zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Krenterigheid maakt innovatie effectief

Door: Guido Thys Thys,   10-07-2007,   08:25 uur
 

Wat is de menselijke natuur toch een heerlijk iets! Iedereen heeft andere kwaliteiten en dat is maar goed ook.

En wanneer een ander iets kan wat wij zelf niet kunnen, dan roepen we dat er nu eenmaal twee soorten mensen in de wereld zijn: degenen die zus kunnen en degenen die zo kunnen.
En we gaat weer verder met ons eigen leven.
Ook in bedrijven worden er zo tientallen tegenstellingen in stand gehouden.


De meest schadelijke ervan is dat een innovatieve organisatie iets heel anders is dan een "operationeel excellent" bedrijf.


In het laatste wordt namelijk op elke cent gelet en is er geen ruimte voor zaken waarvan de ROI niet (onmiddellijk) duidelijk is.
Broodje aap, blijkt keer op keer in de praktijk.
In zijn boek "Ikea, het geheim van het succes" portretteert Rüdiger Jungbluth Ikea-oprichter Ingvar Kamprad, die in zijn tienerjaren de basis legde voor de meubelketen. Het leven van Kamprad is onlosmakelijk verbonden met het succes van Ikea.
Naast het portretteren van de Ikea-oprichter geeft de schrijver een analyse van het succes van het bedrijf. Hij onderscheidt elf factoren die Ikea succesvol maken. Eén van de meest in het oogspringende succesfactor is de extreme zuinigheid van oprichter Kamprad. Voor de bedrijfsstrategie betekende dit de focus op lage prijzen en kostenbesparingen.
Kortom: vele van de innovaties, zoals de platte dozen, waren en zijn nog steeds gericht op het extreem laag houden van de kosten.

Les: "operational excellence" en "cost leadership" zijn strategische opties en innovatief vermogen en creativiteit zijn competenties, en dus van een heel andere orde.
Of zoals Syntens het uitdrukt: exploratie zonder exploitatie leidt ook tot een faillissement.

De volgende keer dat u iemand hoort zeggen dat innoveren zo moeilijk is in zijn/haar kostengedreven bedrijf kunt u uitleggen waarom u in een lachbui uitgebarst!

Dit boek werd samengevat in editie 2007-1 van ?Next! Digest?, samenvattingen van actuele, spraakmakende managementboeken op audio-cd en in MP3-formaat.
Meer informatie "hier" Ook op deze cd: gesprek met Leen Zevenbergen naar aanleiding van zijn boek "En nu laat ik mijn baard staan". Bezoekers van Managersonline.nl kunnen dit gesprek gratis beluisteren: klik hier.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ton  |   | 
20-07-2007
 | 
06:50 uur
Goede bijdrage!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10