zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven manieren om offertes te verknallen

Door: Michel Hoetmer,   06-11-2007,   18:02 uur
 

Het verkoopgesprek is goed verlopen. U mag een offerte uitbrengen. Hoera! Nu nog even snel de offerte de deur uit en de zaak is in kannen en kruiken. Of toch niet? In dit artikel vindt u zeven manieren waardoor uw offerte snel in de prullenbak belandt.

1. Eerst uw voorwaarden vermelden.


Uiteraard heel belangrijk want u moet het de klant stevig inpeperen wat de juridische consequenties zijn als hij zich niet aan de gemaakte afspraken houdt.

2. Heel veel over uzelf vertellen
Uw bedrijf is natuurlijk veel belangrijker dan het bedrijf van de klant. Daarom begint elke nieuwe alinea met uw bedrijfsnaam en ‘wij …’. Dat doet de koningin ook. Volgens het eerste artikel van de grondwet bent u gelijk aan elkaar. De klant moet geen kapsones hebben, wrijf hem in dat hij bijzaak is in deze transactie. En vooral breed uiteenzetten waarom u zo goed bent!

3. Niet ingaan op de doelstellingen van de klant
Waarom zou je ook? Uw eigen doelstellingen zijn veel belangrijker. De klant hoeft alleen maar zijn handtekening te zetten.

4. De wensen van de klant negeren
De klant heeft dan wel gezegd "ik wil dit en ik wil dat’. Maar dat is natuurlijk gezeur. Ze begrijpen het gewoon niet zo goed. Tenslotte bent u expert in uw vak en u weet wat goed is voor de klant.

5. Heel veel kenmerken opsommen
Tijdens de laatste productintroductie bent u lekker met z’n allen aan het stoeien geweest over de kenmerken en voordelen van uw product of dienst. U hebt de notities van deze brainstormsessie nog bij de hand. Dus lekker alles overnemen! Dan weet de klant tenminste precies wat hij krijgt.

6. Een standaardofferte maken
Tja… maatwerkoffertes, oef…!? Teveel werk. Het past bovendien niet in uw drukke schema. Want tijd is geld. Trouwens het is toch allemaal één pot nat. Dus snel eventjes naam en adresgegevens boven de standaardofferte knallen en weg met die zooi. De klant moet zich gewoon naar uw wensen voegen en verder niet zeuren.

7. Niets vertellen over de resultaten
Dat uw product of dienst werkt is uiteraard vanzelfsprekend. Gesneden koek. Dus vertel vooral niet hoe de klant er beter van wordt. Is trouwens riskant, want voordat u het weet heeft u een rechtzaak aan uw broek als u niet doet wat u hebt beloofd.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10