Als teamleider heb je soms gewoon het beleid van de directie uit te voeren. En dan stuit je uiteraard op weerstand in je team, hoewel dat vaak niet openlijk gebeurt. Maar als je het dan zelf bespreekbaar maakt, raak je misschien wel in de problemen. Wat doe je dan?
De meeste mensen laten een onwenselijke situatie liever op zijn beloop dan een confrontatie te riskeren. Want wij mensen hechten aan de regels van onze sociale omgeving. We hebben in de evolutie geleerd dat we sterker zijn in onze groep. Het aangaan van confrontaties en zo de kans lopen op het verstoren van relaties is dan onverstandig. Het is daarom onze natuurlijke reactie om crises, confrontaties en conflicten in de groep uit de weg te gaan. Daar is van alles voor te zeggen:
je blijft vriendjes met iedereen, handig voor het geval je ze nog eens nodig hebt;
als er geen confrontaties zijn, hoef je ook geen winnaars en verliezers aan te wijzen;
als er geen conflicten zijn, kunnen er veilig allerlei nieuwe initiatieven over de schutting gegooid worden zonder dat je het risico loopt dat er ook maar íets verandert.
Maar je kunt er ook een kans van maken
Want omdat een tegenstelling de kern van een conflict vormt, is er ook wat van te leren. Ons verdiepen in het standpunt van de ander geeft ons niet alleen een inkijkje in diens belevingswereld, we kunnen ons ook laten uitdagen onze eigen mening bij te stellen. Zelfs als we op botte onwil stuiten, of als de ander onredelijk overkomt, kun je jezelf de vraag stellen: ‘tot waar zijn we het eens’. In dat overgangsgebied biedt een confrontatie ook kansen.
Dat is verbetering voor iedereen
Verhalen waarin de hoofdrolspeler een crisis overwint zijn geliefd. Boeken, films en computerspellen: we zien graag hoe anderen hun heldenverhaal spelen. Vaak ligt er een flink dilemma met een vraagstuk, waarin de held zich te ontwikkelen heeft. We zien dan hoe hij of zij grote keuzes maakt en zo het verhaal een andere wending geeft. Het aangaan van het conflict leidt dan tot een doorbraak, een oplossing die voor iedereen een verbetering inhoudt, een echte win-win. In klassiek opgebouwde verhalen zie je niet zelden hoe ook de omgeving profiteert van wat er geleerd is.
Want crisis is ontwikkeling
Als je ons eigen leven ook als verhaal zou kunnen zien, dan zou het een aaneenschakeling van ontwikkelingsmomenten zijn. Die leiden tot de uitrijping van ons karakter. Elke crisis zou houdt dan een kans in om ons tot een rijker mens maken. Zo beredeneerd, zou je confrontaties vooral niet uit de weg hoeven…
Ga confrontatie niet uit de weg, maar maak er geen conflict van
Maar je hoeft er ook niet met een gestrekt been in te gaan. Als leidinggevende hoef je je gelijk niet altijd op te eisen. Vraag je af in een dergelijke situatie die als conflict voelt: wat speelt er, wat is er aan de hand? Heb ik iets genegeerd? Herken ik dit conflict? Welke patronen herken ik, wat ben ik aan het herhalen? Dat geldt uiteraard ook voor je tegenspeler: jullie hebben elkaar nodig om te groeien. Benut je kans, ga de confrontatie niet uit de weg.
Ook lezen:
- Denk 10 keer na voor je 'ja' zegt
- Wie geen 'nee' zegt is zijwindgevoelig
- Verhalen vertellen de mens: de reis van de held