zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Trigger me and I will explode :)

Door: Wout Plevier,   03-07-2014,   21:50 uur
 

Door feedback slaat de amygdala in ons brein (het deel  waar emoties ontstaan) regelmatig op tilt. Waarom? Omdat feedback meestal verkeerd wordt gebracht en direct het pijncentrum activeert. Het rationele deel van ons brein heeft moeite hierop te anticiperen. In dit artikel beschrijven we de acht meest gemaakte feedbackfouten. Gebruik ze veelvuldig en uw gesprekken verlopen absoluut stroef. Draai ze om en uw communicatie versoepelt!

Met humor leren is een goede manier voor uw brein om zaken te onthouden. Dus bij deze: use this and your amygdala will go wild!



De acht meest gemaakte feedbackfouten zijn:
  
1. Beschuldig de persoon i.p.v. praten over diens gedrag
2. Haal oude koeien uit de sloot
3. Praat vanuit een derde partij
4. Praat in de verleden tijd
5. Focus enkel op de negatieve aspecten
6. Gebruik veel vergrotende taal
7. Denk zwart-wit
8. Draai alles om 
 
Beschuldig de ander om wie hij is...
U beschuldigt de ander en valt zijn identiteit aan in plaats van zijn gedrag. "Jij bent altijd zo chaotisch, geen wonder dat je de informatie niet kunt vinden". Dit is een garantie op discussie en negatieve uitlatingen. Formuleer de boodschap dus in de Ik-vorm en richt u op het effect van het gedrag op u: "Ik zie dat je de informatie niet direct kunt vinden. Ik vind het belangrijk dat je het voortaan een vaste plaats geeft, dan kunnen we direct bij de informatie wanneer nodig".
 
Haal veel oude koeien uit de sloot
"Oude koeien uit de sloot halen" is een menselijke eigenschap en werkt fantastisch om iemand op de kast te krijgen. Benoem een negatieve eigenschap van de ander en draag veelvuldig voorbeelden aan waar dit al eerder fout is gegaan. Wilt u toch de communicatie soepel houden, houd dan de feedback in het heden. Dus niet: "dit is nu al de derde keer dat je te laat bent"   Dus meer: "Je bent later dan afgesproken. We dienen om 17.00 uur in het restaurant zijn en het is nu 17.15 uur. Ik denk dat het belangrijk is om op tijd te komen en vindt het prettig als je je aan je afspraak houdt".
 
Betrek een derde partij in het gesprek
Frank vindt namelijk ook dat je... Voor u er erg in hebt, gaat de discussie over iets heel anders.

Leg de nadruk op alleen negatieve aspecten
Mensen geven bij feedback vaak als eerste door wat er allemaal verkeerd ging. Dit gebeurt vaak naar anderen maar ook naar zichzelf. Door enkel de nadruk te leggen op de negatieve aspecten, wordt het moeilijk gemotiveerd te blijven en kost het moeite om te blijven luisteren. Geef eerst aan wat u goed vindt en vertel vervolgens wat het nog beter kan maken. Dus niet: "je werkt als een einzelgänger en denkt helemaal niet na over hoe we als team beter kunnen functioneren". Beter is: "Ik vind het goed dat je je eigen plan trekt en denk tegelijkertijd dat het ook belangrijk is dat je je focust op een goede samenwerking met het team. Hoe kunnen we deze twee dingen combineren?". Dit is overigens geen trucje, doe het oprecht en welgemeend! 
 
Gebruik veel negatieve en vergrotende taal
Bij vergrotende taal wordt de fout gemaakt zaken veel te absoluut te stellen. Door veelvuldig gebruik van extra krachtwoorden, bent u verzekerd van irritaties en conflicten. Gebruik daarvoor woorden als altijd, nooit en steeds. Wilt u toch een efficiënte manier, houd dan feedback feitelijk. Dit voorkomt in veel gevallen negatieve reacties. Dus niet: "je bent altijd te laat" en meer: "je bent later dan afgesproken".
 
