zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Dertig luisterverknallers: de antichecklist

Door: ,   12-02-2007,   05:07 uur
 

Heb je ook het gevoel in sommige situaties (nog) beter te kunnen luisteren?
Effectiever met mensen om te kunnen gaan?
Meer te halen uit contacten met collega’s en klanten?
Benut de 30 luisterverknallers om je communicatie te versnellen.


Luisteren is goud…


Zonder luisteren is er géén sprake van communicatie. Zoveel is wel zeker. Toch wordt luisteren in onze westerse cultuur minder gewaardeerd dan spreken. Argumenteren, verbaal dominant zijn, proberen te winnen… Het zijn allemaal uitingsvormen van de voor veel mensen ervaren noodzaak om een stempel op een gesprek te drukken door te spreken. Maar de effectiviteit van de communicatie is meer gebaat met luisteren dan met spreken.

Luisteren is meer dan alleen een sociale vaardigheid. Voor vrijwel alle professionele beroepsbeoefenaren is het een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen presteren. Om in staat te zijn een juiste diagnose te stellen. Een effectief gesprek te voeren. Samen te werken. Klantgerichtheid te demonstreren… Confucius heeft dus een terecht punt.

Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te spreken.
Confucius

Verhoog de eigen effectiviteit in de communicatie met anderen door de 30 meest voorkomende luisterverknallers te vermijden. Draai de items in de antichecklist om en je weet wat je te doen staat.

30 Luisterverknallers: de antichecklist

1. Ik zoek geen rustige omgeving op om te kunnen luisteren
2. Ik laat me tijdens een gesprek (door collega’s) storen
3. Ik heb er geen last van als er veel afleiding in de omgeving is
4. Ik neem tijdens het gesprek wel de belangrijke telefoontje op
5. Ik check –ongemerkt- tussendoor of ik een sms heb gekregen
6. Ik neem onvoldoende tijd om het gesprek af te kunnen maken
7. Ik maak geen duidelijke afspraak voor het vervolg
8. Ik ben onvoldoende betrokken op de ander
9. Ik ben onvoldoende gemotiveerd om te luisteren
10. Ik kan me vrijwel niet inleven in de situatie van de ander
11. Ik besteed geen aandacht aan de overeenstemming van mijn verbaal en non-verbaal gedrag
12. Ik heb veel moeite om voor de ander respect te hebben
13. Ik schrijf alles op wat de ander zegt
14. Ik wil vooral mijn eigen gelijk aantonen
15. Ik kan niet wachten tot de ander uitgesproken is om zelf het woord te nemen
16. Ik controleer niet of dezelfde verwachtingen over het gesprek bestaan
17. Ik laat me afleiden door het uiterlijk van de ander
18. Ik heb teveel honger om te kunnen luisteren
19. Ík heb teveel stress om te kunnen luisteren
20. Ik heb geen interesse in de ander
21. Ik geef voortdurend –aanvullende- voorbeelden van wat ik zelf heb meegemaakt
22. Ik grijp iedere kans aan om over mijn eigen sterkten te spreken
23. Ik grijp iedere kans aan om over mijn eigen zwakten te spreken
24. Ik sluit met mijn vragen liever niet aan bij wat de ander heeft gezegd
25. Ik plaats onmiddellijk –kritische- kanttekeningen bij wat de ander zegt
26. Ik ga onmiddellijk in discussie over de inhoud
27. Ik verander zelf zo snel mogelijk van onderwerp
28. Ik ga niet in op de gevoelens van de ander
29. Ik richt me uitsluitend op objectieve feiten
30. Ik ben alleen geïnteresseerd in de kwaliteit van de argumentatie


Meer over luisterverknallers en hoe wel kan in 100 Communicatieversnellers. Heb je eigen ervaringen met luisterverknallers? Of heb je slechte of hilarische ervaringen in organisaties met luisterverknallers? Schroom niet je meningen en ervaringen te mailen.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
fransvaneijk@hetnet.nl  |   | 
14-02-2007
 | 
10:40 uur
Beste Jos,
Natuurlijk frusteert ieder gesprek waarin "ïk" voorop komt.
Een nuttige aanvulling om als reminder op te hangen in de waachtkamer van de tandarts.
Kieko  |   | 
15-02-2007
 | 
12:15 uur
Tja,

Ik sluit me aan bij Petra.
petra@petramegens.nl  |   | 
13-02-2007
 | 
10:34 uur
Behalve de inhoud, heeft dit artikel me de ogen geopend voor nog iets veel fundamentelers. Namelijk dat een negatieve formulering, positief kan werken. Deze antichecklist veroorzaakt bij mij drie authentieke positieve reacties.

Eerste reactie: echte herkenning - oh ja, dat doe ik inderdaad.
Tweede reactie: origineel schaamrood - ik weet toch heus beter!
Derde reactie: oprechte motivatie - dit wil ik voortaan anders doen.

Positief geformuleerde checklists zijn natuurlijk veel, tja, positiever om te lezen. Doe het zus, doe het zo: ja natuurlijk, logisch, Jos Arets schrijft precies wat wij zelf al dachten. Knap van die man. Wat voelen wij ons weer goed over onszelf. En we klikken monter door naar een volgend artikel, terwijl onze mensen nog steeds vergeefs proberen een goed gesprek met ons te voeren.

Deze les kan ik goed gebruiken. Niet alleen in mijn coaching maar ook in mijn schrijven. Zeer bedankt, Jos.
En uiteraard ga ik mijn (communicatie-)leven beteren op de punten der herkenning ;-)
heer Roshen Mathura  |   | 
12-02-2007
 | 
14:06 uur
Vaker is tijdens een van mijn werkzaamheden als consultant voorgekomen dat de klant veelal dominant gedraagt, waardoor zij het onderwerp van het gesprek niet meer in de gaten heeft.

Het is gebleken dat personen die zo een gedrag vertonen weinig kennis hebben van de te bespreken onderwerp, waardoor zij door middel van "het stempel drukken tijdens het gesprek" professioneel proberen over te komen.

Alsvast bedankt voor de check-list, ik denk dat ik deze heel goed kan gebruiken voor eventuele coachingssessies.
heer M. Bleecke  |   | 
22-02-2007
 | 
09:24 uur
Dank voor deze mooie lijst: ik kan wel wat aanwijzingen gebruiken!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10