Jo Frost is de super-nanny van de televisie. Zij gelooft sterk in beloning en straf en je kent wel de time-out, waarbij kinderen in een hoekje moeten zitten als ze zich misdragen hebben om af te koelen en na te denken. Op Harvard is een onderzoek gedaan dat heeft aangetoond dat het meer dan lonend is als volwassenen ook af en toe een break nemen om na te denken, niet als straf, maar voor betere resultaten.
Consultants en leidinggevenden leren wij reflection-in-action, maar voor de meeste mensen is reflection-on-action al zeer lucratief. Jammer dat we denken dat we het daar eigenlijk te druk voor hebben. Een groep enthousiaste zorgprofessionals waar we op dit moment mee mogen werken, ontwikkelen innovaties in de zorg, samen met traditionele zorgorganisaties. Het is een soort Houdini-act, alle regels en routines werken tegen. Het is dus uitermate moeilijk om tot goede resultaten te komen. Hun reactie op alle moeilijkheden is nog harder werken, nog een schep er bovenop. Nu willen ze regelmatig momenten van reflectie inbouwen om te kijken of ze wel goed bezig zijn, of het niet anders kan. Dat is precies het goede om te doen, en hier is het bewijs:
Het onderzoek
Harvard onderzoekers wilden weten wat meer effect zou hebben: reflecteren op je werk of het ‘sharen’ van ervaringen en bevindingen. Ze maakten 3 groepen:
Groep 1, de controlegroep, deed gewoon het werk dat gedaan moest worden.
Groep 2, deed het werk én kreeg tijd voor reflectie met de opdracht hun persoonlijke strategieën gedetailleerd uit te schrijven.
Groep 3, deed het werk, kreeg tijd voor reflectie én deelde de persoonlijke strategieën met anderen.
De resultaten
De groepen 2 en 3 bleken 18% beter te presteren dan de controlegroep. Groep 1 kreeg ook nog meer tijd om te werken, nl. de tijd voor reflectie en delen van de andere groepen. Tot verrassing van de onderzoekers verschilden de prestaties van groep 2 en 3 nauwelijks. Tot ons grote genoegen blijkt gerichte individuele reflectie te leiden tot een enorme verbetering van de prestatie, die geen extra tijd vraagt. Daar hebben we dus wèl tijd voor!
De les
Dus managers: maak ruimte voor reflectie en denk na over een goede vorm. Met de zorgprofessionals zijn we daar nu ook mee bezig. Het is té belangrijk waar ze mee bezig zijn.