten
Gelukscoach:
· Hoe optimistisch sta jij in het leven en waaruit blijkt dat concreet?
· Hoe is het in je team of organisatie met optimisme gestemd? Met welke effecten op de prestaties?
· Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
· Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
· Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.