We zijn in organisaties vooral bezig met de dingen die niet goed gaan of beter kunnen. Maar alles waar je aandacht aan besteedt, groeit. Let daarom vanaf nu alleen nog maar op de dingen die wel goed gaan. Dat geeft de organisatie vleugels.
"Mag ik je wat feedback geven?" Als een collega u dit vraagt, weet u eigenlijk al hoe laat het is. ‘Oh jee, nou komt het,’ denkt u. ‘Zet je schrap, ik heb iets niet goed gedaan.’ Hersenonderzoekers hebben mensen die met deze vraag werden benaderd eens onder een scanner gelegd. En wat blijkt? De amygdala gloeit op, en zet de hersenen in de vluchtstand. Wegwezen hier, er dreigt gevaar! Alle andere delen van de hersenen, zoals de prefrontale cortex en het werkende geheugen, worden tijdelijk op een laag pitje gezet. Want als we moeten vluchten, hebben we daar alle energie en hersencapaciteit voor nodig. De ontvanger hoort dus nog nauwelijks wat de inhoud van de feedback is.
Trainingen
Vreemd eigenlijk dat we nog steeds trainingen organiseren in het geven en ontvangen van feedback. Alsof feedback hoort bij het moderne organisatieleven. We willen het morgen namelijk allemaal beter doen dan vandaag. Het was al aardig, maar het kan natuurlijk altijd beter. En daarom wijzen we de ander maar wat graag op zijn of haar fouten.
Complimenten
Natuurlijk, positieve feedback bestaat ook. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak geeft u een compliment? En hoe vaak laat u dat compliment vervolgens volgen door een of andere vorm van kritiek? Ook dat hebben we namelijk geleerd op die cursus: altijd eerst iets positiefs zeggen, en dan pas mogen we ongehinderd kritiek spuien. Alsof die kritiek daardoor minder hard zou aankomen.
Zeurders en klagers
Alles waar je aandacht aan besteedt, groeit. Dus als je aandacht besteedt aan de dingen die niet goed gaan, dan wordt dat alleen maar groter en belangrijker. Hetzelfde gebeurt met de zeurders en klagers: zij eisen alle aandacht op van de manager, waardoor zij steeds belangrijker lijken.
Hoe zou het daarom zijn om vanaf nu alleen nog maar aandacht te besteden aan de dingen die wél goed gaan? Aan de collega’s die zich op een positieve manier inzetten voor het eindresultaat? En hoe zou het zijn als we vanaf nu onze successen zouden vieren, en de dingen die minder goed gingen eens zouden negeren.
PRET
"Besproei de planten, niet het onkruid." Dit is een gevleugelde uitspraak van Pascal Bos, hoofd van de afdeling engineering van JAZO Zevenaar en bedenker van PRET. De P van PRET staat namelijk voor Positief. Sinds Bos alleen nog maar aandacht besteedt aan de Positieve dingen op zijn afdeling, kreeg het bedrijf vleugels. Medewerkers gingen groeien en gingen dingen doen die Bos van tevoren niet achter ze had gezocht. Kijk, en daar word je als manager ook heel blij van.
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Het Grote Fröbelboek voor Adviseurs, De Organisatiefilosoof, De Zinmakers en De Laatste Manager. Ben helpt organisaties met het goede gesprek en met een gedragen verandering. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
Elke dag probeer ik me positief in te stellen, de goede dingen aan te halen. Maar reacties als ''oh, vergeten, oh vergeten, oh ja...'' maakt het wel erg moeilijk. Ik geef tips, advies: schrijf het op, plan het in in je weekplanningen, maak een actielijst, print mailtjes uit van wat je nog moet doen etc etc.