Wij willen zoveel. Maar wat komt er in de praktijk van terecht? Soms verbijsterend weinig. Daarom heb je aan goede intenties niets als je verzuimd ze om te zetten in concrete actie.
Het grote drama van de werknemer
De bloem van onze natie verwelkt in de knop. Deze conclusie trek ik na het lezen van het artikel 'Slechts kwart werknemers vaart eigen koers' op deze site. Enkele belangrijke uitkomsten:
1. Werkend Nederland ziet het als een groot goed om zijn eigen koers te varen.
2. Ruim 90 procent vindt het dan ook belangrijk om passie te hebben voor het werk.
3. Sterker nog, 82 procent geeft aan dat passie voor je werk een voorwaarde is voor succes.
4. De meerderheid streeft daarom actief (??) na om van de passie het beroep te maken.
Het drama schuilt er in dat driekwart van die gepassioneerde werknemers worden geremd in hun ambities. Ze voeren als redenen op:
- Jezelf in leven moeten houden.
- Angst voor verandering.
- Geen goede baan kunnen vinden die aansluit bij hun passie.
Och… gossie wat zijn wij toch zielig! Nog een interessant gegeven: de droombaan die men nastreeft is het hebben van een eigen zaak. Huh? Hoe moet ik dat rijmen met het feit dat ze geen baan kunnen vinden die aansluit op hun passie? Begin je eigen zaak. Dan hoef je helemaal niet te solliciteren.
Niet verder vertellen hoor, wat ze niet zeggen, maar eigenlijk het geval is: ze hebben het allemaal een beetje hoog in hun bolletje. Ze vinden dat ze recht hebben op meer. Natuurlijk hebben ze daarin vast gelijk. Wie ben ik om dat te ontkennen. Maar waarom komt er dan toch zo weinig van die passie terecht?
De ontbrekende schakel
Heb je écht ambitie en passie voor een beroep - zoals het grote voorbeeld Herman den Blijker - dan doe je er werkelijk alles aan om je droom tot leven te brengen. Dan toon je een ongelooflijke wils- en daadkracht om je doelen te bereiken. Herman is onderaan de ladder begonnen en heeft zich een slag in de rondte gewerkt om te komen waar hij nu is. Het recept: discipline, doorzettingsvermogen, risico’s nemen, jezelf niet te groot voelen om het vuile werk op te knappen en een theelepeltje geluk.
Voor succes is meer nodig dan dagdromen over goede bedoelingen. Daarvoor is daadkracht nodig. Juist op dit punt laat menigeen het afweten.
Een voorbeeld uit mijn eigen trainingspraktijk. Tussen de trainingsdagen door geef ik vaak een huiswerkopdracht. Het is niet meer dan een uurtje werk. Vervolgens moet ik hemel en aarde bewegen om ze er toe te zetten deze opdracht te maken. En dan wil je niet weten wat ze er van bakken.
Ik zou zeggen Nederlandse werknemer: droom lekker verder. Het is zo’n een leuke en ontspannende bezigheid.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Prachtig om te lezen met een heldere kern van waarheid!
Joia Stoutjesdijk
|
|
10
-
05
-
2007
|
14
:
25
uur
Als de passie groot genoeg is lukt alles!!
Ik ben 18 jaar geleden opgeleidt door werelds eerste lifecoach , Cherie Carter Scott uit Californie. Dit is het, ik ben wel belangrijk, merkte ik tijdens de coach training. Dit moet iedereen weten! En vooral voelen want als je bij dat gevoel komt kun en doe je alles wat je wilt!
Vanuit een baan startte ik mjn praktijk, eerst een op een en daarna volgden grotere opdrachten. Fantastische ervaring! Vrijheid, eigen tijd, eigen stommiteit Ik kom het allemaal tegen en kan alleen mezelf de schuld geven en doorgaan. If you can dream it you can do it! De meeste dromen zijn inderdaad zoals Michel schrijft een leuk tijdverdrijf. Er is een groot verschil tussen dagdromen en werkelijke dromen! De mensen die werkelijke dromen hebben praten er niet over maar doen! De dagdromers zitten opgesloten in de comfortzone en dat is best triest. Ik wens iedereen die hier zit dan ook de moed om er uit te stappen en te gaan doen!
ENJOY LIFE
heer martijn messing
|
|
10
-
05
-
2007
|
17
:
08
uur
je zou maar zo'n coach hebben, Dhr. Michel Hoetmer bekent in zijn artikel dat hij 75% van zijn klanten zielig vindt en dat ze het te hoog in hun bolletje hebben, misschien vinden zijn klanten het daarom wel zielig om huiswerk te maken voor iemand die het hoog in zijn bolletje heeft.
Michel Hoetmer
|
|
11
-
05
-
2007
|
16
:
22
uur
Geachte heer Messing,
Ik ben u een excuus verschuldigd. Het spijt mij oprecht dat het mij niet is gelukt de ironische ondertoon van dit artikel voor u goed te verwoorden.