Denk vooral zwart-wit
Een andere fout van de mens is dat men heel snel zwart-wit denkt. Dit doen we omdat het leuk is en ons allen gemakkelijk afgaat. "Hij is bot. Zij is preuts. Hij is gestructureerd". Vrijwel alles in het leven is nuanceerbaar. Er is geen zwart-wit. Zelfs in de kleuren zwart-wit zitten kleurnuances. Dit geldt ook voor communiceren. Laat wat meer nuances toe in uw feedback en het zal meer de realiteit benaderen. Dus niet: "jij waardeert het helemaal niet dat ik je help met de offertes" en meer: "ik vind het fijn als je af en toe eens een compliment  geeft voor mijn bijdrage aan de offertes".
 
Word mindreader
Een andere gave veel voorkomende denkfout is dat mensen denken gedachten te kunnen lezen. U kunt nog zo goed intuïtief ontwikkeld zijn. Reken er maar op dat u het meer fout dan goed zult hebben. Denkt u iets, check dan met vragen of u het bij het goede eind hebt. Dus niet: "wat kijk je chagrijnig, nou dat wordt weer een gezellige vergadering". Meer: "Je kijkt een beetje bedrukt. Hoe is je dag geweest?"
 
Draai alles om en gebruik het tegen de ander
Een veel gebruikte truc bij debateren is zaken omdraaien en tegen de ander gebruiken. Men neemt het argument van een ander en gebruikt het juist als argument tegen hem. De ander komt in een soort mist terecht, waar hij zich wel moet verdedigen. Een voorbeeld is: "Ik vind dat we als team beter moeten samenwerken" Dus niet: "dat mag jij zeggen, wanneer werk jij als volledig teamlid?" Betere reactie is: "Ja, samenwerking is belangrijk, wat zijn jouw ideeën hierover?" Op deze wijze blijft de communicatie op gang.
 
Terechte kritiek?
Het komt wel eens voor dat je kritiek ontvangt die min of meer terecht is. Soms is het slim om "sorry" te zeggen of "dank je". Er zijn ook situaties waarin de ander zich als een hork gedraagd. Terecht of onterecht; u bent dan in ieder geval significant genoeg om aandacht aan te besteden.

4 indicatoren voor scherpe feedback
Er spelen dan vier dingen: er is een mening (terecht of onterecht), de persoon hyperventileert emotioneel, heeft een doorkruiste intentie of had een verwachting die niet uitkomt. Dat is best wel moeilijk. Want wat doe je daar dan mee?

Strategie per situatie
Soms vecht je terug, als je zeker weet dat je gelijk heb of als het ver over je waardenpatroon heen gaat. Soms onderhandel je het helemaal uit, omdat de relatie niet eronder mag leiden. Soms maak je een compromis als je merkt dat beide partijen bereid zijn om wat te geven en wat te nemen. Wordt het iets te heftig? Maak dan de afspraak om een time-out te nemen en praat later verder. Dan is de lading van de amygdala af en wordt het eenvoudiger om naar elkaar te luisteren. En soms... neem je afscheid van die persoon. 

 
Metacommuniceren
Veel leidinggevenden in organisaties praten inhoudelijk over het werk. Prima, dat moet gebeuren. Mijn advies: plan ook geregeld een moment met uw collega’s, waarin u de onderlinge communicatie bespreekt. U werkt dan aan iets dat als vanzelfsprekend wordt beschouwd maar dat zeer zeker niet is. Het mooie is dat de inhoud van het werk hierdoor ook vaak zal verbeteren.

Leuke initiatieven
De laatste tijd zie ik gelukkig ook veel leuke positieve communicatie initiatieven zoals de complimentenringen, waarbij collega's u openlijk complimenteren. Dit geeft een heel leuke sfeer en is ook bevorderlijk voor de onderlinge sfeer en communicatie.

Veel plezier met toepassen van de tips.

