Managers houden ervan om alle neuzen dezelfde kant op te hebben staan. Maar eigenlijk is het gewoon dom.
‘Er moet toch iemand zijn die de richting aangeeft?,’ zo hoor ik managers vaak zeggen als ik vertel over De laatste manager. ‘Anders schiet iedereen alle kanten op.’ In het managementjargon heet dit alignment: alles en iedereen gericht op het doel van de organisatie. Alle neuzen dezelfde kant op!
Vergissing
Dat klinkt mooi, maar eigenlijk is het gewoon dom. Want als alle neuzen dezelfde kant opstaan, ziet niemand wat je achter je gebeurt. Of links en rechts van je. En wat doe je als de richting die de manager heeft gekozen, de verkeerde blijkt te zijn? Als de manager zich vergist heeft? Probeer het steven van de organisatie dan maar eens te wenden.
Bovendien: heeft een organisatie wel een doel? Is het niet veel meer een middel om een bepaalde bedoeling na te streven? Die bedoeling gaat dan niet over zoveel mogelijk winst te maken of zorgen dat de organisaties te laten groeien (want ook dat zijn slechts middelen tot een hoger doel), maar om bijvoorbeeld goede zorg, goed onderwijs of een goed product met een goede service. Dat is echter niet iets dat je ooit bereikt, maar waar je continue aan moet blijven werken.
Focus
De beste voorbeelden van nieuw organiseren zijn helemaal niet mooi opgelijnd richting één doel, maar schieten juist alle kanten op. Neem het Amerikaanse technologiebedrijf W.L. Gore. Bekend inderdaad van de Gore-tex, maar ook producent van medische hulpmiddelen, kabels en zelfs gitaarsnaren. Iedereen met een goed idee mag dit pitchen en bij voldoende medestanders ook uitvoeren. Gelukkig maar dat er geen manager was die zei: ‘Ja, maar dat doen we niet. We moeten wel focus aanbrengen, anders schiet iedereen alle kanten op.’
Als je de organisatie op die manier inricht, lijkt het van buiten alsof de organisatie één grote chaos is, maar juist daardoor past zij zich moeiteloos aan de veranderende omgeving aan. Veel beter dan wanneer een manager naar buiten kijkt en roept: ‘Jongens, alle neuzen nu naar links!’
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs, De Organisatiefilosoof, De Zinmakers en De Laatste Manager. Ben helpt organisaties met het goede gesprek en met een gedragen verandering. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl