zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Goede voornemens

Door: Ben Kuiken,   04-01-2016,   15:21 uur
 

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Bijvoorbeeld om nou eindelijk eens je leven en werk heel anders te organiseren. Onder het mom van ‘een goede manager heeft het nooit druk’ vijf tips.

Ja, u leest het goed: een goede manager heeft het nooit druk. Een goede manager vertrouwt namelijk op ‘zijn’ mensen. Zij (of hij natuurlijk) heeft goede mensen om zich heen verzameld die in heel veel dingen veel beter zijn dat zij. Dus waarom zou ze zich daar druk over maken? Waarom zou ze ze controleren of ze hun werk wel goed doen? Of urenlange vergaderingen met ze beleggen om de voortgang te bespreken en ze aan te sporen om nog beter hun best te doen? Als het goede mensen zijn en de missie is helder, moeten ze eerder worden afgeremd dan aangespoord, zo is de ervaring van elke slimme manager.


Daarom, en om het nieuwe jaar meteen goed te beginnen, vijf tips om zo’n manager te worden:
 
1. Ken jezelf
Het aloude adagium dat volgens de overlevering de tempel van Delphi sierde, gaat in deze tijd nog steeds op en misschien wel meer dan ooit. Want in een tijd van specialisatie en taakverdeling is het des te belangrijk om jezelf te kennen en te weten waar je goed in bent (en waarin niet). Dus wat zijn jouw sterke en zwakke kanten, en waar biedt je echt toegevoegde waarde? Focus je daar op, en besteed de overige taken zoveel mogelijk uit aan mensen die daar veel beter in zijn. Dat is namelijk win-win, zoals de Britse econoom David Ricardo tweehonderd jaar geleden al wist.
 
2. Verzamel goede mensen om je heen
De volgende stap is dat je dan ook de beste mensen om je heen verzamelt, de mensen die jou aanvullen. Denk daarbij niet alleen in vaardigheden, maar ook aan leeftijd, cultuur, kijk op het leven en ga zo maar door. De meeste managers hebben de neiging om klonen van zichzelf aan te stellen, maar dat is dus eigenlijk het domste wat je kunt doen. Streef naar een zo groot mogelijke diversiteit. Mocht je niet zelf je collega’s mogen uitkiezen, ga dan actief met je collega’s aan de slag. Help ze hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Daar hebben niet alleen zij plezier van.
 
3. Ontdek met elkaar wat de bedoeling is
Waar gaat het echt om in jouw vak? Mijn ervaring is dat deze vraag voor veel mensen nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden is, overstelpt als ze zijn door alle eisen die de organisatie en stakeholders aan ze stellen. Winst, werkgelegenheid, mvo, klanttevredenheid, milieu, het voldoen aan alle regels… En toch, als je maar lang genoeg doorzoekt, is er vaak één allesbepalende bedoeling achter al deze doelen. Dan gaat het vaak over zaken als goed onderwijs, goede zorg, een veilige en schone leefomgeving voor bewoners… Door hier de dialoog met elkaar over aan te gaan, ontdek je niet alleen de bedoeling van je werk, maar ontwikkel je ook een ijzersterke drijfveer voor iedereen.
 
4. Leer op je handen te zitten
De meeste managers zijn doeners. Ze hebben geleerd om een plan te maken, dit uit te voeren, te evalueren, opnieuw een plan te maken enzovoorts. En als iemand een vraag heeft, een probleem of als ze zien dat iemand ergens niet helemaal uitkomt, zijn ze ook nooit te beroerd om het maar even zelf te doen. Dat gaat wel zo snel.
Niet doen, dus! Laat mensen hun eigen fouten maken. Laat ze zelf worstelen, prutsen en pielen, want daar leren ze van. Als jij het steeds maar weer van ze overneemt, leren ze nooit iets en worden ze ook niet beter. Geef daarom alleen gevraagd advies, en dring je vooral niet op. Zolang zij niet om hulp vragen, ben jij niet nodig.
 
5. Creëer chaos
Het grootste gevaar voor iedere organisatie is dat alles op rolletjes loopt. Dat er nooit iets mis gaat, en dat iedereen best wel tevreden is. Het is het begin van het einde, want de concurrentie zit nooit stil. En voor je het weet zit je diep in de shit. Omdat je nooit vernieuwd hebt.
Zorg daarom voor reuring en chaos. Nodig friskijkers en dwarsdenkers uit, of ga op bezoek bij een snoepjesfabriek. Wat kun je leren van een ziekenhuis, of een schoonmaakbedrijf? Dit geeft niet alleen frisse ideeën, het is bovendien leuk om te doen en goed voor de onderlinge sfeer. En als er één ding is waar een manager zich nog wel actief mee mag bemoeien, dan is het dat: het creëren van PRET.
 
Een heel gelukkig en rustig 2016!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs, De OrganisatiefilosoofDe Zinmakers en De Laatste Manager. Ben helpt organisaties met het goede gesprek en met een gedragen verandering. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10