zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

1 tip om je bedrijf naar de verdommenis te helpen

Door: Guido Thys Thys,   08-05-2007,   03:48 uur
 

Gehoord in de kroeg van een van onze universiteiten net voor de aanvang van een stageplekbijeenkomst:
“Ja, ik ben volledig verantwoordelijk voor out-of-home. Maar ja, de ene wil plakjes van 20 gram en de andere plakjes van 23 gram. Dat is gewoon heel erg lastig: je kunt er geen standaardproduct van maken. En ze willen het natuurlijk allemaal vandaag, en dat is gewoon heel erg lastig.”
Enzovoort….
Wilt u van uw bedrijf af? Huur zo iemand in.


Huur iemand in die zijn werk "gewoon heel erg lastig" vind. Die het "gewoon heel erg lastig" vindt om kansen te zien. Kansen om meerwaarde voor de klant te leveren, kansen om de omzet omhoog te stuwen, kansen om je als "customer intimacy" leverancier te positioneren, en ga zo maar door.


Uw bedrijf is binnen de kortste keren om zeep.

De woorden die ik aan zo iemand wil vuil maken, druisen in tegen de normen en waarden van het kabinet, dus hou ik ze maar voor mezelf. Voor je het weet is er een verbod op alcoholverkoop aan meerderjarige Belgen. Ik let wel op.

Maar zeg nu zelf: hoe hoog is het salaris van iemand in zo'n positie? Twee keer modaal (of 2,3 keer modaal, gewoon lastig om dat in te schatten!) mag je aannemen? Maar wat kost zo iemand wérkelijk aan een bedrijf, aan gederfde inkomsten?
En dat allemaal omdat hij geen standaardproducten kan produceren en dus niet kan profiteren van de Wet van de Minimale Moeite. Omdat niet-standaardproducten niet zo goed in zijn spreadsheet passen en hij dus niet aan windows-dressing kan doen...
Hoe kan zo iemand klantwaarde opleveren, wanneer we allen weten dat echte klantwaarde alleen maar uit passie kan ontstaan?

Ik wilde nog tegen de studenten aan zijn tafel gillen: "Niet doen!!!!! Mijden als de pest!!! Ga stage lopen bij niemand van wie je goeie dingen kunt leren!!!!" Ik kon mij nog net op tijd bedwingen, het alcoholverbod als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd heen en weer wiegend. Ik bevond mij tenslotte in een kroeg, en je moet het lot niet te erg tarten.
Want niet af en toe een biertje of een glas wijn? Dát is pas....erg lastig. Lul! Oeps! Sorry...

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
willem van Herwijnen  |   | 
9-05-2007
 | 
21:29 uur
arnold cornelis zou het met je eens zijn geweest.die persoon blijft hangen in het regelsysteem en is niet in staat een brug te slaan naar de communicatieve stabiliteitslaag, pure angst.
als iemand zo praat is hij levend dood zou erik bosch zeggen.
en ik ik ben niet dol op alcohol dus ik zou gezegd hebben wat jij dacht.
Marion Helsloot  |   | 
11-05-2007
 | 
11:57 uur
Hier is de 2de tip om je bedrijf om zeep te (laten) helpen: "We hebben het altijd zo gedaan".
Ook zo'n uitdrukking waarvan mijn haren overeind gaan staan.
Onbegrijpelijk hoe sommigen elke ontwikkeling in een bedrijf als lastig en vermoeiend zien.
Stilstand = achteruitgang. Er zijn nog altijd mensen die dat niet weten!
Grrrr......
Ton  |   | 
20-07-2007
 | 
04:00 uur
Niet alle dingen die men altijd zo gedaan heeft helpen het vedrijf om zeep. Sommige dingen die goed werken en altijd al goed werkten hoef je niet overboord te kieperen. Of dat stilstand is? Hoeft niet per definitie. Never change a winning team.
Maar goed ik begrijp wel wat je bedoelt Marion.

Mensen veranderen nu eenmaal niet graag normaliter zeker als ze de noodzaak niet inzien.
Mensen overtuigen dat iets moet veranderen is de sleutel de sleutel op een roestig slot.

ray  |   | 
3-09-2009
 | 
17:46 uur
Maar wat doe je met een leidinggevende of directie/directeur die de passie van zijn medewerkers lastig blijkt te vinden? Dit tot nu toe ze mazzel hebben ''de wind'' mee te hebben?
Icnivad  |   | 
4-09-2009
 | 
08:12 uur
Jammer genoeg mag er niet op alcohol of drugs worden getest.
Wellicht is dit de reden dat de oudere werknemer gediscrimineerd wordt. Naarmate je meer aan het leven bent blootgesteld is de kans op drugs of alcoholisme groter.
Helaas zie ik veel mensen (jong en oud) om me heen welke zich elke avond marineren, Met permanente geestelijke traagheid door weggebrandde hersencellen tot gevolg.

Roken is taboe, maar zolang Balkenende nog met een biertje op tv komt... Autorijden mag hij dan niet meer, maar wel een land besturen?




 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10