De tijden veranderen; mensen en hun gewoontes veranderen. Vroeger moest je het als jongere niet in je hoofd halen je baas te tutoyeren. Kledingvoorschriften waren streng, maar duidelijk. Nu hebben jongeren vaak een andere beeldvorming over wat goed is. Stagebegeleiders gaan daar verschillend mee om waardoor de stagiaires het soms helemaal niet meer weten. De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven speelden daar op in en brachten een boekje uit om jongeren te adviseren over bedrijfsetiquette.
Op 27 november jl. verscheen een nieuwsitem over managers die zich ergeren aan stagiaires die tijdens hun stage eindeloos bellen, sms’en of klokslag vijf uur vertrekken. Hierbij werd verwezen naar het boekje 'Van naveltruitje tot slappe koffie' dat gratis verkrijgbaar is via kenniscentrum Ecabo. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik het boekje laten komen. Het is een op de doelgroep afgestemd boekje dat bedoeld is om stagiaires goed voor te bereiden op hun eerste stagedag. Het boekje geeft adviezen over looks, gedrag en een professionele houding op de stageplek. Het is geschreven in populistische taal. Het bevat veel beeldmateriaal, voorbeelden en invuloefeningen om de doelgroep aan te spreken. In de reacties op het nieuwsitem werd vooral ingegaan op de genoemde vertrektijd van vijf uur: ‘Dat is toch volkomen normaal?!’. Dit wordt in het boekje niet ontkend. Het enige dat ik hierover kon vinden is een voorbeeld van een stagiair die na vijf uur nog even nableef om de proppen papier en andere troep van zijn bureau op te ruimen. Dit wordt door de stagebegeleider toegejuicht: ‘ Jongen, ik vind jou zo’n aanwinst voor het bedrijf! Ik zou graag willen dat je na de stage blijft.’ De stagiair reageert: ‘Wow, te gek! Bedankt baas!’.
In pak of…?
In het boekje worden verschillende adviezen gegeven aan de stagiaires. Zo komt onder andere de kleding van de stagiair aan bod. In percentages wordt aangeduid wat de stagebegeleiders niet op prijs stellen. De kledingstukken die niet gewaardeerd worden op het werk zijn: Een petje (82%) Zonnebrillen (82%) Korte naveltruitjes (69%) Uitgesproken kledingstijl (69%) Korte broeken (64%) Superlage heupbroeken (63%) Zichtbare piercings (60%) Minirokjes (56%) Opvallende kapsels (40%) en Sneakers (31%) 'Goh, een stagiar mag ook niets meer', denkt u nu misschien? Toch is er hoop volgens het boekje: Mocht je met je kleding toch eens een keer de fout in gaan, dan is het het minst erg als je dat doet door het dragen van sneakers. Maar 31% van de stagebegeleiders is er niet happy mee.Maarre… welke sneakers denk je dat je op jouw stage wel zou mogen dragen? Kruis ze aan, dan kunnen de volgende stagiaires lekker confy naar het werk! Daarnaast is een afbeelding van 12 gymschoenen te zien die mogelijk op het werk gedragen zouden kunnen worden. Wat vindt u van dit initiatief en … kunnen stagiaires bij u op sneakers verschijnen? Ik ben erg benieuwd!
Ja... om eerlijk te zijn ligt t misschien meer aan die 31% die sneakers niet waarderen dan aan de jongeren..
Zou persoonlijk eerder de voorkeur geven aan een stagiare op sneakers die enthousiast is dan een luilak
op lederen kantoorsloffen.
Dirk
|
|
6
-
12
-
2006
|
22
:
48
uur
Kleding mag er niet toe doen. Als het maar representatief is. Een pak dragen is het kuddegedrag opvolgen van het standaard reactieve bedrijfsleven.
Daarom ben ik ondernemer geworden en in mijn eigen casual kleding heb ik goede klanten kunnen binnenhalen. Ik scoor liever op service en beleving, dan op pak en vak. En wat telt bij de klant? Jouw persoonlijke presentatie of wat je doet voor je klant. Als ik mensen op gesprek kreeg dan keek ik naar wie ze waren, niet naar wat ze aan hadden.
Jammer dat zoveel managers nog zo statisch denken en kijken naar dat buitenkantje. Misschien ook een reden dat steeds meer beter opgeleiden voor zichzelf beginnen?
heer Matthias Nollet
|
|
7
-
12
-
2006
|
10
:
22
uur
Sneakers zijn voor mij ok, want ik draag ze zelf ook.
Bij mijn weten zijn het niet de schoenen die de prestaties maken maar de persoon die in die sneakers staat.
Vanwege een jonge project manager
Steven van Zundert
|
|
8
-
12
-
2006
|
08
:
50
uur
Ook wij hebben stagaires gehad.
Allemaal op sneakers.
Zelf draag ik ze ook.
De klant kijkt niet naar wat je aan hebt, maar naar je service. Dat je daarnaast nog goed aangekleed rondloopt is maar mooi meegenomen!
heer Ron Ladage
|
|
9
-
12
-
2006
|
16
:
25
uur
Een stage periode is een leerperiode voor jongeren.
Dat ze vanuit huis en schijnbaar vanuit school niet meer geleerd worden, dat ook kleding en gedrag bepalend is in onze maatschappij.
Je komt in een bedrijf waar een eigen cultuur heerst en er wordt verwacht dat je daar op inspeelt.
Daarom is het eerste gesprek tussen de stagiaire en de ondernemer van groot belang.
Hij/zij kan daarin aangeven wat de normen op zijn bedrijf inhouden.
Een stagiaire komt om te leren en niet alleen een vakgebied.
Ook is het sterk afhankelijk van wat voor bedrijf het is, de stagiaire in contac met klanten komt en wat de inhoud van het werk is.
Helaas maak ik mee dat stagiaires tegen een zeer magere vergoeding en soms tegen geen vergoeding aan het werk worden gezet, een goedkope arbeidskracht dus en dat werkt voor de toekomst niet motiverend om te gaan werken!
Dus willen we voor de toekomst werknemers binnen krijgen, dan begint dat al bij de goede begeleiding en coaching van een stagiaire door het bedrijf waar hij/zij stage loopt.