zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Mag het ietsje meer zijn?

Door: Michel Hoetmer,   17-12-2006,   02:59 uur
 

Ouderen onder ons kunnen het zich vast nog wel herinneren. Bestelde je vroeger bij de slager een onsje ham, dan begon de nijvere detaillist driftig te wegen tot hij zelf een ons woog. De weegschaal gaf gek genoeg altijd iets meer aan. Vervolgens vroeg hij op onschuldige toon: “Mag het ietsje meer zijn?” Menig consument ging daarmee morrend akkoord. Dat was vroeger. TNT post laat de oude tijden volgens het consumentenprogramma KASSA! weer herleven.

Het grote onrecht van een pietluttige burger


Wat is er allemaal aan de hand? Felix Meurders, onze nationale consumentenwaakhond, geeft het woord aan Lotje Mierenzifter. Ze vertelt op verbolgen toon dat ze laatst naar het postkantoor ging om één postzegeltje van € 0,39 te kopen. Helaas ging deze vlieger niet op. Ze werd gedwongen er tien tegelijk aan te schaffen. Zoiets hakt diep in op het budget van deze arme juffrouw mier. Dus roept ze “tutte de tut, dit moet het hele land weten!”

Ze komt nu pas goed op stoom: “Daar komt nog bij dat straks de tarieven met vijf eurocent omhoog gaan. En dus moet ik opnieuw diep in mijn mierenbuideltje tasten voor de aanschaf van tien zegeltjes van vijf eurocent!”

Het aanwezige publiek kijkt verbijsterd toe. Je hoort ze denken: “Arme, arme mevrouw Mierenzifter. Het is een grove schande dat zij, nu er net enige economische hoop begint te gloren, weer een jaar lang op een houtje moet bijten. Voor haar zit enige vorm van economische vooruitgang, in deze barre tijden, er voorlopig niet in. Weer een getraumatiseerde burger die aan moet kloppen bij de voedselbank!”

De professionele kletspraatjesmaker
Zoals dat tegenwoordig gaat was er ook weer een rolletje weggelegd voor de beruchte woordvoerder. Flip Fluitketel, professioneel kletspraatjesmaker in dienst van TNT Post, legt omstandig uit dat deze maatregel getroffen is om de klanttevredenheid te bevorderen. De rekenmeesters bij TNT hebben namelijk uitgezocht dat de rijen voor het loket Oostblokproporties aannemen wanneer dames zoals Lotje Mierenzifter om de paar weken één postzegeltje kopen.

En ze hebben ook uitgekiend dat de gemiddelde klant maar liefst vijftig postzegeltjes van € 0,39 per jaar hamstert. Dus is de verkoop van tien stuks per keer alleszins redelijk. En Lotje Mierenzifter hoeft zich natuurlijk helemaal geen zorgen te maken. Flip Fluitketel verklaart op zalvende toon: “het is slechts een proef die op een beperkt aantal postkantoren wordt uitgevoerd. Het is geenszins de bedoeling de maatregel landelijk uit te rollen.” Het klinkt allemaal een beetje onwaarachtig. De achterdochtige kijker denkt meteen: “Daar geloof ik geen sikkepit van!”

Rode hoofden in de oranje burelen
Ik zie het helemaal voor me welk drama zich in de burelen van de nieuwbakken TNT post heeft afgespeeld. De directie, beducht voor een eerste forse deuk in het nieuwgevormde oranje TNT imago, praat met rode hoofden urenlang in op Flip Fluitketel: “Haal het niet in je kop te verklaren dat wij deze maatregel nemen om de transactiekosten te beperken. Wij mogen dan wel op de vrije markt concurreren, maar laten wij alsjeblieft niet de indruk wekken dat wij ons ten koste van Lotje Mierenzifter willen verrijken. Zeg maar iets over klanttevredenheid, dat slikken ze vast wel!” Dan hebben ze zure Lotje danig onderschat.

Wat dan wel?
Onwillekeurig ga je nadenken hoe Flip Fluitketel dit probleem overtuigend had kunnen oplossen. Stel nou eens dat hij het allemaal wat beeldender had voorgesteld. Dan waren wij getuige geweest van het volgende tafereel.

