Nederland is bij mijn weten het enige land ter wereld dat zich mag verheugen op websites die op zondag gesloten zijn.
U raadt het al: op de dag des Heren wordt niet gehandeld.
Ieder zijn gedacht, zeggen wij in België, dus: prima.
Heel anders is het wanneer bedrijven maar wat lopen aan te klungelen en daarom uit de lucht zijn.
We zijn dus schoorvoetend aan de slag gegaan met Mijn Postbank.nl (zie eerdere entry over de lijdensweg).
Het eerste wat een beetje ondernemer 's ochtends doet, is naar de stand van zijn bankrekening kijken.
Helaas, vanochtend moest ik het doen met: Mijn Postbank.nl is op dit moment helaas niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.
Meer informatie is te vinden op deze pagina.
Net zoals ik mij voorgenomen heb om van een leverancier nooit meer het woord "moeten" te pikken, gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen bij het woord "helaas".
Het woord "helaas" is van de orde van de Aflaten waar de hele Reformatie om begonnen is (wat ben ik in een religeize bui vandaag!). Het is een ontzaglijk gratuit woord dat geen geld, tijd of moeite kost en dat je meteen vrijkoopt van verdere actie. Voor het klant betekent het: pech gehad en hou je mond. Bij ons hoeft je niet te zijn, wij kunnen er ook niet aan doen. Een echt bullshitwoord dus.
Maar goed, terug naar de Postbank. Onder "deze pagina" zit uiteraard een link: Mijn Postbank.nl onderhoud
Op zondag 20 mei van 00:00 tot 10:00 vindt er onderhoud plaats aan Mijn Postbank.nl. Als gevolg hiervan zal mijn Postbank.nl tussen 00:00 tot 01:00 niet bereikbaar zijn en kunnen er eveneens geen iDeal betalingen plaatsvinden. Van 01:00 tot 10:00 uur zal Mijn Postbank.nl weer beschikbaar zijn met uitzondering van de producten Sparen en Beleggen.
Onze excuses voor het ongemak
Wat ben ik blij met de mededeling dat de site 9 dagen geleden ook uit de lucht was! En "Onze excuses voor het ongemak"? Nog zo'n bullshituitdrukking. Misselijk word ik ervan.
Waarom zit ik zo te vitten op kleine details? Omdat achter dit soort kleine details niet alleen grote organisaties schuil gaan, maar ook grote werelden van processen en misprijzen voor de klant.
Wanneer sluiten de Postbankbalies en loketten in de postkantoren, behalve buiten openingstijden? Nooit.
Onlangs gebeurde het dat het betaalsysteem niet goed functioneerde. De medewerkers in mijn postkantoor liepen zich de naad uit de broek om met behulp van allerhande slimmigheden toch een minimale service te bieden. Uit hun blik sprak een en al ellende en schaamte. Je smolt als klant zo ongeveer weg.
Met de glimlach sluit de Postbank echter haar website wanneer het het haar uitkomt, en dan vergeet het knulletje aan de knoppen zelfs de excuustekst te updaten.
Online business betekent: billen bloot. Je kunt weinig verborgen houden en je ware aard komt binnen nanoseconden boven drijven.
En de medewerkers in de postkantoren dan? Die zijn helemaal niet in dienst van de Postbank, maar van Postkantoren BV aan wie de dienstverlening uitbesteed is.
Kortom: wanneer de Postbank de dingen uitbesteedt, schuift de klant weer naar de voorgrond.
Misschien zou het webbeheer ook beter uitbesteed worden. Misschien is er wel een buitenlands consortium dat daar wil op bieden...
Nawoord: klanten van de ING, let op! Het gaat u binnenkort ook allemaal overkomen.
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
Lang geleden in de tijd dat IT zijn top beleefde ging ik vaker naar Brussel de TMAB bezoeken, zeg maar een IT vakbeurs.
Ik leerde daar tijdens een presentatie van een beveiligingsbedrijf dat als het dataverkeer van een bank 1 dag plat ging deze bank out off business zou zijn. Het maakte niet uit welke bank. Goed pin me niet vast op die ene dag, dat weet ik niet zeker meer maar het gaat om het idee.
Inderdaad die postbank is vaak uit de lucht, danweer liggen de geldautomaten eruit, triest maar hoe kunnen ze overleven?
Verder leerde ik dat banken enzo diverse backup systemen hebben. Gaat er een systeem plat dan wordt overgeschakeld op het reserve systeem en soms zijn er meerdere reserve systemen.
Gek eigenlijk dat die Postbank dan plat gaat. Zou het technisch niet mogelijk te zijn het hele dataverkeer om te leiden als een systeem in onderhoud gaat.
Als ik een website maak die ik belangrijk vind dan houd ik rekening ermee dat de site ooit een plat kan gaan dus maak ik ook nog een kopie op een ander adres.
Ga ik iets groot onderhouden dan leid ik eerst alles om naar de backup pagina.
En hey ik ben maar een amateur, consequent afgewezen voor allerlei simplistische IT werkzaamheden door werkgevers. Ik "hack" en bouw zelf mijn systeem, help mijn collega's met computer problemen en soms de afdeling IT als ze het erg druk hebben.
Maar ja wat wil je als je ooit begonnen bent met een commodore vic 20 ( wie kent hem nog) (nee de C64 kwam later op de markt)
Maar goed de heren professionals bakken er inderdaad vaak niks van. Je hebt ook niemand nodig met een opleiding, je hebt iemand nodig die het in de vingers heeft, creatievelingen die elke vrije minuut achter het kastje zitten ( of is het voor het kastje?) Ach wat maakt het uit met die platte beeldschermen is het toch al geen kastje meer.
Maar het kan erger. Werk.nl bijvoorbeeld.
Al jaren ligt deze site er met grote regelmaat lange tijd uit of werkt hij niet goed. Wellicht mogen werklozen stage lopen op hun IT afdeling? Ik weet het niet maar het is een schandalige internetstek soms denk ik dat ze werkzoekenden gewoon willen pesten.
Kijk dit heb ik bewaard maar staat met grote regelmaat op deze plek te lezen:
werk.nl
Geachte klant,
Helaas heeft werk.nl nog steeds te kampen met een aantal problemen, waardoor werk.nl slecht functioneert of niet bereikbaar is.
We doen er alles aan om te zorgen dat u weer gebruik kunt maken van werk.nl. In onze vraagbaak staat het overzicht met actuele storingen. Wij verzoeken u om ons alleen storingen te melden die nog niet op dat overzicht staan. Deze storingen kunt u melden via contact.
Wilt u zich digitaal inschrijven als werkzoekende bij CWI en eventueel ook een aanvraag voor een WW-uitkering doen, klik dan hier.
Met vriendelijke groet,
CWI
*************
(naam van deze persoon heb ik maar uitgeveegd hij heeft al genoeg aan zijn hoofd denk ik)
Manager werk.nl
Guido Thys
|
|
23
-
08
-
2007
|
15
:
47
uur
Gisteren gehoord op het televisiejournaal: wanneer de Randstad onder water loopt, gaan alle gegevens van ons giraal betalingsverkeer verloren.
en de back-up? Die staat ook onder zeeniveau.