zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Commerciële ontdekkingsreis in de VS (1)

Door: Michel Hoetmer,   17-07-2007,   11:55 uur
 

Sommige mensen gaan op vakantie om eens lekker uit te rusten, anderen verkennen vreemde oorden en weer anderen hangen op het strand. Alles is goed, als het maar niets met werk te maken heeft. Ik ben een beetje gek, nou ja, gek op mijn werk. Afgelopen zondag zijn mijn vrouw en ik begonnen aan een trip van 5 weken door de VS. De komende weken schrijf ik op onregelmatige tijden berichten over het commerciële walhalla. Vandaag het eerste deel.

De reis


De taxi staat keurig netjes op tijd voor de deur. Koffers erin en dan op naar Schiphol. Een van de zegeningen van internet is dat je tegenwoordig elektronisch kunt inchecken. Onze Koninklijke zond ons keurig op tijd een berichtje: denk er om check uzelf eventjes online in.

Het is erg druk op de luchthaven. Zonder vertraging geven wij onze koffers af en binnen no time staan wij bij de douane. Ook daar gaat alles van een leien dakje.

Twee jaar geleden stonden wij tijdens de voorjaarsvakantie anderhalf uur in de rij. En ook nu zijn er talloze wachtenden voor ons. Maar wij kunnen ze zonder schroom voorbijsteken. Voorkeursbehandeling? Inderdaad! Sinds die ene rampdag zijn wij voorzien van een Previumpas. Eventjes invoeren in de automaat, irisscan laten maken, en dan meteen doorlopen!

Luxe mensen
De wachttijd tot het boarden is nog ruim anderhalf uur. Na een kort bezoekje aan de tax free zakken wij in de business lounche onderuit in een comfortabele fauteuil. Oh, had ik dat nog niet gezegd? Ik hou van luxe en heb daar graag iets extra’s voor over. Dus vliegen wij op de lange afstanden business class. Dat heeft zo zijn voordelen.

De lucht in met KLM
Twee uur later, een half uurtje later dan verwacht, zitten wij op het bovendek van een machtige 747 aan de champagne. Korte tijd later zitten wij in de wolken. Vrij letterlijk want er vorm zich een onweersfront. De turbulentie is duidelijk voelbaar.

Prima service
Na een half uurtje mogen wij dan eindelijk onze riemen losmaken. Vroeger kreeg ik nog wel eens het gevoel dat je blij moest zijn om met KLM te vliegen. Gelukkig is dat tegenwoordig totaal anders.

De stewardessen doen er alles aan om het ons naar de zin te maken. Perfecte service, waarbij het ons aan niets ontbreekt. Ze noemt ons zelfs bij onze naam. Het geeft meteen een klik. Ik heb een geweldig leuk gesprek met één van de dames.

Veilige landing
Na een reis van bijna acht uur landen wij op O’Hare International Chicago Airport. Einde van een prima vlucht. Terwijl wij buiten de terminal op de bus staan te wachten, die ons naar de autoverhuur brengt, passeert de crew. Wij lachen nog eventjes naar elkaar, de stewardess wenst ons nog een fijn verblijf en dan scheiden onze wegen. Het mag best eens gezegd worden: prima ervaring en een goed begin van onze vakantie.

Reclamespotje?
Wellicht denk u nu: pfff... dat lijkt wel een reclamespotje voor de KLM. Zo was het niet bedoeld. Maar ere wie ere toekomt. Ik heb dit jaar regelmatig gemopperd over waardeloze service van Nederlandse bedrijven. Dus heeft u zo langzamerhand wel eens recht op een positief verhaal. Want er zijn zat bedrijven in ons land die wel uitmuntende service verlenen.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Joost  |   | 
18-07-2007
 | 
03:16 uur
Beste Michel,

Fijn te horen dat je goed bent aangekomen in de VS. Geen lastige controles gehad in verband met anti-terrorisme wetgeving? (Ik wel namelijk).

Ik lees je artikelen en weblogs met veel plezier en ben erg benieuwd wat je daar in Amerika allemaal ontdekt en ontmaskert.

Zo ben ik een groot bewonderaar van Coca Cola en McDonalds, maar begrijp ik niet waarom de Amerikaanse autoindustrie nooit voet aan wal heeft kunnen zetten in andere continenten.

Ik wil jouw agenda niet bepalen, integendeel, maar ik ben wel benieuwd naar je observaties. Een fijne vakantie gewenst!
Michel Hoetmer  |   | 
18-07-2007
 | 
15:19 uur
Beste Joost,

Bedankt voor je compliment en de voorzetten! McDonalds komt zeker aan de orde. Vanuit mijn hotelkamer kijk ik uit op de grootste Mac die ik ooit heb gezien. Coke is ook een goed idee. Starbucks komt zeker aan de orde en die auto's? Lijkt mij ook wel wat. Wij rijden op dit moment rond in een comfortabel slagschip.

Tja... die grenscontroles. Grappig dat je het zegt. Bij aankomst gingen wij in de verkeerde rij staan - voor inwoners van de VS. De douanebeambte maakte een opmerking en wij excuseerden ons. Daarna heeft hij ons keurig en vriendelijk geholpen. Inderdaad ze stellen heel wat vragen. Zoals: "Wat gaat u hier doen?" en "Waar gaat u naar toe?" Ik laat het gewoon over me heen komen.

Daarna is het vingerafdrukken opnemen, fotootje maken en vervolgens: "Ik wens u een prettig verblijf!" Het is sinds 9/11 een gebruikelijke routine.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10