zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Het boodschappenlijstjes probleem

Door: Michel Hoetmer,   15-04-2022,   14:46 uur
 

Hebt u wel eens meegemaakt wat mij onlangs overkwam? Ik ging boodschappen doen. Een boodschappenlijstje maken vond ik niet nodig, want ik dacht "dat onthoud ik wel!"

Maar... dat zul je nu altijd zien, toen ik thuiskwam was ik het belangrijkste vergeten. Zo gaat het met boodschappen doen en ook in de communicatie met klanten en uw medewerkers. Hoe werkt dat?


Eigenlijk heel simpel: als u teveel vertelt, vergeten mensen vaak wat écht belangrijk is. U kunt er dan vergif op innemen dat ze de onbelangrijke details wel onthouden.



Wat is dan het resultaat?
Dat voelt u natuurlijk wel aan. Als ze de onbelangrijke details en argumenten wel onthouden en de relevante argumenten niet, dan denken ze:

"Niet de moeite waard" of "Aan mijn lijf geen polonaise!"

Vervolgens kopen of doen ze helemaal niks. Waarom zouden ze ook? Ze hebben niets onthouden wat voor hen hout snijdt.

Vergeten ze wat écht belangrijk is?
Inderdaad. Want het probleem is dat klanten dan uit de brei aan woorden, zelf moeten halen wat belangrijk is en wat niet. En dat is niet gemakkelijk als men nog niet goed snapt hoe de vork in de steel zit. 

De praktijktest
Hoe het boodschappenlijstjesprobleem werkt is snel duidelijk aan de hand van een voorbeeld van advertenties voor twee auto's. In de eerste advertentie sprak de fabrikant uitsluitend over de uitmuntende prestaties van de auto. In de tweede advertentie vertelde de fabrikant over:
  • de uitstekende prestaties,
  • de bijzondere styling,
  • de uitgebreide reeks modellen,
  • en de economische verbruikscijfers.
Nadat een groep van proefpersonen de beide advertenties hadden gezien, werd ze gevraagd of deze advertenties ze zouden aanzetten om van merk te veranderen.

6% antwoordde 'ja' bij de eerste advertentie. Hoe zat het met de tweede advertentie (die met alle informatie)? Niet één, nul komma nul!

Moraal van dit verhaal?
Beperk u tot de hoofdzaak. Kortom heb het over één ding (en maar één ding) tegelijkertijd! Want:

"Iemand die teveel wil zeggen, zegt helemaal niets!"

Dat geldt natuurlijk niet alleen in de verkoop, maar ook wanneer u personeel wilt overtuigen van bijvoorbeeld een andere werkwijze. Ook voor dergelijke overtuigingsgesprekken geldt: 

Overdaad schaadt!

PS. U vindt nog veel meer artikelen over overtuigen op mijn website...

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10