zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Gelukkig is de kat dood

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   03-09-2007,   10:39 uur
 

De vakantie is nu echt voorbij. Sommigen stappen er met plezier weer vol in, anderen proberen het zomergevoel nog even vast te houden. De druk om te presteren, de telefoon op te nemen en pittige deadlines te zetten is groot, elke minuut is kostbaar want tijd is geld. Niet alleen zakelijk, maar ook privé lijkt de agenda voller dan ooit. Nam jij je ook voor om beter voor jezelf te zorgen en gezonder te leven?

Een klant op zijn pappa-dag belde mij op het moment dat hij stond te koken. Op de achtergrond hoorde ik zijn 3 jongens luid en duidelijk aanwezig en op een zeker moment onderbrak hij het telefoongesprek met ‘ik moet ze even uit elkaar halen’. Weer terug aan de telefoon verzuchtte hij ‘gelukkig is de kat dood’ en toen hij van mij even geen reactie kreeg kwam de verklaring ‘anders was de kipfilet nu weggeweest’.


 
Kiezen is verliezen
Heel veel en alles tegelijk, zo herken je de manager. Er zijn vele redenen waarom managers zo doen, en er is vaak een shocktherapie voor nodig om dit patroon werkelijk te veranderen. Managers weten allemaal wel dat ze anders met hun tijd om moeten gaan, maar velen doen het niet. Sommigen vinden het lekker, dat zijn de adrenalinejunks, die kunnen niet meer anders omdat ze verslaafd zijn. Anderen laten zich leiden door de druk van buiten. Meerennen en niet zien dat het ook een optie is om keuzen te maken, terwijl dat eigenlijk beter zou zijn voor het bedrijf. Ik moet meteen denken aan de grote projecten als de HSL, de Betuwlijn en Walvis. Het lijkt vaak of er geen keuze is, maar natuurlijk is die er altijd wel, al is de druk nog zo groot.
 
Ik zie vooral 2 manieren waarop managers met hun tijd omgaan. De eerste is dat ze de tijd uitknijpen. Om iedere minuut maximaal te benutten werkt men met een strakke planning en met high tech ondersteuning om zoveel mogelijk te kunnen doen in de beschikbare tijd. De andere manier is kiezen voor minder activiteiten, waarbij men focust op dat wat echt belangrijk is. Het meest zie ik managers die de ‘tijd uitknijpen’ en blij zijn dat ‘de kat dood is’.
 
Wel weten, niet doen
Iedereen weet dat als het als het om kiezen gaat de volgende vragen belangrijk zijn:
1. Wat wil ik hier eigenlijk bereiken?
2. Wat is dan op dit moment het beste dat ik kan doen om dat voor elkaar te krijgen?
 
Het kerkhof ligt vol onvervangbare managers, je leert delegeren en hulptroepen inschakelen, je zegt tijd te nemen voor reflectie, haalt nog eens een Covey uit de kast en beslist nu echt meer tijd te nemen voor medewerkers, gezin en jezelf, maar voordat je het weet heb je weer een jong katje in huis. 

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Lucas van der Valk  |   | 
4-09-2007
 | 
08:24 uur
Inderdaad, voordat je het weet heb je weer een jong katje in huis, of ben je zelf die dode kat achterna gegaan, zonder ooit iets anders van het leven ervaren te hebben dan werken. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel, al overdrijf ik wellicht wat.
Ad Beer  |   | 
5-09-2007
 | 
09:03 uur
Als fokker van raskatten (Momenteel kittens beschikbaar) zie ik inderdaad dat de aanschaf van een nieuwe kat vrij snel na het overlijden van de vorige komt. Maar dit terzijde. Hoewel, ook de onvervangbare manager blijkt na zijn al dan niet letterlijke overlijden, goed vervangbaar te zijn door een nieuwe onvervangbare manager. Goed strategisch HR zorgt er overigens voor de voor iedere manager een vervanger klaar staat, want het openbaar vervoer bestaat nog steeds en de bus of tram waar je onder kunt komen raast dus nog steeds door de stad.
Toch typisch een dergelijke opmerking. Waarschijnlijk een echte manager die met een beetje wrange humor problemen weet te relativeren. Volgens mij een goede eigenschap voor managers die we niet al te vaak tegenkomen. Te vaak zien we managers in paniek raken en oplossingen verzinnen die alleen maar 7 nieuwe problemen geven.
Arnold van der Beek  |   | 
6-09-2007
 | 
09:25 uur
Tijd is een verzinsel van de mens, dus zal er altijd een op en neer zijn met MIJN tijd.

