De Financial Times publiceerde op 23 april zijn jaarlijkse ranking van meest waardevolle merken.
Winnaar: Google. Nummer 2: General Electric. Drie: Microsoft. Daarna volgen pas de klassieke merken als Coca Cola en Marlboro.
De belangrijkste conclusie die de krant zelf maakt, is dat je als bedrijf niet meer oud hoeft te zijn om een topmerk te hebben. Zelf zie ik nog een ander verband: de top drie bedrijven worden/werden geleid door bestuurders die bekend staan/stonden om hun uitgesproken visie en hardnekkige gedrevenheid om hun missie te realiseren.
Wanneer ze al in de kijker lopen, is dat ten dienste (ja, dienend leiderschap, er valt wat voor te zeggen….) van hun doel.
Kortom: het zal wel geen toeval zijn. Een sterke figuur aan de top, met een hoge gunbaarheidsfactor, creëert banden. Die uiteindelijk ook financieel vertaald kunnen worden in merkwaarde.
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn