zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Nieuw organiseren: iets dat je doet

Door: Ben Kuiken,   10-06-2015,   15:06 uur
 

Nieuw organiseren is een heel klein beetje theorie en inspiratie, maar vooral toch een kwestie van gewoon doen. En het mooie is: iedereen kan het.

De beweging van anders of nieuw organiseren groeit. Er zijn steeds meer mensen die het gevoel hebben dat het anders en beter kan, de manier waarop wij onze organisaties hebben ingericht. Met minder regels, procedures, wantrouwen en controle en met meer respect en ruimte voor het vakmanschap, eigen inbreng en ideeën van de mensen op de werkvloer.



Hoe?
De grote vraag die veel mensen zich echter stellen is: ja, maar hoe? Hoe krijg ik de organisatie in beweging? Hoe creëer ik meer ruimte voor die professional? Hoe overtuig ik mijn manager? En hoe zorg ik ervoor dat die professionals ook echt de verantwoordelijkheid nemen voor hun werk?
Eigenlijk is het antwoord op al die vragen niet zo heel moeilijk. Je doet het namelijk al, elke dag. De meeste mensen hebben een gezin, een huis, een inboedelverzekering, een telefoonabonnement... Ze leiden hun leven en de meesten van ons gaat dat best goed af. We plannen een vakantie, zoeken een school uit voor onze kinderen, nemen een hypotheek, verbouwen de badkamer... Dus thuis kunnen we het zeker aan, die verantwoordelijkheid. Dus waarom op het werk niet?

Ondersteunen
Ook op het werk nemen de meesten van ons initiatief. We schieten een collega aan, nemen het woord tijdens een vergadering, of nemen een beslissing zonder daar altijd toestemming voor te vragen. We doen gewoon de dingen die we vinden dat gedaan moet worden, soms eerder ondanks de organisatie dan dankzij. We doen ons werk en laveren daarbij, zo goed en kwaad als het gaat, tussen de regels en structuren door, om dingen voor elkaar te krijgen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de organisatie dit organiseren van alledag zou ondersteunen in plaats van zou frustreren. Maar daar heb je iedereen in de organisatie (van baliemedewerker en schoonmaker tot ceo en management) voor nodig en dat vergt een lange adem en veel strijd. Die strijd is ook nodig, maar ondertussen kun je gewoon je eigen kleine strijd blijven voeren door gewoon de dingen te blijven doen die jij vindt dat nodig zijn. Soms een beetje stiekem, soms openlijk, soms alleen, en soms met medestanders.

Ruimte
Het management weet nooit precies wat er zich in de organisatie afspeelt, dus ruimte is er altijd. Benut die ruimte om de dingen te doen die echt van belang zijn, zoals het geven van goed onderwijs, goede zorg of een goede dienstverlening.

Ook dat is nieuw organiseren.

Benieuwd wat jij kunt doen aan nieuw organiseren in je eigen organisatie? Kom dan op 8 oktober naar het grote Nieuw Organiseren Event dat dit jaar geheel in het teken staat van de praktijk. Meer informatie.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs, De OrganisatiefilosoofDe Zinmakers en De Laatste Manager. Ben helpt organisaties met het goede gesprek en met een gedragen verandering. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10