Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Deze dag zorgt er alleen al voor dat iedereen (soms grappig bedoelde) complimenten begint te maken op Twitter. We staan dan toch even stil bij wat er goed gaat. Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het oproepen van een onderling waarderende sfeer in organisaties. Oprechte waardering motiveert medewerkers in hun werk en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Toch zou het goed zijn als we aan waardering meer aandacht gaven dan alleen middels een korte reminder op 1 maart. Eén dag is zo voorbij.
Een inspirerende dag
De complimentendag heeft zijn nut bewezen. Jaarlijks is de hashtag #complimentendag in Nederland trending topic op 1 maart. Steeds vaker besteedt de media aandacht aan dit fenomeen en het woord complimentendag is ook al regelmatig gevallen tijdens de debatten van landelijke politici. Positieve aandacht geniet blijkbaar toch (gelukkig!) veel belangstelling. De dag in kwestie zorgt er voor dat we even stilstaan bij wat er goed gaat. We spreken ons dan positief uit over dingen die normaal zo vanzelfsprekend lijken. En door je te focussen op wat er goed gaat, vergroot je ook je opmerkzaamheid: je gaat dan werkelijk meer goede dingen van anderen zien!
Uit onderzoek blijkt bovendien dat complimenten op het werk enorm motiveren. Medewerkers geven zelfs voorkeur aan directe waardering boven geld. Hier leg ik uit hoe dat komt. Maar ook in de thuissituatie hebben complimenten een bijzonder effect. In een recent artikel in het RD kunt u lezen dat driekwart van de Nederlanders vindt dat het uiten van waardering de familieband versterkt. Het RD verwijst daarbij naar het Nationaal Waarderingsonderzoek, uitgevoerd door onderzoekbureau Direct Research in opdracht van Nuon onder ruim duizend Nederlanders. Verder komen enkele deskundigen waaronder Hans Poortvliet aan het woord.
Waardering van de mensen om je heen
Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat medewerkers meer waardering ontvangen van hun managers, maar dat medewerkers ook elkaar vaker complimenten gaan geven in hun werk. Het is het prettigst om waardering te krijgen over zaken die je zelf ook belangrijk vindt. En die waardering kun je het best krijgen van de mensen die direct naast je staan, waar je dagelijks mee leeft en werkt. Daar liggen nog veel aandachtspunten. Als het erop aankomt geven we eerder kritiek dan complimenten over het werk. En in complimenten ontvangen blijken we ook geen ster. Daar kunnen we de komende tijd wat aan veranderen.
Thematiseren van complimenten
Het is zinnig om u al enkele weken vóór 1 maart voor te bereiden op onze Nationale (en internationale) Complimentendag binnen uw organisatie. Zo kunt u er voor zorgen dat deze dag niet voorbij raast voordat iedereen er erg in heeft. Natuurlijk is een extra complimentje op 1 maart leuk, maar het is ook goed om er bij stil te staan waarom we dat eigenlijk doen. Dat kunt u doen door het onderwerp complimenten te thematiseren in uw organisatie. Hang om te beginnen eens overal deze poster op in het bedrijf. Alleen al daardoor gaan medewerkers elkaar, misschien grappend, meer complimenten geven. Maar tegelijkertijd staan ze er ook met elkaar bij stil. Ze ontdekken spelenderwijs hoe belangrijk onderlinge waardering eigenlijk is en hoeveel leuker dat is dan klagen, kritiek leveren en roddelen. Er kunnen ook spontane discussies ontstaan over het geven van complimenten en over de bestaande complimentencultuur in de organisatie.
Geen cadeau’s, maar woorden
Op de Nationale Complimentendag staat het uiten van waardering centraal. Het gaat hierbij echt om de woorden. Het is dus juist niet de bedoeling om op die dag cadeautjes aan elkaar te geven om waardering te laten blijken. Commerciële dagen zijn er al genoeg! In het artikel in het RD wordt uitgelegd dat complimenten bovendien gelukkiger maken dan cadeaus. Wel is het uiteraard mogelijk om u voor te bereiden door u te verdiepen in het geven en ontvangen van goede complimenten. Op deze site kunt u inmiddels vele artikelen van mij lezen die specifiek over complimenten gaan. De meeste van deze artikelen verschenen op of rond 1 maart, maar zoals gezegd is die dag snel voorbij. Nu kunt u de tijd ervoor nemen. De alinea hieronder is gevuld met links die elk verwijzen naar een eerder artikel.
De vele kanten van complimenten
Toen ik hier voor het eerst iets over complimenten schreef, belichtte ik vooral de erkenning en positieve aandacht die u aan anderen kunt geven. Daarna ging ik in op waarom mensen zo weinig complimenten geven en hoe ú daar verandering in kunt brengen. In het volgende artikel stond de andere kant centraal, namelijk hoe u zelf meer waardering kunt krijgen. Daarna lag de focus op het team: ik vertelde hoe u van waarderingsmanagement een levensstijl kunt maken, hoe u een complimentencultuur in uw team kunt creëren en hoe waarderend onderzoek een alternatief kan zijn voor de probleemgestuurde benadering. Om het praktisch te maken onderscheidde ik twaalf manieren om een compliment te geven. Ook het in ontvangst nemen van complimenten kreeg aandacht. Vervolgens schreef ik iets over motivatie en maakte ik duidelijk dat u met schouderklopjes ook anderen kunt beïnvloeden. Een vraag die ik kreeg was of er ook foute complimenten bestaan. Een andere vraag was, of bij het geven van zoveel complimenten, de geloofwaardigheid niet in het geding komt. Ik legde uit dat een compliment meer is dan een aardige opmerking. Ik gaf u suggesties wat u kunt doen op de Nationale Complimentendag en beschreef u serieuze complimenten met een knipoog kunt geven. Vorig jaar schreef ik hoe complimenten het meest motiveren. Tenslotte schreef ik onlangs hoe complimenten kunnen zorgen voor een nieuwe bedrijfscultuur.
Het groot complimentenboek
Veel van wat ik geschreven heb in bovenstaande artikelen kunt u ook lezen in Het Groot Complimentenboek dat ik samen met Hans Poortvliet heb geschreven. Dit boek is een poosje niet verkrijgbaar geweest, maar afgelopen jaar verscheen de derde, herziene druk. Er bleek namelijk veel vraag naar het boek, vanwege het positieve onderwerp en de luxe uitstraling. Het werd vaak gegeven als bedankje aan sprekers en vertrekkende medewerkers. Sommige organisaties gaven het als eindejaarsgeschenk aan klanten en medewerkers. Met dit cadeautje werd een impliciete boodschap uitgedrukt: jullie worden gewaardeerd en wij vinden het belangrijk dat daar aandacht voor is. Het complimentenboek werd zo een compliment op zich! Er waren ook managers die zelf praktisch aan de gang gingen met het boek en in het boek een handleiding vonden om te zorgen voor meer waardering op de werkvloer.
Tenslotte kunt u zich voorbereiden op de website van de Nationale Complimentendag en op de website van het boek. Tenslotte vindt u vele links naar artikelen over waardering en over complimentendag op de http://complimenten.startpagina.nl. Hier vindt u ook diverse tips en vele werkvormen die u kunt gebruiken om er een geslaagde dag van te maken. Hoe u er ook vorm aan geeft, ik wens u een gewaardeerde complimentendag op 1 maart.