Als ik teveel tegelijkertijd wil doen heeft dat niets met tijd te maken, maar alles met dat ik teveel tegelijkertijd wil doen.

Als ik niet op tijd ben, dan heeft dat niets met tijd te maken, maar met dat ik later ben dan afgesproken.

Tijd is geen geld. Geld is een rekeneenheid, waarmee o.a. het resultaat van een prestatie uitgedrukt wordt. Tijd is geen prestatie en geld heeft niets met tijd te maken.

Ik ben afgunstig op mensen die het gelukt is tijd uit te bannen en nooit meer tijd als woord in hun mond te nemen.

Mij is dat nog niet gelukt, want ik heb daar niet altijd de tijd voor!
Lucas van der Valk  |   | 
6-09-2007
 | 
13:08 uur
Beste Ad,
Wat ik schreef was, hoewel misschien wat overdreven, wel degelijk serieus bedoeld.
Een oud-collega en manager die als ik het me goed herinner na 3 hartinfarcten overleed op z'n 45e is geen wrange humor maar helaas de werkelijkheid van te veel en te hard werken.
Zelf ben ik ooit manager geweest, en heb toen meer collega-managers en bestuurders zien stranden met een hartkwaal of een echtscheiding, of beide.
En neem die bestuurder aan wie op z'n 65e werd gevraagd wat hij nu ging doen na zo'n druk leven. ''Met m'n kleinkinderen spelen, zei hij, want mijn kinderen zag ik zelden.''
De laatse jaren ben ik personal coach van uiteenlopende mensen, waaronder managers en bestuurders. Die probeer ik o.a. te helpen van hun werk geen gekkenwerk te maken, en dat lukt.
Met hartelijke groet, Lucas
Ad Beer  |   | 
6-09-2007
 | 
13:49 uur
@Arnold,
Ga eens in een Franse Multinational werken dan kom je er achter wat het uitbannen van het begrip tijd betekent.

Tijd bestaat wel degelijk, alleen uren, minuten, maanden, jaren en zo voorts zijn verzinsels van mensen om tijd meetbaar te maken.
Iedere seconde is er meer verleden en meer toekomst.
Als er geen tijd zou zijn dan hadden we de begrippen vroeger en later ook niet, dus kun je niet later komen dan afgesproken toch?

Geen tijd bestaat echter niet, althans niet met een lange ij. Het is altijd teid met een korte ''ei''. Namelijk prioriteit. Als je geen tijd hebt voor iets dan komt dat omdat je prioriteit geeft aan iets anders.

Ik moet nu weg, want het is bijna tijd voor een meeting met Fransen. Hopen dat ze dit keer op tijd zijn (als ze al komen, want een meeting cancelen net voordat het tijd is, daar raak je in geen tijden aan gewend zeg ik altijd)
N. Dragt  |   | 
6-09-2007
 | 
20:15 uur
En uiteindelijk gaat het om keuzes maken. Maar daarvoor moet je weten wat je wilt. En om te weten wat je wilt, moet je op je gevoel durven vertrouwen, want uiteindelijk is het je gevoel dat je motiveert. Voel je je lekker bij een activiteit of ding of mens, dan heb je de tijd van je leven. Voel je je ellendig bij een activiteit, ding of mens, dan kun je alle tijd hebben, maar beter zul je je waarschijnlijk niet gaan voelen. Ik vraag me dan ook af of al die tijdverspilling van managers, niet vooral te maken heeft met vlucht gedrag. Ze proberen te vluchten voor hun gevoel, dat ze niet doen wat ze willen. Maar ook dat is een keuze. Je zou namelijk er ook voor kunnen kiezen om jezelf de tijd te geven je gevoel te ervaren en begrijpen.
Maar goed verder hebben we alle tijd van de wereld om te komen tot een keuze en anders kiest het leven wel voor ons.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10