zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Volvo en de tirannie van de nerds

Door: Guido Thys Thys,   16-03-2007,   09:54 uur
 

Er was eens een tijd dat we tegen IT'ers konden roepen: "Neem eens een voorbeeld aan auto's. Het bestaat toch niet dat het minuten zou kosten om ze op te starten, dat je om de haverklap updates moet installeren en dat de ene systeemfout na de andere je van de weg slingert."
Met de nieuwe S80 heeft Volvo ons deze laatste troost ontnomen.


We zijn weer een illusie armer.


Gewone stervelingen zoals u en ik zijn onderhand gewend aan blokkerende software, blauwe schermen met witte lettertjes die het einde van onze deelname aan de elektronische wereld inluiden en andere IT-onzin. Daar opmerkingen over maken, heeft totaal geen zin want wij zijn nu eenmaal te dom om te begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt.
Tot nog toe hadden we daar een mooi antwoord op: "beste IT'er, als auto's zouden functioneren zoals jouw software, zou er geen auto meer verkocht worden".
Want dan werd het altijd een beetje stilletjes aan de overzijde.
Nu is mij duidelijk waarom: de IT'ers hebben in die stilte aan hun antwoord gewerkt (revenge of the nerds). En dit antwoord heeft ook een naam: Volvo S80.
Het is een auto die krioelt van de software en zich daar ook naar gedraagt. Buitenspiegels die ongevraagd loensen, een blindehoeksysteem met kerstboomambities en gordelwaarschuwers die toeteren wanneer je een tas op de passagiersstoel zet: het is allemaal gratis meegeleverd.
De kroon wordt echter gespannen door de GPS. Zoals bij elk ander systeem kun je de al dan niet vriendelijke mevrouw die de informatie van het scherm ook nog eens luidop ten gehore brengt (voor blinde chauffeurs?) uitzetten. Bij de Volvo S80 begint het mens echter weer te gillen na elke filemelding. Vorige week heb ik tijdens een ochtendspits de routine om het mens het zwijgen op te leggen (back + 2x omhoog + enter + 3x omhoog + enter + 1x omlaag + 4x naar links + enter + 2x back) niet minder dan 41 keer herhaald. Voor wie heeft meegeteld : 656 handelingen die mijn aandacht behoorlijk van de weg afhielden. Exit Volvo als veiligste auto dus.
Commentaar van de dealer: "Ja, we hebben gehoord dat er heel veel chauffeurs over klagen, het is doorgegeven aan Zweden".
Wie ooit de eerste les klantgerichtheid heeft uitgezeten, weet dat dit de klant met een dergelijk kluitje in het riet sturen als een boemerang op je terugkomt. Bij deze:
Het is ronduit schandalig dat een merk als Volvo, dat het zo erg van betrouwbaarheid moet hebben, een dergelijk slecht functionerend product op de markt durft te zetten. Dit is dan ook een publieke oproep: vraag bij de testrit in een Volvo altijd een demo van de GPS en als het gillende mens niet te stoppen blijkt: koop een ander merk. Het bespaart een hoop gemoedsrust. En het is veiliger.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jan Maasland  |   | 
20-03-2007
 | 
03:08 uur
De 'nerds' hebben ook allerlei foefjes in mijn auto gezet. De meeste functioneren trouwens goed. Wel keek ik even raar op toen ik een zelf-gebrand cd'tje wilde afspelen. Hele installatie kapot. Kosten: 5000 euro. Jawel, 5000 euro! Want alles in de auto hangt samen met dat ene systeem. Nou begrijp ik al niet dat een moderne CD/DVD-speler geen gebrande cd'tjes aankan, maar dat het verhelpen van dat euvel zoveel eurootjes kost is werkelijk te gek. Ja toch? Positief overigens is dat de dealer de kosten nam, ook al "had ik kunnen weten dat gebrande cd's er niet in mogen" (pagina zoveel van de manual).
Ad de Beer  |   | 
20-03-2007
 | 
08:39 uur
Och, de keuze voor een ander merk helpt niet veel.
Ik heb in mijn Audi (moet van de baas, even slikken voor een man die van Zweedse degelijkheid houdt) ook een hoop toeters en bellen (letterlijk) zitten die je steeds weer een klein moment van paniek bezorgen. Waarom gaat er nu een toetertje (Oh ja, de lichten branden nog, waarom geen safety lights net als bij Volvo). Ruitenwissers die een eigen leven leiden schijnt al heel gewoon te zijn.
De juffrouw die me braaf de weg wijst heeft vrouwelijke trekjes, ze past de route ongevraagd aan als dankzij het kortzichtige beleid van onze overheid er weer een reuze parkeerplaats wordt gecreeerd op een stukje nederland wat de naam "snelweg" draagt.
Nu start hij wel meteen, en dat is een verschil met de Windows computers die we door de strot geduwd krijgen.
De Amiga, waar ik nog steeds met enige emotie naar terug verlang, startte meteen, geen minutenlange warming up. Het kan best met een computer. Het enige probleem is dat de software bouwers zoveel onnodige balast in onze software willen bouwen dat de kans op een foutje de 100% overstijgt.
De auto gaat dezelfde kant op. Dat ding zit ook vol onnodige ad-ons. Wat kun je nu met cruise controll in ons land? Zelfs de kilomters die ik wekelijks in Duitsland afleg vragen niet om deze onzin.
het antwoord op deze vraag?
Simpel, de automotive industrie verdient 6 keer zoveel aan spareparts dan aan de verkoop van nieuwe auto's. Alleen Porsche is daarop een uitzondering. Helaas is de bijtelling van dit wondertje van Duitse techniek een beetje te hoog.
Guido Thys  |   | 
20-03-2007
 | 
10:58 uur
Wat is nog het meest ernstige aan dit alles vind, is dat de "comfortindex" met de voeten getreden wordt.
Nadat een product een aantal initiële fases doorlopen heeft en het er in slaagt om zijn primaire functies perfect te vervullen, kunnen bijkomende vernieuwingen er alleen maar op gericht zijn het gebruiksgemak (in de ruimste zin van het woord, dus inclusief eventueel de prijs) te vergroten.
Klanten werken dan ook met een comfortindex: weegt de investering (in tijd, geld, energie) op tegen het gewonnen comfort.
Blijkbaar heeft de autoindustrie een kritieke grens overschreden. Ze komen daarmee vervaarlijk dicht in de buurt van de gemiddelde IT-dienstverlener die ook van zijn klant een toenemende kennis en inschikkelijkheid verwacht.
Op lange termijn komt dat allemaal wel weer goed, want universele wetten van ruilprocessen verdwijnen niet zomaa. Alleen heb ik er de pest over in dat ik dit dan zo lang moet uitzweten. Ik was al blij dat de Katholieke Kerk het vagevuur had afgeschaft. Het blijkt nu op aarde geïnstalleerd te zijn.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10