Als er veel problemen op het werk bestaan en u als manager het overzicht dreigt te verliezen, is het belangrijk dat u afstand kunt nemen. Stress kan er voor zorgen dat u overbetrokken raakt bij de dingen die op het werk spelen. U kunt het werk dan niet meer loslaten en wordt gemakkelijk besmet door de emoties van anderen. U verliest het overzicht. De problemen op het werk worden úw problemen. Het zou goed zijn als u uzelf, uw gevoelens en uw persoonlijke betrokkenheid kunt aan- en uitschakelen.
De Idaho State University Institute of Rural Health gaf ooit een zakkaartje uit voor gezondheidsmedewerkers die werken met getraumatiseerde kinderen. Deze werkers kunnen vanwege de intensiviteit van het werk en hun empathie gemakkelijk overbetrokken raken in hun werk. Het kaartje gaf de werkers het advies om zichzelf en hun gevoelens zo nu en dan uit te schakelen. Dit is een advies dat managers wellicht ook zou kunnen toepassen.
Hier volgen de adviezen die stonden op het kaartje. Het zijn simpele aviezen, maar wellicht kunt u er iets van gebruiken.
Een schakelaar voor meer veerkracht
Uw empathie voor anderen helpen u uw werk goed te doen. Betrokkenheid is goed, maar het is belangrijk om daarbij uw gevoelens goed in de gaten te houden. De meest veerkrachtige werkers zijn degene die weten hoe ze hun gevoelens moeten uitschakelen als ze met hun werk beginnen en weer aanschakelen als ze daarmee klaar zijn. Dit is geen ontkenning van gevoelens of vermijding, maar een manier om goed met de situatie om te gaan (coping). Op deze manier beschermt u zichzelf maximaal tijdens het moeilijke werk (gevoelens uitgeschakeld). Het zorgt er ook voor dat u maximale ondersteuning krijgt als u ontspant (gevoelens aangeschakeld).
10 dingen die u elke dag zou moeten doen
Zorg voor uzelf als u begint aan een moeilijke taak. Uw werk kan u overstelpen. Het is de uitdaging om uw flexibiliteit te bewaren om uw werk met zorg, energie en compassie uit te voeren. Hier volgen tien dingen die u elke dag zou moeten doen om sterk te blijven.
1. Zorg dat u voldoende slaapt
2. Zorg dat u voldoende eet
3. Varieer het werk dat u doet
4. Doe wat lichte oefeningen
5. Doe iets plezierigs
6. Denk aan de dingen die u goed deed
7. Leer van uw fouten
8. Deel een persoonlijke anekdote
9. Bid, mediteer of ontspan
10. Ondersteun een collega
Hoe wordt u beter in aan- en uitschakelen?
1. Maak er een bewust proces van. Praat tegen uzelf als u omschakelt.
2. Gebruik beelden die u een gevoel van veiligheid en bescherming geven (uitschakelen) of verbondenheid en ondersteuning bieden (aanschakelen). Dit helpt u om te schakelen.
3. Ontwikkel rituelen die u helpen om te schakelen als u begint of stopt met werken
4. Adem langzaam en diep om rustig te worden als u met een moeilijke taak begint.