zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sneu geld

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   05-11-2015,   09:17 uur
 

Als je iets wilt, dan moet je er wat voor doen, zei mijn moeder altijd. Soms moet je wat langer sparen als je iets wilt kopen dat echt kwaliteit heeft. Soms moet je wat langer investeren voor je een vaardigheid echt beheerst. Soms kom je tot de conclusie dat je investeringen, ondanks alle moeite en geld, toch niet tot succes leiden. Dan moet je het echt anders aanpakken. Ik heb het hier over leiderschapsontwikkeling.

De investeringen in leiderschap kunnen te beperkt zijn voor een goed resultaat. Als de verwachtingen dan ook nog eens torenhoog zijn, leidt dat zeker tot teleurstellingen. Mijn ervaring is dat tijd en geld minder een probleem zijn bij leiderschapsontwikkeling dan de manier waarop hierover wordt gedacht. Een aantal hardnekkige vooronderstellingen die volgens mij onjuist zijn, halen de kans op succes van management development programma’s flink omlaag.



1.    Leiderschap met lijstjes
Iedereen kan schilderen op de Ravensburger manier met nummers. Helaas wordt leiderschap regelmatig teruggebracht tot eenvoudige lijstjes met 7 gewoonten, 8 stappen, 12 fasen ,15 principes en 20 waarden. Een té eenvoudige voorstelling van de werkelijkheid.

2. Leiderschap door praten
In veel programma’s worden leiders in opleiding bij elkaar gehaald om te praten over leiderschap, met hun eigen leiders te praten over hun ervaringen, en tijdens bedrijfsbezoeken de gearriveerde leiders van dat bedrijf te interviewen. Zo leer je praten over leiderschap, en ontwikkel je geen vaardigheden.

3. Een eenmalig programma
Een ingenieur begrijpt na jaren studie hoe iets werkt, en dan moet ze ook nog leren die kennis in de praktijk toe te passen. Niemand verwacht dat iemand na een paar workshops een brug kan bouwen of de opera Carmen van Bizet op de harp kan spelen. Met een paar workshops of een kort programma wordt wel verwacht dat een leider in staat is zijn team aan te sturen, de afgesproken resultaten met dit team te boeken, uiteraard binnen budget, en ook nog een goede positie in te nemen in het grotere geheel.

4. In het diepe gooien
Een veel gebruikte strategie is nog steeds: gewoon in het diepe gooien, want ervaring is de beste leermeester. Dit dan vaak in combinatie met wat workshops, praten en/of een zeer kort programma. Managers hebben het zelf ook op die manier geleerd, en als ik ze er naar vraag dan is het ze niet best bevallen. Zo leer je je kind toch ook niet zwemmen. 

Steeds complexer
Uit vragen aan meer dan 3000 HR managers uit meer dan 100 landen blijkt dat organisaties worstelen met de leiderschaps-gap. De eisen worden hoger, het gat wordt groter, en men heeft geen realistisch beeld over welke investering echt nodig is deze kloof kleiner te maken. Wat mij betreft draait het om de vraag hoe de leercyclus in te richten, over een langere periode, en dat hoeft echt niet meer te kosten. Veel geld betalen voor iets dat te weinig oplevert, dat is pas sneu geld.

Meer over Management Development

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10