zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

The Secret komt aan

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   10-04-2007,   12:46 uur
 

In een eerder weblog voorspelde ik dat The Secret er aan zou komen, en nu is het zover. Van een aantal trainingsbureaus heb ik al brochures ontvangen. Vanaf 26 april ligt de vertaling van het boek in de boekwinkels. Op Google scoort The Secret in Nederland inmiddels ruim 600.000 resultaten, waaronder ondernemers die een graantje mee willen pikken, enthousiaste ervaringsdeskundigen en mensen die zeggen dat het onzin is.
Het is begonnen: The Secret slaat toe in Nederland.


De markt voor The Secret ligt vooral in de Verenigde Staten, wellicht een verklaring waarom het vooral gaat over het verwerven van rijkdom, auto’s en nog grotere huizen. Wat mij nou wel aardig lijkt is als managers dit geheim inzetten met het doel hun medewerkers beter, gelukkiger en gezonder te laten werken. Wat zou er gebeuren als managers bijvoorbeeld echt gaan geloven in hun medewerkers?



Geloven in je mensen
In de sportwereld is het vanzelfsprekend dat trainers geloven in hun spelers. In interviews hoor je trainers vooral de goede acties, de inzet en kwaliteiten van hun trainees benoemen. Willem de Ridder vertelde mij lang geleden al dat ‘wat je aandacht geeft wordt groter’ en experts in opvoeden benadrukken dat positieve aandacht, belonen, beter werkt dan bestraffen. Met onderzoek is aangetoond dat een positieve houding loont. De ‘Four Factor Theory’ leert ons hoe dat mechanisme werkt in het bedrijfsleven.

Hoge verwachtingen en hoge prestaties
In 1968 deden Robert Rosenthal en Lenore Jacobson een studie naar de invloed van leiders op hun medewerkers. Ze onderscheidden daarbij leiders met hoge en leiders met lage verwachtingen van hun medewerkers. Zoals we nu weten presteerden de medewerkers van de leiders met de hoge verwachtingen beter. Wat niet iedereen weet is dat de onderzoekers 4 factoren ontdekten waarin deze leiders verschilden van de leiders met de lage verwachtingen. Men denkt dat deze 4 factoren de verschillen in prestaties verklaren.
Deze factoren zijn:
1. Klimaat: deze leiders creëren een positief klimaat. Typisch voor hen is een vriendelijke stem, regelmatig oogcontact en goedkeurende knikjes.
2. Feedback: deze leiders geven vaak feedback, waarbij ze heel specifiek zijn. Ze richten zich daarbij vooral op wat de medewerker goed doet en op zijn/haar ontwikkeling.
3. Input: deze leiders geven hun medewerkers allerlei soorten van hulpmiddelen zoals tijd, informatie, training enz.
4. Output: deze leiders moedigen hun medewerkers aan om iets uit te proberen. Ze blijven hen ondersteunen, ook als er iets mis gaat.

Ik stel me voor dat veel leiders met hoge verwachtingen zich niet bewust zijn van de 4 factoren waarmee ze de prestaties van hun medewerkers zo positief beďnvloeden.
Stel dat we, met of zonder The Secret, deze 4 factoren wel bewust in gaan zetten!?



 
 Doorsturen    10 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Marcel  |   | 
11-04-2007
 | 
17:31 uur
De 4 factoren zijn voor mij zeer herkenbaar. Voeg er de factoren "werk vanuit een basis van vertrouwen", "geef medewerkers het handvat: 'En, wat kan ik er aan doen om het te verbeteren' (lees: eigen verantwoordelijkheid)" en en "behandel mensen altijd met respect" aan toe en je krijgt mensen die het onmogelijke waarmaken. Met een opvallend laag ziekteverzuim, weinig verloop en aan het einde van elk jaar een te hoog vakantiesaldo.
Frank van Marwijk  |   | 
12-04-2007
 | 
20:15 uur
Op www.thesecret.tv is een trailer te zien van de veelbesproken documentaire ‘The Secret’.
Marcel Peeters  |   | 
16-04-2007
 | 
09:37 uur
Klopt Frank; en nog even een toevoeging: op www.thesecret.tv kun je ook de hele film online bekijen voor maar $4,95 (zo'n 4 euro).
Hans  |   | 
16-04-2007
 | 
10:45 uur
De expert op dit gebied on Nederland is Tom de Kok. Ben naar z'n seminar geweest en wat een fantastische ervaring is dat!
Zijn website is www.tomdekok.nl
ingeborg  |   | 
16-04-2007
 | 
11:33 uur
..en voor wie de dvd heeft, kijk eens onder het feater COMMENTARY , en hoor hoe de filmmakers de film hebben gemaakt, er gaat een wereld voor je open.
Hoor hoe zij hebben ervaren dat niet alles zo planbaar is als het soms lijkt, maar met intentie ( en die kenbaar maken) van wat je wilt kom je een eind, als je daar 'toeval' bij voegt kom je nog weer verder. Een verrijking van de film !!!
bob  |   | 
26-06-2007
 | 
20:06 uur
he hoe geraak ik aan de dvd met ondertitteling van de film
Eduard van der Bilt  |   | 
13-10-2007
 | 
16:03 uur
In het boek van de Secret blz98 dat er gratis een blanco cheque te downloaden zou zijn.Wat ik ook zoek niet te vinden.Kunt u mij vertellen hoe dit dan te verkrijgen is.
bvd.Eduard
nicole  |   | 
25-10-2007
 | 
16:14 uur
Ik heb ook het boek de Secret gelezen en ook daarin over de blanco cheque, Tevergeefs heb ik op the site niks gevonden, Kunnen jullie mij ook enige informatie daarover geven AUB. Dank U
Teirlinck Tom  |   | 
3-11-2007
 | 
21:33 uur
Dit is de pagina met de link tot de cheque, is wel in dollars dus een amerikaanse cheque

groetjes tom
Ernest Spronck  |   | 
28-07-2008
 | 
09:28 uur
The Secret pretendeert niet alleen EEN maar gewoonweg DE spirituele boodschap te zijn voor deze tijd. Dat is het niet. Het is zelfs een boodschap met grote risico's. Onlangs heeft het SMC er een symposium over belegd met een ICT-bedrijf. Het SMC heeft zijn mening over the Secret op papier neergelegd. Geinteresseerd? Bel 023-5316365 of mail smc-espronck@hetnet.nl.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10