Zeven tips om professionals te boeien en te binden. Manage de geluksfabriek!
Door: ,
27-06-2007,
10:21 uur
Professionals en managers kunnen zelf hun geluksfabriek managen door bewust te kiezen voor welk soort organisatie ze willen werken. Kiezen voor binden of boeien is ook de bewuste keuze voor kritisch vanuit zichzelf en vanuit de organisatie twee verschillende soorten psychologische contracten aan te gaan. Met 7 praktische tips om het boeien en binden bewust te managen. Onderweg naar de geluksfabriek.
Bruel en Colson (1998) hebben, op zoek naar motieven van professionals om ergens te werken, de geluksfabriek ontworpen. De geluksfabriek maakt een onderscheid in twee typen professionals; met verschillende motieven of behoeften. Eigenlijk ook met twee soorten psychologische contracten: boeien en binden.
Boeien van professionals
Kenmerken van professionals met betrekking tot boeien (Bruel en Colson):
• Gericht op ontwikkeling;
• Overwegend extrinsiek gemotiveerd;
• Gericht op kansen en uitdagingen;
• Job-hoppers (tijdelijk leen je mijn competenties);
• Gericht op de deal, waarbij beide partijen voordelen hebben;
• De organisatie is een succesvol bedrijf.
Binden van professionals
Kenmerken van professionals in relatie tot binden:
• Gericht op identiteit;
• Overwegend intrinsiek gemotiveerd;
• Gericht op continuďteit;
• Blijvers (ik lever een bijdrage aan de doelen);
• Gericht op overeenkomsten in waarden en zingeving;
• De organisatie is een gemeenschap/familie.
Twee kanttekeningen bij binden en boeien:
• Professionals die geboeid willen worden zijn niet slechter of beter dan de collega’s die gebonden wensen te worden. En andersom. Het is meer een kwestie van inzicht voor de organisatie en de professionals zelf. Dan kunnen beide partijen effectiever inspelen om die verschillen in motieven te benutten.
• Boeien en binden zijn op te vatten als uitersten van een continuüm. Dus tussen binden en boeien zit nog een genuanceerde werkelijkheid.
Voor organisaties is het effectief om beide type professionals in huis te hebben. Hierna een overzicht van de functies die geboeide of gebonden professionals kunnen vervullen.
Functies de geluksfabriek
Voor organisaties is het doorgaans effectief om beide type professionals in huis te hebben. Hierna een overzicht van de functies die geboeide of gebonden professionals kunnen vervullen.
Geboeide professionals en de functies voor organisaties:
• Externe prikkels en uitdaging;
• Voorkomen van zelfgenoegzaamheid en vastroesten;
• Vernieuwing.
Gebonden professionals en de functies voor organisaties:
• Dragers van waarden en cultuur;
• Zorgen voor de identiteit en de continuďteit;
• Effectief om een crisis in de organisatie te overwinnen.
7 tips om de geluksfabriek is te managen:
• onderken de verschillen in motieven van boeien en binden;
• besteed aandacht aan een duidelijke missie en identiteit van de organisatie;
• laat professionals voelen waar je als organisatie voor staat en hoe je met elkaar om wilt gaan;
• realiseer een gedragen strategie met duidelijke, uitdagende targets;
• Besteed voldoende aandacht aan teambuilding en een goede informele werksfeer;
• manage duidelijk en transparant de afgesproken prestaties van professionals;
• creëer een naar buiten gerichte gemeenschap, die open blijft staan voor kritiek en nieuwe ideeën.
Het werk van Bruel en Colson (1998) is nog steeds actueel. Door de geluksfabriek te managen is het mogelijk om professionals aan te trekken, te boeien en te binden. Welke ervaringen, tips en valkuilen heb jij als het gaat om binden en boeien in jouw organisatie?
· Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
· Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
· Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.
Waar staat die geluksfabriek?
Ik hoop dat het verhaal vervolgd wordt met een successtory waar dit gewerkt heeft.
De tips ervaar ik nauwelijks als praktisch. Onderken verschillen, aandacht, doelen, presteren, team, what's new?! Maak van professional vertegenwoordiger en het klopt ook!
2 tips voor consultants dan maar: creeer nabijheid en kom met een pakkend verhaal
Jos Arets
|
|
3
-
07
-
2007
|
12
:
54
uur
Hartelijk bedankt voor je reactie. In de kern heb je gelijk dat de tips niet echt nieuw zijn. Dat geldt ook voor het werk van Bruel en Colson, die in de jaren negentig succes hebben gehad met de Geluksfabriek. Wel is het een feit dat niet veel organisaties in staat zijn om consequent de beschreven tips in de praktijk te brengen om op die manier bewust professionals te boeien en/of te binden. Daar liggen nog veel verbetermogelijkheden die een concrete bijdrage kunnen leveren aan het werven of behouden van professionals. Misschien niet zo pakkend beschreven, maar daarom niet minder praktisch of waar...
Leuk stuk en reacties, een paar opmerkingen:
- Binden en boeien vormen geen continuüm maar kunnen onafhankelijk van elkaar variëren
- Het concept is niet specifiek voor professionals maar geldt er wel voor
- Nabijheid en een pakkend verhaal creëren inderdaad binding (maar geen geboeidheid) en niet bij iedereen. Nabijheid voelen is overigens meer een gevolg dan een oorzaak.
- Nieuw in de Geluksfabriek waren niet zozeer tips maar een andere kijk op drijfveren en het introduceren van het begrippenpaar binden en boeien met hun specifieke betekenis
- Belangrijkste tip: als er een truukje was dat u mechanistisch toe kon passen was het al lang ontdekt en gemeengoed