Twaalf ongezonde gewoonten in je bedrijf. Dat kost (ook) geld!
Door: ,
08-05-2007,
10:10 uur
Gezondheidsmanagement is weliswaar in. Wordt ook belangrijk gevonden door veel mensen. Toch is er bijna niets zo weerbarstig om eenmaal ingeslepen (ongezonde) gewoonten in je bedrijf te veranderen. Terwijl het duidelijk is dat ongezonde gewoonten leiden tot een verhoogd risico op ziekte dat ten koste gaat van de productiviteit. Niet alleen moreel maar ook financieel is het nodig om gezondheidsmanagement op de agenda van organisaties te plaatsen. Dat levert letterlijk (gezondheids)winst op...
Gewoonte
Een gewoonte is een ingeslepen gedragspatroon waarbij je in bepaalde situaties steeds op dezelfde manier reageert. Zoals de dag met koffie beginnen of nooit een toetje na het avondeten of op drie vaste dagen per week rennen of iedere avond één sigaar roken.
Een gewoonte is een vorm van onbewust, geautomatiseerd gedrag. Je hoeft er niet meer over na te denken (kost minder energie) en het is in die situatie een effectieve reactie om een behoefte te bevredigen. Dat kan een gezonde of een ongezonde gewoonte (geautomatiseerde reactie) zijn.
Het kost veel tijd en energie om gewoonten op een bewuste manier te veranderen. Denk aan afvallen, waarbij je een te hoge energie-inname bijna voortdu¬rend op bewust niveau moet controleren en daarmee beheersen.
Ongezonde gewoonten in organisaties
Niet alleen mensen, maar ook organisaties hebben als onderdeel van de cultuur een patroon van gezonde of ongezonde gewoonten. In veel organisaties in Nederland is het nog onvoldoende doorgedrongen dat ongezonde gewoonten leiden tot meer ziekteverzuim, meer ongevallen, een vermindering van de productiviteit en tot minder betrokken werknemers.
Check hoe ongezond je bedrijf is:
1. Gezondheid is geen of onvoldoende een strategisch doel van de organisatie (focus op ARBO)
2. Gezond gedrag wordt niet of onvoldoende gezien als een belangrijke factor om mensen aan je organisatie te binden
3. Het management wordt niet of onvoldoende gestuurd op gezondheidsmanagement
4. Het management wordt overwegend gestuurd om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te doen zijn
5. Ziek-zijn wordt gemedicaliseerd
6. Pesten en burn out wordt in de organisatie afgedaan als ‘gedoe voor watjes’
7. Roken mag overal
8. (Veel) alcohol drinken is cool en is een onderdeel van de dag- of weekafsluiting op het werk
9. Een veilige werkomgeving staat niet op de managementagenda
10. Bewegen wordt niet of onvoldoende gestimuleerd.
11. Ongezonde voeding, denk aan fast food in het bedrijfsrestaurant, is een onderdeel van de cultuur van de organisatie
12. Arbeidstevredenheid wordt niet gemeten
De ijsbeer
Stel dat je tegen een groep mensen zegt dat ze één uur niet aan een ijsbeer mogen denken. Dat is onmogelijk, omdat ergens niet aan denken een onbewust proces is. Alleen op bewust niveau kun je controleren of je nu wel of niet aan een ijsbeer denkt. En door die controle denk je dus aan een ijsbeer, zie de illustratie. Met andere woorden: het valt voor individuen en voor organisaties niet mee om ongezonde gewoonten te veranderen.
Integraal gezondheidsmanagement
Het blijkt uit heel veel onderzoek dat gezondheidsmanagement een business case. De investeringen hierin gedaan verdienen zichzelf terug.
Heb je positieve of negatieve ervaringen met het bevorderen van gezond gedrag in je organisatie? Voel je vrij om te reageren. Wil je meer weten over integraal gezondheidsmanagement (als business case)? En hoe je op een praktische manier beleid kunt ontwikkelen en implementeren? Kom dan naar het seminar gezondheidsversnellers. Schrijf je in via www.gezondwerkeninhetazm.nl
· Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
· Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
· Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.