Content marketing is hot. Daarmee vertel ik niets nieuws. Wanneer u zich op dat pad begeeft dan moet u strijden om aandacht met tienduizenden concurrenten.
Het is dus allereerst zaak om de interesse van uw doelgroep te prikkelen. Dat lukt vaak wel met een flitsende titel en een pakkende inleiding. Maar dan, hoe gaat het verder?
er hebben [x aantal] doorgeklikt naar dit artikel.
Verder weten wij weinig tot niets. De statistieken vertellen bijvoorbeeld niet dat een lezer na enkele alinea's al is afgehaakt.
Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer een artikel lang is. Dan zijn er onvermijdelijk mensen die er de brui aan geven. Sterker, soms beginnen ze niet eens. Zelf scroll ik altijd eventjes snel naar beneden. Is het artikel lang? Dan slaat de twijfel toe. Zal ik verder lezen of niet?
De gouden overtuigingsregel is: houd het kort. U weet wel: telling ain't selling. Of in goed Nederlands: praatjes vullen geen gaatjes. Meestal wordt een verhaal niet overtuigender door een eindeloze woordenbrij.
Mede door de vele afleidingen die internet biedt, hebben mensen steeds meer moeite om ergens hun aandacht bij te houden. Trouwens, schuilt er ook niet enige arrogantie in een lang artikel? Zoiets van: (tromgeroffel) kijk eens hoe belangrijk het is wat ik u vertel! Het lijkt op onderwijzen of de bekende dominee met het wijzende vingertje. Jakkes.
Lange blogs zijn ook strijdig met het oorspronkelijke idee achter webloggen. Een weblog was ooit bedoeld als een persoonlijk dagboek op een website. De auteur houdt het regelmatig bij, soms meerdere malen per dag.
Natuurlijk staat het u vrij om van deze ongeschreven wet af te wijken. Pak het gerust anders aan. Maar dat neemt niet weg dat de gouden regel is: houd het kort.
Tip. Hebt u toch veel te vertellen? Hak uw verhaal dan op in meerdere hapklare brokken.
Bent u er nog? Nou dat viel mee hé. Nu kunt u snel weer iets anders gaan doen.
Extra tip. Wilt u wekelijks nieuwe verkooptips ontvangen? Neem dan een gratis abonnement op de nieuwsbrief. U ontvangt een praktisch tipboekje als welkomstgeschenk.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Bondig schrijven is inderdaad één van de manieren om effectief te bloggen. Een andere manier is om jouw eigen gedachten en visie te combineren met die van anderen via content curation. Door bestaande content als basis te gebruiken voor nieuwe content kun je namelijk sneller bloggen, geef je een bredere en minder 'verkoperige' blik op jouw markt en deel je relevante informatie:
Daarnaast is het een uitstekende manier voor de nog onwennige blogger om van start te gaan in het maken van eigen content. Want je hoeft niet alles zelf te bedenken, maar je laat je inspireren door en bouwt voort op.