zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Creativiteit en Efficiency niet tegenstrijdig, toch?

Door: Guido Thys Thys,   09-07-2007,   07:03 uur
 

Cijferneukers en artiesten misschien wel twee bloedgroepen, maar beiden onmisbaar?
Volgens Leen Zevenbergen zijn er zo weinig creatieve ondernemers dat het probleem zich in Nederland niet eens voordoet....


Leen Zevenbergen, auteur van “En nu laat ik mijn baard staan”, nog voor het boek werd uitgeroepen tot Managementboek van 2007 in gesprek op cd 2007-1 van “?Next! Digest, : “De reacties op mijn boek hebben mij zeer verwonderd!”


Zevenbergen verwondert zich over het grote succes van het boek, en dus de behoefte aan ondernemerschap, creativiteit en inspiratie. En over de hulpeloosheid van de lezers die hem maar blijven doorvragen naar praktische tips terwijl hij zelf dacht nu net een heel praktisch boek geschreven te hebben. Het gesprek ging vooral over de schijnbare tegenstelling tussen efficiency en creativiteit.
"Geen tegenstelling!" roept Zevenbergen affirmatief: elke organisatie ontwikkelt haar eigen USPs en moet alle energie daarop richten. Stel dat Operational Excellence een USP is, dan staan kostenbesparing en efficiency heel erg voorop. Om je daarbij te onderscheiden heb je heel wat ondernemerschap en creativiteit nodig.
Alleen blinde kostenbesparing maakt alles kapot.
"En bovendien," voegt hij er aan toe, "er zijn in Nederland zoveel kostenbespaarders en zo weinig ondernemers dat, zelfs als was er een tegenstelling, dit nooit tot een probleem zou kunnen uitgroeien."
Zo.
Hoort u het eindelijk nog eens van een ander!

Dit gesprek is onderdeel van editie 2007-1 van ?Next! Digest?, samenvattingen van actuele, spraakmakende managementboeken op audio-cd en in MP3-formaat. Bezoekers van Managersonline.nl kunnen dit gesprek gratis beluisteren: klik hier.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ton  |   | 
20-07-2007
 | 
06:47 uur
Creativiteit heeft veel te maken met luiheid en intelligentie Wie lui en intelligent is en verplicht wordt te werken zoekt naar mogelijkheden om het werk zo makkelijk mogelijk te maken d.m.v. creativiteit. Het gevolg hiervan is efficientie.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10