Ze zeggen wel eens: 'Een geslaagde reclamecampagne gecombineerd met een slecht product is de snelste manier om je zaak de nek om te draaien.' Daarin zit een kern van waarheid. Helaas verkoopt een goed product zichzelf zelden of nooit.
Hebt u het wel eens meegemaakt? U komt na een dag hard werken tegelijk thuis met uw partner. U kijkt elkaar aan en stelt simultaan de beruchte vraag: “Schat wat eten wij vandaag?” Het is een onaantrekkelijk idee om nog eventjes naar de supermarkt te rennen. U bent toe aan lui op de bank hangen. Wat is er dan gemakkelijker om een keuze te maken uit de vele maaltijdbezorgers die ons landje tegenwoordig rijk is?
Lui en hongerig
Het overkwam ons deze week. Nu moet u weten dat wij twintig jaar zijn getrouwd. En zo’n periode doet iets met je. Je gaat steeds meer op elkaar lijken. Mijn vrouw zei: “Weet waar ik zin in heb?” Ik: “Nou vertel eens.” Zij: “Een lekkere shoarmaschotel!” Ik: “Gek lieverd, daar zat ik ook aan te denken. Het is al weer zo lang geleden dat wij shoarma hebben gegeten!”
Mijn vrouw liep naar de kast met de lade waarin wij alle menu’s van de bezorgdiensten bewaren. Ze kwam teleurgesteld terug: “Het menu is zoek!” Ik: “Verdikkeme wat jammer nou, want ik had er net zoveel zin in.” Het vuurtje was aangewakkerd. Dus pakten wij de gouden gids. Het enige wat wij wisten was de naam van de grillroom (Sfinx) en de straat. De speurtocht door de Gouden Gids leverde helaas niets op. Ook het telefoonboek gaf geen antwoord op onze brandende verlangens.
Ondertussen had ik mijn laptop er bij gepakt. Maar ook op internet schitterden deze brave zakenlieden door hun afwezigheid. In een laatste alles of niets poging raadpleegde ik de Telefoongids op internet. En warempel, ze bleken dan toch nog te bestaan. Bestellen was een fluitje van een cent. De bezorging was ook stipt op tijd. De shoarma met patatten en knoflooksaus ging vlot naar binnen.
Waar is de promo?
Voldaan na een heerlijke maaltijd rommelde ik nog eventjes door de spulletjes van de bezorgdienst. Het menu ontbrak. Er waren ook geen kortingsbonnen om me te verleiden tot een volgende schranspartij. Zo maak je het klanten wel heel erg moeilijk om zaken met je te doen. Tip. Geef een stuk of vijf kortingsbonnen die de klant per keer kan gebruiken. Op die manier creëer je een gewoonte.
Geen uitzondering
Overigens is deze shoarmatent geen uitzondering. Het winkelcentrum bij ons in de buurt – letterlijk op een steenworp afstand – is onlangs helemaal verbouwd en flink uitgebreid. Tot de nieuwe zaken behoren ook enkele restaurants. Onze wijk wordt voornamelijk bevolkt door tweeverdieners met bovenmodale inkomens. Kortom: een potentiële goudmijn voor restaurateurs. Maar heeft één van deze restaurants ooit een flyer bij ons in de brievenbus gestopt? Nooit! Inmiddels heeft eentje zijn deuren al weer moeten sluiten.
Met een goed product redt je het niet
Moraal van dit verhaal: een uitstekend product en dito service is geen garantie voor klandizie. Mensen moeten wel weten dat je er bent. En je moet ze er telkens aan herinneren. Anders zijn ze je snel weer vergeten. Ik weet écht niet of ik de volgende keer net zo veel moeite zal doen als deze ene keer.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.