Flinke Felix laat de gekwetste consument uithuilen en richt zich vervolgens tot Flip Fluitketel. Die begint te vertellen: “Ik heb vandaag de bouwmarkt op een bezoekje vereerd en er een doosje plugjes en een doosje schroefjes gekocht. Toen ik bij de kassa vroeg of ze de verpakking wilden openbreken, leek het alsof de caissière water zag branden. Op de haar bekende klantvriendelijke toon schreeuwde ze, zodat de hele bouwmarkt getuige was: “Bent u nu helemaal van Lotje getikt! U koopt het hele doosje of anders niks!” Ik had eenzelfde ervaring bij de kantoorboekhandel. Daar waren ze evenmin genegen een doosje paperclips open te breken. Mijn verweer dat ik toch maar slechts enkele papiertjes bij elkaar wilde clippen stuitte op een muur van botte onwil.

Ik vervolgde mijn helletocht naar de supermarkt. Mijn verzoek om in plaats van een zakje met tien dropstaafjes er slechts eentje mee te mogen nemen, vanwege het gevaar voor te hoge bloeddruk, werd weggehoond!”

Terwijl Flip Fluitketel dit verhaal vertelde zou hij deze verpakkingen één voor één uit zijn zak hebben kunnen toveren om ze op het tafeltje voor hem uit te spreiden.

Elke kijker had dan meteen begrepen dat het een consumentenstorm in een glas water betreft. Nu blijven de kijkers met het idee achter: “Zie je wel, dat is weer zo’n groot bedrijf dat Lotje Mierenzifter genadeloos klem zet.” De kleine man is ook altijd de dupe. En dat is precies wat onze bevlogen vriend Meurders voor ogen heeft.

Tenslotte heb ik nog één vraag aan Felix Meurders en consorten: “Mag het voortaan ietsje meer inhoud hebben?”

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
heer Paul Kleijn  |   | 
18-12-2006
 | 
09:20 uur
Ik heb een dejavu want volgens mij is onze vakantieman vroeger ook bij de vara begonnen.
In het begin deed hij ook goede dingen maar naar verloop van tijd slaat dat soort mensen door en kunnen ze niet op tijd stoppen. Maar Felix hoeft niet bang te zijn voor zijn baan hij kan altijd nog bij sbs terecht.
mevrouw Annelies Bos-Oolders  |   | 
18-12-2006
 | 
12:44 uur
Ik heb erg genoten van het artikel. Ik heb de bewuste aflevering van Kassa niet gezien maar kan me er na deze zeer smakelijke beschrijving een goed beeld van vormen. Waar maakt men zich inderdaad druk over. 1 of 10 zegeltjes. Ze komen toch wel op. Of dit inderdaad lange rijen scheelt is natuurliljk nog maar de vraag maar het feit is natuurlijk wel dat een greep naar een boekje met 10 zegeltjes minder tijd vergt dan het losscheuren van één enkel zegeltje van een groot vel. En ja, op dat moment moet je dan voor 10 zegeltjes betalen. Maar of dit nu in één keer betaald wordt of verspreid over het hele jaar. Lood om oud ijzer....

Waar ik echter toch wel even wat over wil zeggen is de prijsverhoging van de zegels. Deze worden inderdaad met 5 eurocent verhoogd en dit is wel even een stijging van bijna 13%!! Dit gaat mij ook wel even te ver. Dat prijzen stijgen, oké. Maar met 13%? Het lijkt nu net alsof de TPG ons jaren heeft gematst met de tarieven. Nu het TNT is geworden moet het blijkbaar maar uit zijn met de pret. Nee, wat dat betreft ben ik blij dat er tegenwoordig veel mogelijk is met e-mail. Scheelt mij een hoop gedoe met postzegels en in de rij staan bij het postkantoor (haha).

Tja, nu moet Lotje Mierenzifter inderdaad ook nog in de rij gaan staan voor zegeltjes van 5 eurocent. Ook per 10 omdat ze natuurlijk al gedwongen was om haar 'oude' zegeltjes ook per 10 te kopen. Wat kan het leven toch zwaar zijn......
Michel Hoetmer  |   | 
18-12-2006
 | 
20:33 uur
Bedankt voor de leuke reacties!

Ook een consumentenprogramma moet nu eenmaal gevuld worden. Zou dat iets te maken hebben met de commerciële boodschappen? Een weekje overslaan is kennelijk niet mogelijk. Wat zou de VARA zeggen? Wij hebben deze week geen onrecht ontdekt? Dat kan ik me van onze vrienden niet voorstellen.

Gek genoeg werd er weinig tot geen ophef gemaakt over de prijsverhoging. De woordvoerder vertelde nog wel terloops dat het de eerste prijsverhoging in vijf jaar was. En inderdaad de eerste prijsverhoging van TNT binnen ruim een maand.


 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10