zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Maak maximaal gebruik van de 80/20-regel

Door: Fred Akkerma,   02-07-2007,   04:09 uur
 

U wist misschien dat 80 procent van uw winst afkomstig is van 20 procent van uw klanten. Het is de zogenaamde Pareto-regel. Maar wist u dat de 80/20-regel op veel meer situaties van toepassing is? Doe er uw voordeel mee.

1. 80 procent van uw winst is afkomstig van 20 van uw klanten.



2. 80 procent van de hoofdpijnverschijnselen onder uw personeel wordt veroorzaakt door 20 procent van uw medewerkers.

3. 80 procent van uw klantenservice problemen komen van 20 procent van uw klanten.

4. 80 procent van uw toekomstige omzet komt van 20 procent van uw klanten.

5. 80 procent van uw succes komt uit 20 procent van uw inspanningen.

6. 80 procent van uw verkopen komt van 20 procent van uw verkopers.

7. 80 procent van uw innovatie komt van 20 procent van uw klanten en medewerkers.

8. 80 procent van uw groei komt uit 20 procent van uw producten.

9. 80 procent van uw privé-geld gaat op aan 20 procent van de dingen die u betaalt.

10. 80 procent van deze wijsheden wordt door 20 procent van de managers gebruikt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat ik maar wil zeggen. Veel managers managen de 80 procent, terwijl het succes uit de 20 procent-groep komt.

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
A. Stuijt  |   | 
2-07-2007
 | 
08:48 uur
20 % van de stukjes in Managersonline levert 80 % van de voor amangers nuttige informatie: om over na te denken!
Tom  |   | 
3-07-2007
 | 
10:17 uur
@A. Stuijt: :D

Hoe dan ook, zodra iemand mij weet te vertellen op welke 20% ik me dan moet focussen om die 80% te halen...
heer A Stuijt  |   | 
3-07-2007
 | 
12:38 uur
Ik zei: om over na te denken. Maar dat behoor je zelf te doen, geachte Tom.
heer A.B. Jakobs  |   | 
3-07-2007
 | 
13:26 uur
Als de 80-20 regel, die door sommige geleerden al is omgevormd tot de 90-10 regel zo te pas en onpas kan worden toegepast zijn tenminste 8 stellingen onzin.
Arjan van der Heijden  |   | 
3-07-2007
 | 
16:45 uur
Geen pareto, maar een verhoudingsinzicht wat mij heeft geholpen bij het optimaliseren van omzet: de 80-120 regel.
80% van de klanten maken 120% van de winst daar waar 20% van de klanten 80% van de omzet brengen.

Een mooie nadenker!!
mevrouw J van der Voort  |   | 
5-07-2007
 | 
15:54 uur
Ha! Tom, goede vraag, op welke 20% te focussen!

Ik ben sinds kort werkzaam bij een IT-bedrijf dat Talentmanagement software ontwikkelt (ik heb zelf een hr-achtergrond), en er is een wereld voor mij opengegaan!
Het is inderdaad heel goed mogelijk om de 20% te selecteren, maar te veel organisaties (in Nederland althans)doen dat nog niet.

Zeker met krapte arbeidsmarkt denk ik dat het prioriteit is de 20% te vinden, te begeleiden en te behouden. Vergeet de 80% alleen niet, die hebben een andere aanpak nodig... Veel succes! Jacqueline

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10