zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Netwerkjeuk

Door: Michel Hoetmer,   19-03-2015,   18:12 uur
 

Netwerken is in mijn optiek een kwestie van onbaatzuchtig geven en hopelijk zijn onze netwerkpartners vervolgens bereid om spontaan wat terug te doen. Zo zit het leven toch in elkaar? Helaas begrijpt niet iedereen dit 'geven en krijgen mechanisme'. Er zijn mensen die vooral met zichzelf bezig zijn en helemaal gericht op hun eigenbelang. Althans, zo komt het op mij over...?!
 


Een van mijn Linkedin-contacten is een nieuwe weg ingeslagen en stelt zijn stem ten dienste van anderen. Denk aan voice-overs en dat soort zaken.



Uiteraard wil hij deze blijde boodschap in zijn virtuele netwerkje verkondigen. Dus stuurt hij zijn contacten een zogenaamde 'in mail'.

Bulkmailing
In de onderwerpegel lees ik 'PR'. Het komt nogal bot op mij over. Je zou dit zelfs niet eens boven een persbericht zetten. Een journalist zou daar spontaan van in een deuk liggen en het bericht meteen in de elektronische prullenbak smijten.

Je zet zoiets al helemaal niet boven een mail gericht aan je netwerkje. Of beschouwt deze meneer zijn netwerk als zijn PR-machine? 

Wie ben jij nou eigenlijk?
Dat was dus een beroerde start. Maar hij maakt het nog bonter. De aanhef van zijn mail luidt:
 
    Beste vriend(in), connectie

Jakkes wat is dat onpersoonlijk. Zo spreek je mensen die je pretendeert te kennen toch niet aan? Ik zeg tegen een vriend nooit 'beste vriend'. Nou ja, tenzij ik kwaad op hem ben. Dan kan ik me voorstellen dat ik zoiets zeg als 'beste vriend nou moet je gauw ophouden, want anders ...!?' In alle andere gevallen noem ik vrienden gewoon bij hun naam.

Zo'n aanhef creëert afstand en geeft de ontvanger bepaald geen warme gevoelens. De gemakzucht straalt er vanaf: 'ik wil dat jij iets voor me doet, maar het mag mij geen moeite kosten hoor!'

Eigenbelang
De rest van de mail laat zich raden. Hij geeft een voorbeeld van zijn kunnen. Als ik op een linkje zou klikken (heb ik uiteraard niet gedaan) kan ik naar een voice over luisteren. Vervolgens suggereert hij of ik hem in contact wil brengen met mensen uit mijn netwerk. 
 
Virtuele afstandelijkheid
De boodschap is helder: het draait allemaal om hem en hoe hij er beter van wordt. Of zoek ik er nou iets te veel zelfzuchtige bedoelingen achter?

Het kan natuurlijk ook zijn dat de virtuele wereld afstand creëert. Piloten van een bommenwerper zien ook niet wat ze aanrichten vanaf grote hoogte.

Op een netwerkbijeenkomst zou men aan de droeve gezichten kunnen zien dat iets helemaal verkeerd valt. Hoe het ook zij, ik krijg er spontaan jeuk van. 

Tip. Doe op sociale media geen dingen die u in het dagelijkse leven ook niet zou doen.

Bijvoorbeeld: niemand gaat met een megafoon op een netwerkbijeenkomst roepen 'PR voor iedereen die het hoort, ik ben [naam en wat hij doet]' en vervolgens vragen of ze hem willen helpen met nieuwe opdrachten. 

Extra tip. Wilt u wekelijks nieuwe verkooptips ontvangen? Neem dan een gratis abonnement op de nieuwsbrief. U ontvangt een praktisch tipboekje als welkomstgeschenk.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10