 
 Doorsturen    11 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
verschoa@euronet.nl  |   | 
4-07-2014
 | 
09:27 uur
Sterk stuk, kan niet genoeg herhaald worden. Vergeet ook de wederkerigheid niet.
Noah v. Gelderen  |   | 
4-07-2014
 | 
12:19 uur
Dag Wout,


Goed artikel. ik vind dat veel mensen negatief zijn onder het mom; we moeten wel eerlijk kunnen zijn naar elkaar. Eerlijk is 1, de toon is 2. heb je ook nog tips hoe je als ontvanger met mensen kunt omgaan die deze tips niet hebben gelezen?
In ons bedrijf doen ze aan positief speeddaten. Doel elkaar helpen en te groeien. Wellicht nog een keer leuk om een artikel te schrijven over het effect van complimenten.

Groetjes Noah
Wout Plevier  |   | 
4-07-2014
 | 
14:38 uur
Dag Arie en Noah,


Ben ik met je eens Arie. Ik vind dat veel mensen vergeten hoe belangrijk respect en wederkerigheid is: super bedankt voor je reactie.

@Noah kijk maar eens wat ik speciaal voor jou heb toegevoegd! Volgens mij kan dat jou helpen.


Fijn weekend allen!
Cor Wolff-Heins  |   | 
4-07-2014
 | 
21:33 uur
Het is goed deze zaken weer eens bij elkaar gezet te zien. Er wordt zo snel met het vingertje gewezen en dan is de toon gezet.
Wout Plevier  |   | 
5-07-2014
 | 
13:43 uur
Dag Cor,

Super dat je reageert.

Klopt, ik vind dat mensen ook te snel oordelen en vraag me dan altijd af: met welk doel en vanuit welke intentie wordt dit gezegd.

Het positieve in situaties zien en ook continue en positief leren zijn zaken, waarbij uit alle onderzoeken blijkt dat het grote voordelen kan opleveren. Zowel goed voor de gezondheid van de werkende mens (meer positieve hormonen die aangemaakt worden), meer positief spiegelen van elkaars gedrag, als ook voor het lerend vermogen in een mens en in de organisatie en daarmee ook van invloed op de uiteindelijke resultaten.

Mijn credo is daarmee net als dat van jou: zet een positieve toon!

Top!


Groetjes van Wout
Rene Hombergen  |   | 
7-07-2014
 | 
11:47 uur
Beste Wout, goed stuk tekst. Waarom begin je met een fout in je eerste zin? Bij feetback gaat het minder om zenden volgens mij en meer om ruimte geven aan de ontvanger. Een stapje terug. Ik voel niet dat je je lezer zorgvuldig uitnodigt tot nadenken en navoelen als je start met een slordigheid. Dank voor je tips,
vriendelijke groet,
Rene Hombergen
Wout  |   | 
8-07-2014
 | 
14:56 uur
Hi. Ben,


Leuke woordspeling:)

Soms is het inderdaad ook goed om niets te zeggen.

Dank je voor je bericht. Top.


Groetjes Wout
Wout  |   | 
7-07-2014
 | 
20:32 uur
Beste Rene,


Dank je voor je reactie. Feedback draait inderdaad om ruimte geven aan de ontvanger. In veel gevallen worden 1 of meerdere van de 8 feedbackfouten gemaakt. Jouw opmerking kan ik nog niet geheel plaatsen. Op welke eerste zin doel je en hoe zou jij hem hebben geschreven?

Top dat je reageert!

Met attente groet,

Wout Plevier
Ben  |   | 
8-07-2014
 | 
08:34 uur
Ik zeg altijd: je moet je feedback houden.
Carien  |   | 
10-07-2014
 | 
21:53 uur
We zullen dit verhaal nog vele malen mogen uitdragen. het principe van geweldloze communicatie volgens Marshall B Rosenberg in de praktijk van werk en leven !
Wout  |   | 
11-07-2014
 | 
18:54 uur
Klopt Carien,

Het gebeurt want we zijn mensen. Ik merk het als blogger ook. De meer ik online opereer des te meer feedback ik ontvang. Soms heel onbevangen, soms heel lomp en gelukkig meestal positief en lerend. Ook dan is dicht bij jezelf blijven belangrijk.

Dank je voor je leuke bijdrage!


Groetjes Wout

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10